סולימאן אל-עביד, שהורשע ברצח הנערה חנית קיקוס, השתחרר אמש מבית הסוהר "מעשיהו" לאחר שריצה 27 שנות מאסר, בהן נוהל מאבק ציבורי בטענה כי לא הוא היה הרוצח. סגן ראש השב"כ לשעבר, יצחק אילן, המנהל מאבק דומה למען שחרור רומן זדורוב, שוחח בנושא עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM.

"אני חושב שאין צורך לחבר בין הדברים, גם אם לא נחבר בין הדברים ברור כשמש שכמו שסולימאן אל עביד לא ביצע את הרצח הזה, כך גם זדורוב לא ביצע את הרצח של תאיר ראדה. אני אומר שזה פשוט מקומם בצורה בלתי רגילה, לבוא ולראות שמערכת שלמה מרשיעה אדם חף מפשע על רצח, מכניסה אותו למאסר עולם ואין מושיע. פשוט אין מושיע".

צדקת כשאמרת שיש להבחין בין אל עביד לזדורוב. כי אצל זדורוב הוגשה בקשה למשפט חוזר, הפרקליטות אמנם מתנגדת לבקשה אבל ביהמ"ש עוד לא הכריע, ולכן אין מקום להשוואה. יכול להיות שיתקיים משפט חוזר וככל שאתה סבור שנגרם לו עוול חשוב לציין שעוד לא נסגר כלום.
"נכון, נכון. ההערה שלך היא נכונה. אבל עד עכשיו זדורוב עבר ארבע ערכאות משפט והורשע בכולן".

אז אנחנו שואלים, מה קרה למערכת המשפט בעניין הזה?
"אגיד לכם, מערכת המשפט היא מערכת מורכבת. בגדול, היא מורכבת ממערכת חוקרת, לאחר מכן התביעה, ולאחר מכן בית המשפט. בית המשפט בישראל הוא, עפ"י שיטת המשפט שלנו הוא, פסיבי, שומע את שני הצדדים. למשל, אתן דוגמה מזעזעת, בתגובה של הפרקליטות לבקשה למשפט חוזר של זדורוב, רוב הנימוקים של הפרקליטות להתנגדות הם שאת 'הדבר הזה הייתם צריכים להעלות למשפט במחוזי, לא העליתם למשפט מחוזי? אין טעם להעלות את זה למשפט חוזר'. הטעמים של בקשה למשפט חוזר, 'לא כלולים עניינים שהייתם צריכים להעלות במשפט ולא העליתם אותם'. תגידו לי? זו תשובה? ככה עונים?".

מה הטיעון המרכזי שלך? אתה חי את הפרשה, איך תשכנע את השופטים?
"השוטרים תפרו תיק לזדורוב, חקרו בחקירה רשלנית מכוונת את א"ק וא"ח כדי שאמת החקירה וקלונם בחקירת זדורוב לא יתגלה".

בתיק זדורוב אתה  טוען שהופעלו לחצים פסולים בחקירה, אבל יש בתיק הזה צילומים, צילומי סתר שבו זדורוב, לא במהלך חקירה, מדבר עם שותף לחדר ומרצונו  החופשי מספר לשותף, לוחש, איך רצח את תאיר ראדה. אני שואל אותך – איזה לחצים היו שם?
"לעניין הזה אני יכול לדבר שעה אבל אעשה את זה קצר. קודם כל, אני אומר לכם שמי שטוען שאדם שלוחש זה סימן שעשה את מה שהוא לוחש - הוא טועה טעות מרה וקשה. אני שמעתי הודאות שווא, אני יודע מה זה הודאת שווא ולחש לא אומר שזה לא הודאת שווא".