מעצרן של המעורבות הוארך: לאחר דיון סוער בבית המשפט, הוחלט על הארכת מעצרן של הגננת וחמש הסייעות החשודות בהתעללות בילדים בגן ילדים בחולון בארבעה ימים, זאת לאחר שהמשטרה הייתה אמורה לבקש הארכה של תשעה ימים. בפתח הדיון, עשרות הורים התקבצו בשעות הבוקר מחוץ לכותלי בית משפט השלום בתל אביב, שם דן השופט עלא מסראווה בנושא. בתוך כך, הבוקר אותרו בגן כתובות נאצה נגד העובדות בו וכן ביצים שהושלכו אליו.

נציג המשטרה אמר במהלך הדיון: "עלה חשד שצוות הגן מתעלל בפעוטות שחוסים תחת חסותן בתוך הגן. צפייה במצלמות עולה חשד ממשי לביצוע העבירות". עוד אמר נציג המשטרה כי "המקרים כללו אירועים אלימים מצד צוות הגן סייעות בואכה כלל הצוות. האירועים כללו שיח אלים אגרסיבי, דחיפות, סטירות, חניקה, האבסה, מכות, בעיטות, צרחות, השלכות וכיסויים של הילדים בשמיכות מכף רגל ועד ראש ואף קיבעו את השמיכה באמצעות הרגל על גבי הפעוטות על מנת שלא יוכלו להוריד באופן עצמאי".

עוד ציינה המשטרה כי נגבו עדויות רבות של הורים לפעוטות. "בשלב זה כשאנחנו בתחילת החקירה אנחנו רואים רק טפח ככל הנראה ממה שהתחולל בגן. יש פעולות חקירה רבות הנדרשות בביצוע שחלקן היחסי הגדול ניתנות לשיבוש"', נמסר. צוין כי מדובר בתיק גדול ומורכב. דו"ח הצפייה של הסרטונים שהניחה המשטרה בפני בית המשפט מתייחס ל-54 מקטעים.

תיעוד ממצלמת האבטחה בגן (צילום: מצלמת אבטחה)

במהלך הדיון מתח הסנגור של אחת הסייעות ביקורת על ההורים שהתלוננו: "היו הסייעות, הילדים, המצלמה. הראייה זה הסרטונים, או שיש או שאין. אם הייתה אמא בגן היא צריכה להסביר למה שלחה את הילד שוב אם כל כך נורא".

נציג המשטרה השיב: "העבירות בוצעו על ידי כלל המעורבות, כל אחת על פי חלקה. גם לחשודה שלפנינו מיוחסות חלק מהחשדות שציינתי. אותן עבירות שבגינן נחקרה ומסרה גרסתה במשך רבע שעה".

בשלב זה פנה השופט לסנגור, ואמר: "אדוני יודע שזו הארכת מעצר ראשונה". הסנגור ענה: "אבל צריך להראות חשד סביר. אתה עונה לי תשובות מתחמקות. תראה לי בחקירה איפה הטחתם בה בחקירה אשמה ספיציפית. אתן את התשובה. לא הטחתם כלום ושם דבר". 

נציג המשטרה  לא נותר חייב, והשיב: "ההאשמות המיוחסות לחשודה להלן וחומר החקירה בפני בית המשפט. האינדיקציה לביצוע העבירות בפני בית המשפט". לכך השיב הסנגור: "הגברת אמרה 'לא הוטח לי שום סרטון, שום דבר'". 

השופט התייחס לעימות בין הצדדים, ואמר: "אדוני צודק, החקירה שלה הייתה כללית, אבל יש דברים שמסרה". בהמשך לכך אמר נציג המשטרה: "עקב ההיקף יש צורך בפעולות חקירה רבות לרדת לשורש חלקה היחסי של כל אחת בעבירות".

בהמשך הציג נציג המשטרה לבית המשפט סרטון בו אחת החשודות מבצעת אלימות. הסנגור שאל את הנציג: "אתה זיהית אותה בסרטון?". לכך השיב נציג המשטרה: "היחידה החוקרת". לכך השיב הסנגור:" אני רוצה ללמוד משפטים שוב, ישבה כל המשפחה החוקרת וזיהתה אותה? אין דיני ראיות".

במענה לכך טען נציג המשטרה כי "זה סרטון שכבר קיים בתיק ומונח בפני בית המשפט והזיהוי הוא לפי החוקרת ששוחחה איתי". הסנגור: "למה לא הטחתם בה אתמול את הסרטון וזיהתה עצמה?". בשלב זה התערב השופט ואמר כי "בית המשפט ענה על השאלה. הייתה חקירה בלי הטחה ספציפית".

לאחר מכן אמר הסנגור: "כתבתם שיש חשש לשיבוש. יש חשש לשיבוש פה?". נציג המשטרה טען שכן. לכך השיב הסנגור: "עכשיו תסביר לי איך אתה עומד פה בבית משפט ועונה תשובה לא פחות משקרית. הן ישבו בתחנה חמש שעות בחדר של מטר על מטר. כל הסנגורים ראו. תענה על זה, ישבו באותו חדר או לא?".

נציג המשטרה ענה כי "עילת שיבוש בתיק עולה מכך שהמעורבות ידעו על המתרחש. קשרו יד אחת שהדברים לא יצאו החוצה עד שהוגשה התלונה". הסנגור: "למה מתכוון קשרו, על מה קשרו?".

