לאחרונה אנו חיים בתקופה שלא ידענו כמותה בעבר. תקופה זה מאופיינת ורצופה באי ודאות רבה וכן מלווה לא אחת בשאלות הרות גורל באשר להמשך קיום התחייבויות אשר נטלנו על עצמנו עובר להתפרצות הנגיף.
 
בשל הנסיבות החדשות שנוצרו בחיי כולנו, תיקים רבים הונחו על שולחננו לאחרונה אשר מקורם באי קיום חוזים וההשלכות הנובעות מכך (בין אם מדובר בחוזה מכר, חוזה שכירות, חוזה עבודה או סתם חוזה התקשרות למתן שירותים כלשהם). על כן, באם הנכם עומדים בפני הדילמה האם לבטל חוזה או לאו, ואם כן, מהי הדרך הטובה ביותר לעשות כן, מומלץ לקרוא כתבה זו אשר במסגרתה נדון בדרכים להפרה, דרכי הודעה על ביטול וכן סוגי הפרה.
 
בראשית הדברים יש לזכור את כלל היסוד שהינו הבסיס לכל והוא: "הסכמים יש לכבד". אבל, לעיתים, ולא בהכרח בשל מעשים או מחדלים שלנו, אין מנוס מביטול הסכם.
 
לפניה ישירה אל עורכת הדין סופי אביב, לחץ/י כאן

 
לפני הדיון בנימוקים לביטול חוזה, נזכיר בקצרה שניים מהתנאים היסודיים שבלעדיהם לא משתכלל חוזה - גמירות דעת ומסוימות. תנאים אלה מופיעים בסעיפים 2 ו- 5 לחוק החוזים (חלק כללי) התשל"ג – 1973. שני תנאים אלה הם מצטברים ובהיעדר אחד מהם לא משתכלל חוזה.


בחוק החוזים ניתן למצוא סוגים שונים של חוזים, או נכון יותר לומר, נסיבות מסוימות שבהן אם נחתם חוזה אזי דינו להתבטל, להלן המקרים:

חוזה למראית עין
סעיף 13 לחוק החוזים קובע:

"חוזה שנכרת למראית עין בלבד- בטל"

טעות
סעיף 14 לחוק החוזים קובע כדלקמן:

(א) "מי שהתקשר בחוזה עקב טעות וניתן להניח שלולא הטעות לא היה מתקשר בחוזה והצד השני ידע או היה עליו לדעת על כך, רשאי לבטל את החוזה".

הטעיה
סעיף 15 לחוק החוזים, הדן בזכות לביטול הסכם מחמת הטעיה קובע כדלקמן:

"מי שהתקשר בחוזה עקב טעות שהיא תוצאת הטעיה שהטעהו הצד השני או אחר מטעמו רשאי לבטל את החוזה. לענין זה, "הטעיה" - לרבות אי-גילוין של עובדות אשר לפי דין, לפי נוהג או לפי הנסיבות היה על הצד השני לגלותן."

כפיה
סעיף 17 לחוק החוזים (חלק כללי) קובע את זכותו של צד לבטל חוזה שנכרת בכפייה:

(א)  "מי שהתקשר בחוזה עקב כפיה שכפה עליו הצד השני או אחר מטעמו, בכוח או באיום, רשאי לבטל את החוזה".

עושק
הפגם מסוג עושק קבוע בסעיף 18 לחוק החוזים, אשר זו לשונו:

"מי שהתקשר בחוזה עקב ניצול שניצל הצד השני או אחר מטעמו את מצוקת המתקשר, חולשתו השכלית או הגופנית או חוסר נסיונו, ותנאי החוזה גרועים במידה בלתי סבירה מן המקובל, רשאי לבטל את החוזה".

חוזה בלתי חוקי
סעיף 30 לחוק החוזים קובע כדלקמן:

"חוזה שכריתתו, תכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנת הציבור – בטל."

 סעיף 20 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 (להלן: "חוק החוזים") קובע מפורשות את הדרך הקבועה בחוק לביטול חוזה:

"ביטול החוזה יהיה בהודעת המתקשר לצד השני תוך זמן סביר לאחר שנודע לו על עילת הביטול, ובמקרה של כפיה - תוך זמן סביר לאחר שנודע לו שפסקה הכפיה."

במילים אחרות, הפר צד להסכם את החוזה, רשאי הצד הנפגע לשלוח הודעה על ביטול החוזה, הודעה זו צריך שתוגש בתוך "זמן סביר" לאחר שהצד הנפגע גילה על הפרת החוזה. המושג "זמן סביר" נידון לא אחת בפסיקת בית המשפט ואולם ככלל אצבע נמליץ לעשות שימוש בשכל הישר, כאשר דרך המלך היא להודיע לצד המפר מיד לאחר הגילוי על ההפרה, ולתעד הודעה זו. ואומנם, גם הפרת חוזה מתחלקת לשני סוגים, הפרה יסודית והפרה שאינה יסודית, אלה מוגדרים בחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) ולהלן:

סעיף 6 לחוק החוזים
"לענין סימן זה, "הפרה יסודית" - הפרה שניתן להניח לגביה שאדם סביר לא היה מתקשר באותו חוזה אילו ראה מראש את ההפרה ותוצאותיה, או הפרה שהוסכם עליה בחוזה שתיחשב ליסודית; תניה גורפת בחוזה העושה הפרות להפרות יסודיות ללא הבחנה ביניהן, אין לה תוקף אלא אם היתה סבירה בעת כריתת החוזה".

סעיף 7 לחוק החוזים
הנפגע זכאי לבטל את החוזה אם הפרת החוזה הייתה יסודית.

(ב) "היתה הפרת החוזה לא יסודית, זכאי הנפגע לבטל את החוזה לאחר שנתן תחילה למפר ארכה לקיומו והחוזה לא קויים תוך זמן סביר לאחר מתן הארכה, זולת אם בנסיבות הענין היה ביטול החוזה בלתי צודק; לא תישמע טענה שביטול החוזה היה בלתי צודק אלא אם המפר התנגד לביטול תוך זמן סביר לאחר מתן הודעת הביטול."

לסיכום נבהיר כי גם בכריתת חוזה, הכלל החשוב ביותר אשר אמור להנחות אותנו בטרם החתימה על החוזה הינו: "סוף מעשה במחשבה תחילה". מומלץ ואף חובה להיוועץ בעורך דין אשר תחום עיסוקו העיקרי הינו חוזים, שכן באמצעות עריכת חוזה ראוי, אשר ייתן פתרונות הולמים לשני הצדדים גם במקרה של הפרה, ייחסכו לצדדים הליכים משפטיים מיותרים הכרוכים כמובן בהוצאות כספיות בלתי מבוטלות.

עורכת הדין סופי אביב (צילום: צילום עצמי)
עורכת הדין סופי אביב (צילום: צילום עצמי)

עורכת דין סופי אביב בעלת ניסיון רב בתחום ההסכמים והחוזים, המקרקעין, ליווי רוכשי ומוכרי דירות, עריכת חוזי מכר, התחדשות עירונית, ליטיגציה וייצוג בהליכים משפטיים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני חוזים והסכמים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.