לפי החוק, אדם יורש את בן זוגו שנפטר. אבל האם אישה שבעלה הפך צמח והיא עברה לגור עם גבר אחר במשך שנים, ואף גידלה ילד עם הגבר החדש, תירש את בעלה החוקי כאשר ילך לעולמו? או שמא מכיוון שבפועל האישה התחילה חיים חדשים ובנתה משפחה חדשה עוד בחיי בעלה, היא לא תיחשב כבת זוגו ולא תירש אותו?
 
לפניה ישירה אל עורכת דין וטוענת רבנית גיתית נחליאל, לחץ/י כאן

הגישה הפורמליסטית והגישה המהותית בפסיקת בית המשפט
שאלה זו עמדה לדיון לאחרונה בתיק שבו הורי הנפטר (שהפך לצמח שנים קודם לכן) תבעו לרשת את בנם במקום אשתו. השופט יחזקאל אליהו ציין שלכאורה, לפי הגישה הפורמליסטית, האישה היא בת זוגו של הנפטר, היא נשואה לו על פי חוקי מדינת ישראל, ולכן היא תירש אותו.
 
ברם, השופט ציין כי קיימת גם תפישה משפטית אחרת בעניין זה - הגישה המהותית. לפי גישה זו אין זה מספיק שהאישה רשומה כאשתו של הנפטר, אלא יש לבחון אם התקיימה זוגיות ממשית ביניהם בטרם פטירתו. השופט הביא ראיות לכך שבשנים האחרונות הגישה המהותית מקובלת יותר על בתי משפט מאשר הגישה הפורמליסטית, והוא פסק בהתאם לגישה זו שמאחר שהאישה לא באמת חייתה עם הבעל אלא הקימה משפחה חלופית - היא אינה נחשבת לבת זוגו, ולא תירש אותו אלא הוריו ירשו אותו.

בחינת הנישואין לפי הגישה המהותית עלולה ליצור אי ודאות משפטית
פסק הדין מעורר שאלות מעניינות ויש בו אף בעיתיות מסוימת. בית המשפט שלל מהאישה את האפשרות לרשת את בעלה בין היתר כי הקימה משפחה חלופית. אך האם ניתן היה לצפות ממנה לבלות את חייה ללא זוגיות וללא ילדים עקב מצבו של בעלה?
 
נדמה שעל פי הגישה "המהותית", בנסיבות של תרדמת ארוכת שנים, בן הזוג הבריא שמנסה לתמרן בין נאמנות לחולה לבין הצורך האנושי בזוגיות ובמשפחה, עלול למצוא את עצמו במצב של אי ודאות משפטית מתמדת באשר ל"מהותיות" הנישואין לאדם החולה. אי ודאות כזו עלולה להכביד הן על בן הזוג והן על משפחת החולה (ואף לגרום לתביעות משפטיות ביניהם) בנסיבות שהן קשות מאד בלאו הכי. 

נישואין לגבר בתרדמת כופים דיני ממזרות אך לא מאפשרים לרשת אותו לאחר מותו
זאת ועוד. במציאות המשפטית בישראל, בה אין הפרדה בין דת ומדינה, אישה שנשואה ל"צמח" אינה יכולה להביא לעולם ילד עם גבר אחר, שכן הילד ייחשב לממזר. עקב כך האישה במקרה שלנו נאלצה להביא את ילדה לעולם באמצעות הפריה מלאכותית של זרע מגבר שלישי (לא יהודי). יוצא שמבחינה משפטית, נישואי האישה לגבר ששרוי בתרדמת ארוכת שנים היו "מהותיים" דיים לכפות עליה את דיני הממזרות הבעייתיים (בלשון המעטה) אך לא מספיק מהותיים לאפשר לה לרשת את בעלה כחוק. 

עורכת הדין גיתית נחליאל (צילום: גארי רוזנברג)
עורכת הדין גיתית נחליאל (צילום: גארי רוזנברג)

גיתית נחליאל היא עורכת דין וטוענת רבנית העוסקת בתחום המשפחה והירושה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני ירושה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.