"פרשת העלמת המס של דוגמנית העל בר רפאלי אינה אכיפה בררנית, אלא דוגמה מצוינת למבחן בוזגלו הפוך. אני יודע על עשרות מקרים שבהם פרשות דומות נסגרו בכופר ללא היבטים פליליים. לא רק שבר רפאלי לא קיבלה 'הנחת סלב', אלא בדיוק הפוך", אומר ל"מעריב" נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי.

בעסקה שסוכמה השבוע דובר על העלמות מס של בר רפאלי ואמה ציפי בהיקף של 34 מיליון שקל. בעסקה שתובא בימים הקרובים לאישור בית המשפט ישלמו בר ואמה קנס של 5 מיליון שקל, (2.5 מיליון שקל כל אחת), נוסף לתשלום מס של 8 מיליון שקל. האם תרצה 16 חודשי מאסר בפועל והבת תבצע תשעה חודשי עבודות שירות.

גינדי, המכיר מקרוב את התיק (בשלב מסוים הוא אף היה מעורב בו), הסביר: "זה תיק עם רף חשיפה גבוה ועניין לציבור, והייתה לכך
השפעה. מדובר בוויכוח אזרחי שנוגע למרכז החיים של הדוגמנית והיכן הייתה צריכה לשלם את המס. ויכוח כזה קיים בהמון תיקים. הייתה
גם מחלוקת על טובות הנאה, אבל מדובר בסכומים לא גבוהים".

הוא הוסיף: "רשות המסים צדקה בעניין ההטבות, שכן אם סלב מקבל טובת הנאה הוא חייב בתשלום מס. אלא שעיקר המחלוקת נגעה בשאלה האם מרכז חייה של בר רפאלי היה בישראל או בארה"ב".

ירון גינדי (צילום: Q Elite Beauty)
ירון גינדי (צילום: Q Elite Beauty)

על הלקח שהוא מפיק מהפרשה הוסיף: "לא ייתכן שיהיה אדם כלשהו בעולם ללא תושבות לצורכי מס. רפאלי לא הייתה תושבת ישראל או ארה"ב לצורך מס. היא שילמה מסים על הרווחים בארה"ב, באירופה ובישראל, אבל לא כתושבת קבועה. לו הייתה מצהירה לצורך מס שהיא תושבת ארה"ב, הייתה משלמת שם מס על כלל הכנסותיה בעולם. לרשות המסים לא היה קייס במקרה כזה ובר הייתה יוצאת זכאית בהליך האזרחי והעניין לא היה מגיע להליך פלילי".

לדברי גינדי, "הכוונה הפלילית יוחסה לה על שהסתירה מרשויות המס השכרה של דירה וקנייה של דירה על ידי ביצוע העסקה באמצעות
הוריה ואחיה. אני לא מבין למה עשתה את זה, כי גם תושב חוץ זכאי לקנות דירות בישראל ולשלם מס רגיל".

לסיכום קובע גינדי: "הפרופיל התקשורתי הביא את כל הצדדים לרגישות יתר. אפילו השופט אמר בפתיחת המשפט שהתנהלותם של הצדדים חרגה ממתכונת התנהלות שגרתית בהליכים מעין אלה".