תוכנית סיום העונה של "עובדה" (ערוץ 12) אשר שודרה בשבוע שעברה שפכה אור על חקירה שהתנהלה בעבר נגד ח"כ מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם) בחשד לביצוע עבירות מין ונסגרה. בתוכנית טענה אחת העדות כי העידה עדות שקר בבית המשפט ובחקירה. עורכת הדין כנרת בראשי התייחסה היום (שני) לנושא בשיחה עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM, והסבירה מדוע יש לפתוח במשפט חוזר.

את מסכימה לגבי השאלה המרכזית של התחקיר– היא שיקרה פעם אחת, צריך לבדוק מתי?
"צריך לברר מתי היא שיקרה וזה פותח בפנינו את הפתח להליך משפטי מאוד מעניין שנקרא משפט חוזר. אבל לא רק היא, יש כאן עוד אלמנט, יש כאן אדם שהודה שהוא קבר קלטת. יש צד אחד שטוען שיש בקלטת הודאה של אותה ח' שגוללה את הסיפור שמאיר כהן העביר אותה הטרדה מינית, ויש את מאיר כהן שאומר אין כלום בקלטת. אם אין כלום בקלטת, למה לקבור אותה? אם יש קלטת, בוא נראה איפה היא קבורה.

"יש פה נושא של השמדת ראיות, עדות שקר, יש כאן מגוון רחב של עבירות שבוצעו בניהולו וניצוחו של מאיר כהן, לכאורה, אני לא חס וחלילה אומרת הוא עשה את זה או קובעת שום דבר, אני אומרת אבל שזה המקום לפתוח במשפט חוזר מהסיבה המאוד פשוטה, לא כי זה כהן, או דורון ביטון, וזה לא משנה אם זה בן דוד, העובדה היא שאדם ככל הנראה חף מפשע הלך לכלא, זה לב ליבו של הדיון שצריך להיות. אם זה נכון שהוא הלך לכלא בגלל ניהול של איש ציבור שהטעה את בית המשפט אנחנו נמצאים פה באמת בקטסטרופה, וזה לא מעניין אותי מאיזה צד הוא, וזה לא מעניין אותי אם זה היה ביבי, או כהן, או כל אדם אחר. מדובר באיש ציבור שניצל את הסמכות שלו כדי להטעות בית משפט וכדי לפגוע בחף מפשע".

ורטהיים: סיפור העוזרות של נתניהו הוא אותו סיפור.
"מה הוא אמר שהוא ביצע? יש הבדל מאוד תהומי, יש לי את הכרעת הדין. עם כל הכבוד, וכולם יכולים לקרוא אותה, הוא הודה אחרי שהוא הבין שאין מה לעשות. אם לוקחים את העובדות כמו שרואים בתחקיר, אנחנו מבינים שאם היא שיקרה בבית משפט ובחקירה, הוא הבין שאין לו דרך לברוח מזה".

"אתה אומר שהוא הודה בבית המשפט, כהן אומר שהוא הודה בסחיטה ואיומים אז לא ולא. הוא הודה בהעלבת עובד ציבור שהעונש עליה הוא בחיים לא כלא, והוא הודה בעבירה של בידוי ראיות. למה בידוי? כי אותה רוית העידה שלא היו דברים מעולם, אז לא נשאר לו, כי זה מילה נגד מילה. אז כהן הביא את כל הגוורדיה שלו, אחד שקבר את הקלטת שזו הייתה ראיה ממשית. הם לא בדקו. תקשיבו טוב, בפרשת קצב כל מסמך שהיה כתוב על ידי מתלוננת או על ידי מי מבין השחקנים בתיק הזה, כל מסמך נבדק על ידי גרפולוג שנתן חוות דעת באיזו סיטואציה המכתב נכתב. במקרה הזה אנחנו לא רואים סיטואציה כזאת, יש מכתב, יש את כתב ידה, יש אדם שמודה שקבר קלטת, יש אישה שמודה ששיקרה, כל הדברים האלה ביחד מביאים למסקנה אחת – לא הייתה לו ברירה אלא להודות".

סג"ל: כולנו הסכמנו, אנחנו בעד שהנושא ייחקר. ורטהיים - אז מה הגזר? בסופו של דבר אנחנו רוצים שהאמת תצא לאור.
בראשי: "אתה עולה על זה שהוא שיקר רק בחקירה ואתה יכול לתת לו כמו עסקאות טיעון, מה אתה נותן? גזר".

ורטהיים - אנחנו נכנסים לטיעונים משפטיים.
"הבעיה בתחקיר הזה שהוא היה מאוד נחרץ, חד משמעי, לא העלה שאלות. יש דבר אחד בין מציאות לעיתונות, בעבירות מין אתה חייב להבין את זה. יש הבדל מאוד מהותי בין אנשים שתלויים בך שאולי אתה לא מכיר את הדבר הזה, והמשפחה הזאת מאוד תלויה בכהן כמו הרבה משפחות שהיו תלויות בו בהיותו ראש עיר".

סג"ל: אני יודע שרוית, שזו עדה מרכזית, שיקרה פעם אחת, או בבית המשפט או בתחקיר. על בסיס הדבר הזה, ואני לא נכנס למה שהיה ב-433 למרות שאני מאמין שיש התערבות מלמעלה, אני מניח את זה בצד. יש פה מישהי שאומרת שהכניסה אדם לכלא לחינם ואת זה צריך לבדוק.
בראשי: "זה לא נכון, לא נכון להפיל את כל התיק על גברת רוית בן ברוך. ה'פאק' הגדול הוא של המערכת שלא בדקה וחקרה כמו שצריך, ואגב יש לי יד על החומרים האלה ואני אציף אותם בימים הקרובים. לבוא ולעשות הנחה למערכת ולהגיד נפתחה חקירה בלהב כי שר הממשלה הגיש תלונה, כאילו המשטרה שייכת לאבא שלו ואח"כ במפתיע סגרו אותה, ובנוסף התגובה שלהם היא לא למה סגרו את התלונה על סחיטה באיומים, לא אמרו – 'לא היו ראיות', 'לא היה עניין לציבור', 'לא הייתה אשמה'. באו ואמרו – 'לא עלה חשד לעבירות מין'. תגידו, שואלים אתכם למה אתם סוגרים את הסחיטה באיומים ואתם עונים על עבירות מין?"

"יש שלוש עילות לסגירת תיק, אין עילה של 'לא עלה חשד לעבירות מין'. יש - עניין לציבור, אין אשמה או אין ראיות, צריך לתת את הנימוק הזה ולא ניתן הנימוק הזה. אילנה דיין, אני חושבת שיש בעיה מאוד רצינית בתחקיר, היא לא הביאה את אותם גורמים, לא הציבה מראה, לא הראתה מי הם בפרקליטות. בפרקליטות, בתיקים כאלה של אנשי ציבור יש פרקליט מלווה, מעליו את פרקליט המחוז שהיה מומי למברברג ומעליו את פרקליט המדינה שהיה שי ניצן".