תדהמה ברשות השופטת: נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין הודיע היום (רביעי) במפתיע כי החליט לפרוש מתפקידו. אורנשטיין מבקש לסיים את העסקתו בקרוב, באמצע כהונתו כנשיא המחוזי, וכמה שנים לפני גיל הפרישה. הוא הודיע לנשיאת העליון על החלטתו ובשיחות פנימיות נימק כי הסיבה לפרישתו המוקדמת היא שחיקה.

אורנשטיין היה אחראי בקריירה שלו עד כה על לא מעט תיקים מורכבים ורגישים – מהעברת השליטה בקונצרן אי.די.בי מידיו של נוחי דנקנר, דרך ההחלטה לשלוח את חברת הנדל"ן של ענבל אור לפירוק ועד שערוריית חברת הנדל"ן הקנדית אורבנקורפ.

השופט איתן אורנשטיין (צילום: פול,אריק סולטן,פלאש 90)
השופט איתן אורנשטיין (צילום: פול,אריק סולטן,פלאש 90)

בשנת 2001 מונה אורנשטיין לשופט בית משפט השלום בראשון לציון, וב-2007 קודם לתפקיד רשם בית המשפט המחוזי בתל אביב. באותה שנה אף היה לשופט בפועל בו. ב-2009 הוא מונה לשופט קבוע בבית המשפט, ובשנת 2014 קודם לתפקיד סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. ב-27 במאי 2016 מונה לנשיא בית המשפט.

בינואר האחרון פורסם כי אורנשטיין הוא השופט שאפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, תמך בקידומו, לכאורה בתמורה למימוש אינטרסים הקשורים בעבודתו של השופט. זהותו של אורנשטיין נחשפה לאחר בקשה של מספר כלי תקשורת ושלו עצמו. 

אורנשטיין נקשר לפרשות נווה בעקבות חלופות סמסים בין השניים שהעלו חשד לכאורה ליחסי תן וקח.  חילופי הדברים בין השניים בווטסאפ התרחשו ב-8 באפריל 2016, אז התמודד אורנשטיין על תפקיד נשיא בית המשפט המחוזי, תפקיד שלבסוף גם זכה בו. נוה הגיע לוועדת האיתור כממליץ על אורנשטיין. החלק הבעייתי לכאורה בתכתובת היה כדלקמן: נוה כתב: "אתה תצטרך רק לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו..."; ואז נוה שלח הודעה נוספת: "לטובת ציבור הנזיקיסטים". ועוד אחת: "ששאר הענפים ישתתפו בנטל". 

אורנשטיין מסר אז, באמצעות יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, הודעה שמסבירה את האירוע מבחינתו: "הסמכות בחוק למינוי נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב הייתה נתונה בידי שרת המשפטים דאז, איילת שקד, בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון דאז, השופטת מרים נאור, וזאת אחרי קבלת המלצה מוועדה מייעצת שראיינה את המועמדים וכן גורמים חוץ שונים ובהם ראש לשכת עורכי הדין נוה. לקראת גיבוש עמדת הלשכה לעניין המועמד המומלץ על-ידה, קיים נוה, כראש הלשכה, שיחות עם המועמדים השונים וביניהם השופט אורנשטיין, בהן ביקש לברר מהי תוכנית העבודה הארגונית שלו ומהם השיפורים הניהוליים שבכוונתו לבצע אם ייבחר לתפקיד".

אורנשטיין הסביר כי "במסגרת זו ציין נוה בפני השופט אורנשטיין כי ראוי לחזק את ההתמקצעות בתחומים שונים במחוזי בתל-אביב, ובהם התחום הנזיקי, המינהלי ותחום התובענות הייצוגיות; תחומים שלגביהם התלוננו עורכי הדין שבית המשפט המחוזי בתל-אביב לא נותן מענה מקצועי מספק, ולכן מעדיפים עורכי הדין לפנות לבתי משפט בערים אחרות. השופט אורנשטיין השיב לכך באומרו כי הוא מתכוון לתקן את הדבר ולפעול לחיזוק והתמקצעות השופטים המופקדים על תחומים אלה".

לדברי אורנשטיין, "על רקע זה כתב נוה לאורנשטיין, ערב הופעתו בפני הוועדה המייעצת, כי נוכח התחייבותו זו הוא מתכוון לתמוך במועמדותו של אורנשטיין לתפקיד נשיא המחוזי בתל-אביב, וכי הוא המועמד המועדף על הלשכה".