בשל מגיפת הקורונה, השפעתה על מקומות התעסוקה והוצאתם של עובדים רבים לחל"ת, נוצר מצב שבו אלפי אבות אינם מסוגלים לעמוד בתשלום סכומי מזונות הילדים שנקבעו להם בעבר.
 
יש להבחין בין שני מצבים. במצב הראשון, מדובר במקרים שבהם סכומי המזונות נקבעו בעבר, באמצעות פסקי דין או הסכמים ותיק המזונות סגור. המצב השני הוא כאשר בני הזוג מצויים כיום בהליכים משפטיים והתיקים בעניינם תלויים ועומדים.
 
יש לכם שאלה? היכנסו לפורום תביעת מזונות

שינוי גובה מזונות הילדים לאחר שנקבעו בפסק דין או בהסכם
במקרה הראשון, ככל והאב יחפוץ לשנות את גובה מזונות הילדים, יהיה עליו לפתוח תיק חדש. יש לדעת כי פתיחת תיק חדש מחייבת ראשית, פתיחה של בקשה ליישוב סכסוך ורק לאחר מכן וככל והצדדים לא מגיעים להסכמות, ניתן להגיש את כתב התביעה. המדובר בהליך שאורך זמן וניתן לנסות להגיש במסגרתו בקשה דחופה לביטול או להפחתה של דמי מזונות הילדים, ולא להמתין בהכרח עד להגשת כתב תביעה בעניין.

הוכחת שינוי נסיבות שמצדיק את הפחתת סכום מזונות הילדים
עם הגשת כתב התביעה, יש להוכיח כי חל שינוי נסיבות עובדתי המצדיק את הפחתת מזונות הילדים. אין מחלוקת כי הוצאה לחל"ת או חלילה פיטורין מעבודה, הינו שינוי המצדיק הפחתת מזונות הילדים. על בית המשפט יהיה להשתכנע כי לא מדובר בעניין זמני, אלא ממושך. שכן, עובדים רבים הוחזרו, לאחר מספר חודשים, לעבודתם או צפויים לשוב לעבודתם לאחר תום תקופת האבטלה. על כן יש להמתין ולראות באם המדובר בשינוי קבוע וירידה בהכנסות לאורך זמן. יש אף לקחת בחשבון כי הליך משפטי אורך זמן ממושך. 

חלוקת נטל המזונות בין ההורים תוך התחשבות בהכנסות ובזמני שהות עם הילדים
ככל ואכן זה המצב, הרי שיהיה על בית המשפט לחשב מחדש את חלוקת נטל מזונות הילדים בין ההורים, וזאת בהתאם להלכה החדשה שניתנה על ידי בית המשפט העליון, במסגרת בע"מ 919/15, ביום 19.7.17. לפי הלכה זו יש להתחשב בהכנסות שני ההורים מכל המקורות וכן ביחס זמני השהות של הילדים אצל ההורים, לחשב את צרכי הילדים ולחלק אותם באופן הוגן בין ההורים. ברור כי אם גם האם הוצאה לחל"ת או פוטרה מעבודתה, הדבר יילקח בחשבון במסגרת חישוב יחס ההכנסות של ההורים.

הפחתת סכום המזונות עקב הרעה במצב כלכלי לזוג שמצוי בהליכים משפטיים
במקרה שבו זוג מצוי כיום בהליכים משפטיים וישנו תיק מזונות תלוי ועומד, הרי שאין צורך בהוכחת שינוי לצורך החלת ההלכה החדשה בעניינו והאב יכול להגיש בקשה זמנית להפחתה זמנית של גובה המזונות, בעקבות פיטורין מעבודה או בעקבות הוצאה לחל"ת. במקרה כזה, ההליך יהיה מהיר יותר וההפחתה מהירה יותר ועל כן מוצע למי שהוצא לחל"ת או חלילה פוטר מעבודתו ומצבו הכלכלי הורע משמעותית, לפעול באופן מיידי, על מנת ליידע את בית המשפט במצב בו הוא מצוי, וזאת על מנת לקבל הקלה מיידית בתשלום סכום מזונות הילדים.

משרד עורכי הדין גרטל - גרבר עוסק בהפחתת מזונות ילדים, תביעות מזונות, הסכמי גירושין, הסמכי ממון ועוד. עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל מוסמכים כנוטריונים ומנהלים את פורום מזונות באתר LawGuide. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למזונות ילדים LawGuide.

עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל (צילום: אקסטרה קידום אתרים | בניית אתרים)
עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל (צילום: אקסטרה קידום אתרים | בניית אתרים)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.