בית הדין הגבוה לצדק קבע היום (שני) ברוב של שני שופטים כי צה"ל לא יהרוס את בית המחבל שרצח את לוחם גולני, סמ"ל עמית בן יגאל ז"ל, וכחלופה יאטום אותו בחלקו. כזכור, בחודש מאי האחרון במהלך פעילות מבצעית בכפר יעבד, נהרג בן יגאל מיידוי אבנים. לאחר כחודש של מאמצים לאיתור המחבל, נעצר החשוד נזמי אבו בכר, תושב הכפר.

 

השופט מני מזוז, כתב בהחלטתו כי "לא ניתן להתעלם מהפגיעה הקשה הכרוכה בכך בבני משפחתו החפים מפשע – להם לא מיוחסת כל מעורבות בפיגוע. בנסיבות אלה אני סבור כי בענייננו עקרון המידתיות מחייב מיתון הפגיעה, על ידי המרת ההריסה באטימה חלקית של הבית". השופט ג'ורג' 'קרא הוסיף: "מידת הדין תמוצה עם המפגע וזה יבוא על עונשו. אך אין להשליך את תוצאות מעשיו על מי שלא חטאו".

כוחות צה"ל ממפים את ביתו של המחבל החשוד ברצח הלוחם עמית בן יגאל ז"ל

עמית בן יגאל (צילום: דובר צה''ל)
עמית בן יגאל (צילום: דובר צה''ל)

השופטת וילנר, בדעת מיעוט, ביקשה לדחות את העתירה כשאמרה כי יש קושי ניכר בפגיעתו של מימוש צו הריסה ביחס לבני משפחה אשר לא פשעו והדגישה, "זה מכבר נקבע כי תכליתה ההרתעתית עומדת בעינה ומצדיקה את הפעלתה של תקנה זו, אף במקרים בהם יתר הדיירים המתגוררים במבנה הנועד להריסה לא היו מעורבים בפיגוע הנדון". 

פרסום ההכרעה הביא איתו זעם רב מצד חברי הכנסת בימין ואף מראש הממשלה, בינימין נתניהו.

גם שר הביטחון בני גנץ מתח ביקורת על פסיקת בג"ץ, האך היא הייתה פחות תוקפנית. "כמובן שנכבד כל פסיקה של בג"ץ, אך פסק הדין שביטל את צו הריסת ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל ז״ל מצער", כתב גנץ בטוויטר. "הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור. לכן, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הביטחון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיגיש בקשה לדיון נוסף בפסק הדין".

"המשפט הזה, שכמעט טוען שהמחבל בכלל פעל כדי להגן על נשים מהבניין השכן, כל כך ממעיט מחומרת מעשיו, כשרצח לוחם ישראלי שפעל כדי להגן על כולנו", כתבה חברת הכנסת איילת שקד. 

גם יושב ראש הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, הגיב: