מעל ל-5,000 דוחות ביממה: המשטרה דיווחה כי רשמה היום (שני) 5,266 דוחות לאזרחים שהפרו את תקנות החירום ברחבי הארץ, בתוכם 5,196 בגין אי עטיית מסיכה. מדובר בעלייה של 40% מהיממה הקודמת, אז נרשמו על ידי המשטרה 3,636 דוחות בגין אי עטיית מסיכות.

במשטרה בטוחים כי חציית רף ה-5,000 והעלייה המשמעותי, של 1,560 דוחות יותר במהלך 24 השעות האחרונות, אל מול אלו שקדמו להן, הינה תוצאה ישירה של הכוח המשימתי שהופעל שעל פי הנחיית מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, כפי שחשף אמש בדיון שהתקיים באמצעות הווידיאו יחד עם השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה, ובכירים בצמרת המשטרה. 

נבהיר כי מזה שלושה וחצי חודשים המשטרה אמונה על האכיפה של התקנות לשעת חירום, יחד עם זאת, לאחר חודש וחצי של רפיון מבחינת האכיפה, במהלך השבועיים האחרונים הפעילות המשטרתית בנושא האכיפה מורגשת משמעותית, זאת נוכח הזלזול מצד האזרחים באזורים רבים ברחבי הארץ, שאינם מכבדים את התקנות ואינם עוטים על פניהם מסיכות במרחב הציבורי. 

המשטרה החמירה את האכיפה גם בתחבורה הציבורית (צילום: אבשלום ששוני)
המשטרה החמירה את האכיפה גם בתחבורה הציבורית (צילום: אבשלום ששוני)

במשטרה מציינים כי במסגרת הפעילות, ולאור הגברת האכיפה, מתקיימים עשרות אלפי מפגשים של שוטרים עם אזרחים כמעט מידי יום, חלקם מסתיימים בהסברה, חלקם באזהרות וחלוקת מסיכות ואילו ישנם כאלו המסתיימים במתן דוחות. חלק מהאירועים והמפגשים עם השוטרים גולשים עד כדי שהם הופכים לאירועים חריגים, כאשר אזרחים מסרבים להזדהות או מנסים להימלט משוטרים, והופכים אירוע שאמור להסתיים לכאורה בדוח על סך 200 ש"ח, לתגר. גם השוטרים באותם אירועים, לא אחת, חורגים מסמכויותיהם ועושים שימוש בכוח מעבר לסביר. 

במקרים אלו, המשטרה מטפלת ובחלקם אף מעבירה את הטיפול לחקירת מח"ש, אולם באותה נשימה היא מציינת כי רוב רובם המוחלט של המקרים מסתיימים תוך כבוד בין השוטר לאזרח, בין אם ברישום אזהרה ובין אם ברישום דוח. בעקבות הסרטונים האחרונים שעוררו סערה, בהם נצפו שוטרים במהלך מעצרים אלימים של אזרחים שהפרו את תקנות משרד הבריאות, פרסמו היום במשטרה הבהרה, לפיה "במקרים חריגים, לשוטר קיימת סמכות בחוק לעיכוב ו\או מעצר לפי העניין, וככל שההתנגדות נמשכת הוא מוסמך להשתמש בכוח סביר להשלמתו כחוק". 

מעצרי המשטרה. צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, במשטרה קוראים לאזרחים שלא להכשיל את עבודת השוטרים הפרוסים ברחבי המדינה, ולכבד את סמכותם וההנחיות שהוטלו עליהם לביצוע האכיפה. עוד מדגישים כי לשוטרים סמכות חוקית לעיכוב או מעצר של אזרחים שאינם מזדהים באופן מלא, כלומר בשמם ובמספר תעודת הזהות שלכם. ככל שההתנגדות מצד האזרח נמשכת ונגררת לאירוע תקיפה או הפעלת כוח, מוסמכים השוטרים כאמור להשתמש בכוח סביר על מנת להשלים את ביצוע המעצר. 

בהודעת שמסרה המשטרה נמסר כי "מאז כניסת התקנה בנושא חובת עטיית מסיכה לתוקף ועד כה ניתנו למעלה מ-56,000 דוחות בגין אי עטיית מסיכה במרחב הציבורי. במקרים בהם מבוצעת אכיפה, נדרש האזרח להזדהות כחוק כתנאי בסיסי לביצועה. בהקשר זה יודגש כי סירוב להזדהות בניגוד לחוק לא מאפשר ביצוע אכיפה, ואי ביצוע אכיפה פוגע במאבק לבלימת התפשטות הנגיף כולו. 

עוד מסרו כי "אנו קוראים לציבור להקפיד על קיום התקנות ולעטות מסיכה על הפנים במרחב הציבורי, להישמע להוראות השוטרים ולהזדהות בפני שוטרים כחוק, להימנע מביצוע עבירות פליליות במהלך האכיפה או מניסיונות להכשילה, הכול למען הבריאות של כולנו ובכדי שיחד נבלום את התפשטות הנגיף".