נציג המשטרה ענה: "לגבות אחת את השניה על מסכת האירועים שהתרחשה". הסנגור: "שינו את הסרטונים. זו הטענה שלך?". על כך ענה נציג המשטרה כי הוא "לא משיב לא לחיוב לא לשלילה. אין אינדיקציה שכן ואין אינדיקציה שלא".

בתגובת לתשובת נציג המשטרה התערב השופט והורה לנציג: "או שאדוני יענה, או שיגיד שלא יכול לענות. מי פיזית הביא את הסרטונים?". שאל השופט.

נציג המשטרה: "ביקשו את הסרטונים וקיבלו חומרים חזותיים, ההורים. לעניין העובדתי של מי הביא את הסרטונים. ביקשו ממנהלת הגן".

הסנגור: "עותר בפני בית המשפט שיענה מה קיבלו ההורים, שנדע שאי אפשר לשבש את זה". לכך ענה  נציג המשטרה: "דיסק די.וי.די".

השופט: "מדובר בבקשה להארכת מעצר ראשונה. ניתן להבין את עמדת הטוען לגבי שאלות בעניין טיב הראיות כאשר מה שידוע לסנגור בשלב זה די בו, קרי שמדובר בפניה של ההורים בבקשה לקבל חומרים. בקשה שהתקבלה. מאחר ומדובר בחקירה בתחילתה אקבל את עמדת הטוען ולא אחייבו להשיב".

הדיון בהארכת המעצר, הבוקר (צילום: אבשלום ששוני)
הדיון בהארכת המעצר, הבוקר (צילום: אבשלום ששוני)

ההורים בדיון (צילום: אבשלום שושני)
ההורים בדיון (צילום: אבשלום שושני)

מחוץ לאולם המשפט הביעו ההורים זעם, ואחד מהם אמר: "העיקר בכית, שנדאג לך למגבית. בתקופת הקורונה היא ביקשה כספים, שנעזור לה לכלכל את עצמה. ניסתה לרתום אותנו לסייע. למה אנחנו נחשפים? לזוועה". אחת האמהות צעקה: "גם שוטרים וגם שופטים ששולחים את ילדיהם לגן מצפים שהם יקבלו חיבוק ואהבה. בסוף אנחנו מגלים שמטיחים אותם אל המזרן. כשילד בוכה, מי ניגש אליהם? אותה סייעת שסוטרת בפרצוף. ככה מטפלים בגן הזה. זה סיוט". נציגת ההורים שהורשתה להיכנס לדיון, בשל מגבלות הקורונה, פרצה בבכי במהלכו. 

בהמשך התעמתו ההורים גם עם עורך הדין ששי גז, המייצג את בעלת הגן, וצעקו לעברו: "אתה מייצג עבריינים, איך אתה מייצג אותה?".

כאמור, בעלת הגן וחמש הסייעות נעצרו אמש, שעות אחדות לאחר הגשת התלונה במשטרה על ידי הורים לילדים בגן, אשר חשפו סרטונים ממצלמות האבטחה בגן שתיעדו, לכאורה, אירועים אלימים בהם נראות הסייעות כשהן נוהגות באלימות ובאגרסיביות כלפי הילדים. בסרטונים נראות הסייעות מטלטלות ילדים, מטיחות אותם אל המזרן, ואף מכות אותם בחלק מן המקרים. כל האירועים שתועדו התרחשו בשעות פעילות הגן, בעת שכל הילדים נוכחים בו. השופט עלא מסארווה הדגיש כי ההורים פנו בצורה מסודרת וקיבלו את הסרטונים מהגן בהסכמה

כתובות נאצה בגן בחולון (צילום: דוברות המשטרה)
כתובות נאצה בגן בחולון (צילום: דוברות המשטרה)

ההורים שחשו בהתנהגות מוזרה בקרב ילדיהם פנו אל מנהלת הגן וביקשו ממנה את סרטוני האבטחה מהמצלמות הפרוסות בגן, ולאחר ניסיונות התחמקות מצידה, לטענתם, הם קיבלו את הסרטונים והזדעזעו מהמחזות שנגלו לעיניהם. לדברי ההורים, עם קבלת הסרטונים הם הבינו שחלק מהתיעוד נמחק והסתייעו במומחה ששחזר את הסרטונים וחשף את הזוועה. ההורים פנו אל המנהלת ושטחו בפניה את הפרטים אולם זו הכחישה בפניהם כי ידעה על מה שהתחולל בגן.

הבוקר אותרו על קירות גן הילדים כתובות נאצה, וכן וביצים שהושלכו לתוכו. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות אירוע הוונדליזם ומדגישה כי היא רואה בחומרה השחתת רכוש ופועלת לאיתור המבצעים.

הגן במרכז, הבוקר (צילום: דוברות המשטרה)
הגן במרכז, הבוקר (צילום: דוברות המשטרה)

כזכור, לאחרונה נחשפה פרשת התעללות אחרת בפעוטון ברמלה. בתחילת השבוע הגישה הפרקליטות כתבי אישום נגד ארבע עובדות בפעוטון, בין השאר בגין פגיעה ב-26 קטינים.