ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (שלישי) להודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפיה נתניהו לא יוכל לקבל סיוע של 10 מיליון שקלים ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג', למימון הוצאות משפטו: "מזימת ההפיכה השלטונית של מנדלבליט נחשפה במלוא כיעורה. באופן מדהים ומביש, בכירי משרד המשפטים קראו היום לראש הממשלה נתניהו להתפטר מתפקידו כתנאי לכך שיוכל להתגונן מפני כתב האישום המופרך שמנדלבליט תפר נגדו". 

ראש הממשלה כתב את הדברים בחשבון הפייסבוק שלו, והוסיף: "מנדלבליט מנסה לבטל את ההכרעה הדמוקרטית של מיליוני אזרחים שבחרו בבנימין נתניהו לראש הממשלה, וכן את החלטתם של 11 שופטי בית המשפט העליון שקבעו שראש הממשלה נתניהו יכול לכהן בתפקידו. ולזה ברוב חוצפתם 'בכירי משרד המשפטים' קוראים 'דמוקרטיה' ו'שלטון חוק'".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לדבריו של נתניהו, כי "נסיון ההפיכה היחיד שמתרחש פה הוא הנסיון של נתניהו להפוך את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה, והנסיון העברייני שלו להפוך את מנדלבליט למטרה לאיומים והסתה. מי שממשיך לשבת בממשלתו אחרי ההצהרה האחרונה לא יוכל לטעון אחר כך 'לא ידעתי'".

מוקדם יותר אמרו מקורבי נתניהו כי "ככל שנחשפים מעשיו הפסולים של היועמ״ש בקלטות שהוא מסתיר מהציבור, כך הוא מעצים את הרדיפה השערורייתית שלו נגד ראש הממשלה נתניהו והימין. ניגוד העניינים של היועמ"ש זועק לשמיים. ביד אחת הוא מגיש כתב אישום מופרך נגד ראש הממשלה וביד שנייה הוא עושה הכל כדי לחבל ביכולתו של ראש הממשלה להתגונן מפניו".

עוד מסרו המקורבים, כי "מנדלבליט מעמיד את ראש הממשלה לדין בהאשמות מופרכות ותפורות שעלו כ-250 מיליון שקלים למשלם המיסים, תוך שימוש באמצעים פליליים כגון סחיטה באיומים של עדים. מנגד מנדלבליט מנסה למנוע בכל דרך מראש הממשלה את זכות היסוד להגן על עצמו בסיוע פרטי שלא עולה למשלם המיסים פרוטה. שוב מתגלה שיש חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לכל האחרים. כך נראית חקירה פוליטית שמסתיימת בכתב אישום פוליטי. שערורייה".

בנימין נתניהו (צילום: משרד הבריאות)
בנימין נתניהו (צילום: משרד הבריאות)

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ כתב בתגובה בחשבונו בטוויטר כי "אני נותן גיבוי מלא להחלטת היועמ"ש ולכל מערכת אכיפת החוק בישראל. הם ימשיכו למלא את תפקידם ללא מורא, במקצועיות ובנחישות. הקמנו את הממשלה לאור משבר הקורונה ובזה יש לעסוק".

לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נמשכת ההסתה הפרועה של ראש הממשלה נגד היועמש ושלטון החוק. זה יגמר בדם. ביבי לא יוכל להגיד אחר  כך 'לא ידעתי'. הוא מוביל את ההסתה. מי ששותק ונותן לו לגטימציה -  האחריות גם עליו".

חוות הדעת של היועמ"ש

מוקדם יותר היום העביר מנדלבליט חוות דעת לוועדת ההיתרים, לפיה נתניהו לא יוכל לקבל סיוע של 10 מיליון שקלים ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג', למימון הוצאות משפטו. זאת, בתגובה לבקשה המחודשת שהעבירו עורכי דינו של ראש הממשלה בעניין זה.

"עמדתנו היא שקיימת חזקה עובדתית לפיה טובת הנאה הניתנת לראש הממשלה, ניתנת לו באשר הוא עובד ציבור, ולכן היא אסורה לפי הדין", הוסבר בתגובת היועמ"ש. עם זאת, הוא ציין כי "החזקה יכולה להיסתר לאור נסיבות העניין, בשים לב לאופי מערכת היחסים של עובד הציבור עם נותן המתנה, טיב המתנה וכן הלאה".

"לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, בנסיבות העניין, בשים לב לסכום החריג בו מדובר, אותו מבקש ראש הממשלה לקבל למימון הוצאות הגנתו, ברי כי החזקה האמורה אינה נסתרת", קובע מנדלבליט.

לדבריו, "הדברים אף מקבלים משנה תוקף בראי אופי הקשר בינו לבין מר פרטרידג', כפי שתואר ע"י ועדת ההיתרים כאמור. על כן, לא ניתן לקבוע כי קבלת סכום זה על ידי ראש הממשלה מצד מר פרטרידג' אינה משום מתנה הניתנת לו באשר הוא עובד ציבור".