בית משפט השלום בחיפה גזר היום (חמישי) את עונשו של השחקן משה איבגי, שהורשע לפני מספר חודשים בביצוע מעשה מגונה. בניגוד לדרישת הפרקליטות, שביקשה עונש מאסר בפועל, השופט קבע כי איבגי ירצה שישה חודשי עבודות שירות ומאסר על תנאי, כפי שדרש עורך דינו מיכאל כרמל. בנוסף, הוטל על איבגי קנס של 10,000 שקלים.

סנגורו של איבגי, עו"ד כרמל, אמר כי "נשקול לערער על גזר הדין. משה איבגי יחזור לחייו הרגילים, הוא מאוד מאוכזב מגזר הדין ואינו מקבל אותו". מנגד, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו, מתחבביקורת על גזר הדין: "העונש העלוב של איבגי הוא פשוט ביזיון ומדגים כיצד פעם אחר פעם, מערכת המשפט אינה מצליחה להתמודד עם פוגעים סדרתיים. מקומו של איבגי בכלא".

בארגוני הנשים ביקרו את גזר הדין וטענו כי הוא מקל מדי. יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה: "מדובר בעונש קל מדי - אך המבחן אינו רק במישור הפלילי אלא גם במישור הערכי והציבורי. מן הראוי שכל מי שנוהג באופן שכזה כלפי נשים יחוש בושה גדולה ויבין שישנם מחירים להתנהגותו ולא רק במישור הפלילי". 

גם מנכ"לית שדולת הנשים, מיכל גרא מרגליות, התייחסה לגזר הדין: "על אף חומרת המעשים, ולמרות שאיבגי לא לקח ברצינות אחריות על מעשיו - גזר הדין מקל מאוד. נדמה שאיבגי סבור גם היום שהוא שה תמים שנרדף על לא עוול בכפו, בעוד המציאות מראה שמדובר במעשים שיטתיים של ניצול כוח. המקרה של איבגי הוא מקרה קלאסי מהסוג שייצר את תנועת מי-טו, של ניצול יחסי כוחות. ברוב הגדול של המקרים מדובר בגברים מבוגרים עם כוח שפוגעים בנשים צעירות עם פחות כוח. זה עולם שחייב להשתנות, ומערכת המשפט צריכה להכיר בעומק וחומרת הבעיה".

בחודש ינואר האחרון הרשיע בית משפט השלום בחיפה את איבגי בעבירה של מעשה מגונה, אולם זיכה אותו משני אישומים נוספים מחמת ספק. איבגי הואשם בשלוש עבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית כלפי שלוש נשים. כתב האישום המקורי כלל אישום רביעי של מעשה מגונה באישה נוספת. אלא שהיא סירבה להתייצב בבית המשפט חרף הפצרות הפרקליטות, ולכן הפרקליטות נאלצה לחזור בה מהאישום.

על פי הכרעת הדין, בשנת 2012, במהלך הפקת סרט בכיכובו, ניגש איבגי אל המתלוננת א' מאחור, הכניס את ידו מאחורי חולצתה וליטף את גבה. א' הופתעה ושאלה למעשיו, ואיבגי השיב לה: "הפירצה קוראת לגנב". עוד נקבע בהכרעת הדין כי במהלך אותה שנה, במהלך צילומי סדרת הטלוויזיה "הבורר", נצמד איבגי אל א', חיבק אותה בחוזקה, ולחש על אוזנה כי הוא רוצה לקיים עמה יחסי מין.

בית המשפט אימץ את עדותה ומצא תמיכה לעדותה בדברים שמסר איבגי במהלך עימות שנערך בינו לבינה בתחנת המשטרה ובעדותה של עדה נוספת, שהעידה על אירוע דומה שחוותה לפני כ-20 שנה.

משה איבגי בתחילת משפטו (צילום: מאיר וקנין,פלאש 90)
משה איבגי בתחילת משפטו (צילום: מאיר וקנין,פלאש 90)

באשר לאישום השני בכתב האישום: התביעה הודיעה כי בשל סירובה של המתלוננת ב' להעיד, היא חוזרת בה התביעה מאישום זה. איבגי זוכה לפיכך מהמיוחס לו באישום השני. באשר לאישום השלישי: נותר ספק בנוגע לאופן התרחשות המגע בין איבגי לבין ג'. קיים קושי לקבוע מעבר לספק סביר מה בדיוק אירע במהלך המפגש. מעבר לכך, המאשימה בחרה שלא להביא שתי עדות מרכזיות אשר שמעו מ ג', סמוך לאחר האירוע, ובאופן מפורט – מה טוענת ג' כי הוא ביצע. אי הבאת של שתי העדות מגבירה את סימני השאלה.

חלקים מגרסתו של השחקן נתמכו בעדויות אחרות, מהימנות ובעלות משקל. עדויות אלו הותירו ספק שמא המגע בין איבגי לבין ג' התרחש באופן אחר מזה שתיארה המתלוננת, ואשר יכול להתיישב עם מגע מקרי, שאינו מיני. לכן די בספק שנותר כי להוביל לזיכויו של השחקן מהמיוחס לו באישום השלישי, מחמת הספק.

עוד יצוין כי לאחרונה נחשפה עוד עדה בתיק, שטענה כי היא גם נפגעה מאיבגי. פרקליטו אמר בתגובה: "אנו משוכנעים שמטרתו של הפרסום עתה הוא ניסיון נואש לפגוע בעתידו ובגורלו של איבגי, שמצא לנכון שלא להגיב להשמצות ללא כל כיסוי. במשך חמש שנים איבגי ספג השפלה ציבורית, נמנע מעיסוקו במקצוע, ובחר לנהל את ההליך השיפוטי על פי דין".