"זה לא גואטנמו או אלקטרז": בעקבות חתימת עסקת הטיעון של ציפי רפאלי, אימה של הדוגמנית והמגישה המוכרת בר רפאלי, וכניסתה הצפויה לריצוי עונש מאסר בן 16 חודשים בכלא הנשים נווה תרצה בגין עבירות העלמות מס, עלתה אסירה לשעבר לשידור היום (רביעי) בתכניתו של גיא פלג ב-103FM, וסיפרה על מה שמצפה לרפאלי בחייה החדשים מאחורי הסורגים. "אם היא מסתדרת עם אנשים - היא תסתדר גם שם. ההפחדות יצאו מפרופורציות", אמרה והרגיעה את הרוחות. 

 

מאיפה את?
"אני מאזור הצפון, השתחררתי מנווה תרצה לפני יותר משנתיים. אני שומעת בכל האתרים ובחדשות שמפחידים את הגברת ציפי רפאלי, זה לא גואנטנמו ולא כלא אלקטרז. היא לא הולכת לקבל עבודות פרך, לא מכניסים אותה לצינוק, ההפחדות האלה באמת מיותרות, וכמי שהייתה שם, אם היא מסתדרת עם אנשים היא תסתדר גם שם. לא צריך להוציא את זה מפרופורציות".

מותר לשאול אותך מדוע נשלחת למאסר?
"משהו בסגנון שלה, מעילות וכאלה".

בתור מי שמסקר את התחום, תקני אותי אם אני טועה בהבנה ובהנחה. כיוון שרוב האסירים בבתי הסוהר הם של גברים, יש מחלקות ייעודיות, אפשר לדאוג לכך שאסיר שלא משתמש בסמים לא יהיה באותו אגף עם אסירים שמשתמשים.
"זה לא המקרה בנווה תרצה. הן לא מסוכנות כמו שמפחידים אותה, אף אחת לא תפגע בה. יש לי חברות שנשארו שם ואני בקשר איתן, הן יודעות מי היא והן לא מתרגשות ממנה. אם היא אינטליגנטית וטובת לב, ניסיון עם קשרים, יודעת להסתדר והיא לא פרזיטית ותעזור בנקיונות ובישולים - היא תסתדר בכל מקום". 

ומה קורה שם עכשיו, עם מגפת הקורונה?
"יהיה לה עוד יותר טוב שם, אין שום דבר בעולם בחוץ, יש ספרים. אין ביקורים ויהיה לה קצת שקט". 

זה יפה מצידך שאת עולה לשידור ומספרת את הסיפור שלך.
"זה לא מלון 5 כוכבים אבל זה לא מסוכן כמו שמפחידים בנושא הזה. אני לא מבינה, למה מפחידים אותה? האסירות לא מסוכנות, הן לא יפגעו בה".

סיקרתי את החקירה שלה ואת הסדר הטיעון, לא שמעתי בכלל שבכלא יש אלימות מאוד קשה בין אסירות. אבל כשמדובר במישהי שקודם כל היא בלי עבר פליל, זה המאסר הראשון שלה, זה סיפור קצת שונה.
"גם אני הייתי בלי עבר פלילי. יש נשים שם בלי עבר פלילי שנכנסו לכאל בפעם הראשונה".

ציפי רפאלי (צילום: אדיר אסרף)
ציפי רפאלי (צילום: אדיר אסרף)

היה לך קל? אני לא מבין.
"משלשום רואה חדשות וההפחדות האלה ממש לא לעניין. יושבות שם נשים, אימהות כמוה, יהודיות. מה תגיד נעמה יששכר שהייתה ברוסיה שבע שנים ולא ידעה מה קורה איתה?".

היא לא הייתה 7 שנים.
מאזינה: "היא לא ידעה שהיא יוצאת קודם".

אני שואל שאלה אחרת. האזהרות, את לוקחת את זה לכיוון של חס וחלילה פגיעה גופנית, אבל אני אומר שכל אדם שחירותו נשללת ממנו, שנכנס לכלא, שיושב עם אנשים שהם לא כוס התה שלו כי אני לא חושב שציפי רפאלי בחיים שלה פגשה מישהי מכורה לסמים, אני מתאר לעצמי שזה לא כיף גדול.
"זה לא האוכלוסייה שם, זה לא נכון. יושבות שם מוסלמיות ויהודיות, נשים אינטליגנטיות ואימהות, ואתה מוציא להן שם לא טוב. אלו נשים שעשו שטויות,  גם היא עשתה שטויות, והיא ידעה בדיוק מה היא עושה והיא משלמת".

זה לא שטויות, להעלים 30 מיליון שקל מהמדינה במשך שנים בצורה מתוחכמת זה לא שטות, זה כוונת מכוון.
"נכון, יהיה לה הרבה זמן לחשוב על מה שהיא עשתה, אבל זה לא מסוכן. נכון, שוללים לה את החירות, היא תצא יותר רזה כי האוכל שם לא להיט, אז היא יכולה לצאת 10 קילו פחות וכל אישה אוהבת להיות יותר רזה. הנשים בסדר, תהיה לה חברה, היא לא תהיה בבידוד, לא תהיה בצינוק, אין שם עבודות פרך, לא מכים אותה, לא דוקרים אותה. אני מכירה את האסירות טוב מאוד, אלה שנשפטו להרבה זמן, וזה לא כזה נורא. זה כל מה שאני רוצה להגיד. ציפי, אם את שומעת אותי - אל תפחדי משום דבר, את גם תעברי את זה וזה עובר מהר".

