בעקבות חשיפת מעריב: הרשות השופטת הוציאה תצהיר היום (רביעי), בו היא מודיעה על כך שתפרסם "מעת לעת" ובאופן יזום רשימה שתפרט את ניגודי העניינים של כלל השופטים. כזכור, במהלך החודש שעבר פירסם עיתונאי מעריב, קלמן ליבסקינד, את אוסף ניגודי העניינים של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ושל שופט העליון מני מזוז. 

לחשיפת קלמן ליבסקינד בנושא אסתר חיות - לחץ כאן לכתבה המלאה
לחשיפת קלמן ליבסקינד בנושא מני מזוז - לחץ כאן לכתבה המלאה

בהודעה של הרשות השופטת שפורסמה היום נכתב כי: "הנהלת בתי המשפט תפרסם את רשימת ההימנעויות של כלל השופטים והרשמים באתר הרשות השופטת כבר בשנת המשפט הקרובה שתחול בספטמבר 2020, בנוסף לפרסום הקיים באתר בתי המשפט ובאתר חופש המידע הממשלתי".

המהלך נעשה בתמיכתו של שר המשפטים החדש, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), וזכה לתשבוחות מצידו בציוץ שפרסם מוקדם יותר בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך את הרשות השופטת על צעד חשוב לקידום השקיפות. זוהי עדות נוספת לכך שהתברכנו במערכת משפט איכותית ומקצועית".

אבי ניסנקורן (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
אבי ניסנקורן (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

במהדורת החדשות של תאגיד השידור "כאן", נאמר הערב כי, בתום "תחקיר טלוויזיוני נוסף" עלה כי נוהל פנימי של הנהלת בתי המשפט מחייב את השופטים למלא רשימה שבה הם מצהירים מי הם האנשים והגופים שהם מנועים מלדון בעניינם, בשל קשר אישי או קשר קודם. עוד פורסם כי אותה הרשימה לא שקופה לציבור, ואפילו עורכי דין לא יכולים לקבל אותה, דבר, שכאמור, התצהיר של בתי המשפט אמור לשנות.

סוגיית ניגודי העניינים של השופטים והתנהלותם הציבורית והאישית כאחד עלתה שוב ושוב בחודשים האחרונים בעקבות החלטות כבדות משקל בבג"ץ, ביניהן סוגיית הטלת המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו הנאשם בפלילים, פסילת חוק ההסדרה, רכיב הפיקדון בחוק העוסק במסתננים ועוד.