שניה, אני מרגיש שאת ממהרת להיפרד, אני רוצה לשאול – מי המנהיגה שם?
"מי שיש לה כסף יש לה חיים קלים שם, מי שאין לה כסף יש לה מחסור כל הזמן. כל שקל עוזר. היא יכולה לקבל את הדברים שהיא צריכה. אם היא אדם נחמד היא תעביר את זה בכיף, ואם היא מרשעת ומנוולת יהיה לה קשה, כי הן יותר חכמות ממה שהיא חושבת. יש אסירים עניים ויש אסירים עשירים. אלה שיש להם כסף מסתדרים יותר טוב בכלא בכל מיני דברים".

משחדים?
"לא, מה פתאום. אני לא יכולה לדבר על זה, עליתי לשידור להגיד שלא צריך להפחיד אותה".

אני יודע שבכיר בשב"ס פתח עסק לייעוץ לאנשים ערב כניסתם לכלא, אולי תשקלי את זה גם. 
"תרים טלפון לנעמה יששכר ושהיא תעשה לה ייעוץ, מה זה להיות ברוסיה במינוס 40 מעלות כשסוגרים אותה בצינוק. אם הילדה הזאת עברה את זה בלי שום אור בקצה המנהרה, היא לא ידעה הרי שהיא תשתחרר אחרי כמעט שנה, היא הכינה את עצמה נפשית לשבע שנים ואמא שלה לא ראתה אותה 40 יום, אז אם נעמה יששכר עברה כלא רוסי במינוס 40 מעלות, אז הגברת ציפי רפאלי יכולה לעבור את כלא נווה תרצה".

יש לי רושם שלבתי הסוהר חשוב להגיד לאסיר מפורסם - אתה כאן כאחד האדם. את חושבת שיעשו לה תרגיל? 
"הפרסום לא מעניין אותם. שום דבר, יושבים שם בני אדם. היא לא נכנסת לחיות, זה לא גואנטנמו, זה לא כלא אלקטרז, לא סיביר - יש שם בני אדם. נשים בדיוק כמוה, היא לא יותר טובה או פחות טובה. אימהות, נשים שעברו דבר אחד או שניים בחיים, אין לה מה לפחד משום דבר. אם היא לא אלימה ולא אדם רשע אז היא תסתדר, אם היא מסתדרת בחוץ היא תסתדר גם שם. הם לא מתלהבים מהפרסום שלה, היא לא מעניינת אותם. יושבות שם נשים בדיוק כמוה, שתקרא ספרים ותעזור לכולם, שתהיה חברמנית וזה הכול. יש שם בנות אינטליגנטיות חשבות שכר, פרופסוריות, אז יהיה לה עם מי לדבר".

איך היא תרים את עצמה מהתחושה הקשה אחרי שהדלת של הכלא נסגרת מאחוריה?
"למה היא השאירה תינוקות שהיא צריכה להניק אותם?"

תפסיקי לזלזל, זו אישה בת 65, עם נכדים ומשפחה.
מאזינה: "זה שום דבר, אז היא יודעת להרים את עצמה נפשית. איך שולה זקן הייתה שם? איך אתי אלוני ישבה 17 שנה ולא הורידו לה יום והיא השאירה ילדים קטנים? ומה תגיד נעממה יששכר?".

עוד פעם נעמה? אנחנו לא מדברים על רוסיה.
"בשבילה זה שום דבר, היא תעבור את זה. אם אמא שלה שרדה את השואה היא תעבור את זה גם כן. לא צריך להפחיד אותה, זה יעבור לפני שהיא יודעת והיא גם לא מעניינת אחרי שהיא תשתחרר".

את טועה טעות קשה מאוד, היא מעניינת מאוד לפני הכלא, במהלך וביציאה.
"אותך אולי, בכלא היא לא תעניין אף אחת".

"קראתי שהיא במשא ומתן עם הוצאת ספרים כי היא הולכת לכתוב ספר על חייה".
"גם אני רציתי לכתוב, בסדר. בוא נראה מי יקנה, אם היא תמלא אולמות, אם היא תמכור ספרים. אותי לא מעניינת התקופה הזאת, זה מאחורי וזה מה שאני אומרת לה – זה גם יהיה מאחוריה. היא לא נכנסת עם הפפראצי לכלא, אתה חייב להבין את זה. בתוך הכלא חיים את היום-יום שם, רובן לא מכירות אותה. יש אסירות מוסלמיות שלא יודעות מי היא והיא לא מעניינת".

עזבת את הפשע?
"למדתי את הלקח שלי וגם היא למדה את הלקח שלה. רק האישיות תעזור לה בכלא, לא הפרסום ולא הפפראצי, ולא הבת שלה - רק ההתנהגות שלה. אם היא תתנהג יפה יהיה לה קל, אם היא תתנהג לא יפה יהיה לה קשה".