נאבקות על מיליונים: אתמול הגישה המועצה האזורית תמר עתירה לבג"ץ נגד החלטת משרד הפנים לשנות את ההכנסות מארנונה המגיעות מאזור התעשייה מישור רותם, אשר נחלקות בין המועצה לבין עיריות ערד ודימונה.

מועצת תמר ועיריות ערד ודימונה חולקות ביניהן משנת 2014 את ההכנסות מתשלומי הארנונה המגיעים ממפעלי אזור התעשייה במישור רותם, אשר מצוי בשטח שיפוטה של המועצה. אופן החלוקה הוסכם במסגרת הסכם שהושג בין שלוש הרשויות, לאחר כשני עשורים של מאבקים ביניהן בנושא. הסכמת הרשויות נבחנה על ידי ועדת חקירה של משרד הפנים, בראשות פנחס ולרשטיין, אשר מצאה אותה ראויה וצודקת, ועוגנה על ידי שר הפנים דאז גדעון סער. במסגרת מימוש ההסכם, מעבירה המועצה האזורית תמר לעיריות דימונה וערד סכומים כ־15 מיליון שקל מדי שנה. בשנת 2017 החליטה ממשלת ישראל לבטל את מעמדן של ערד ודימונה כ"ערי עולים", במהלך שפגע בהכנסותיהן מתקציבים ממשלתיים.

ערד (צילום: אריאל בשור)
ערד (צילום: אריאל בשור)

בתגובה לכך, החליט שר הפנים למנות ועדת חקירה נוספת לבחינת מעמדו המוניציפלי של אזור מישור רותם וחלוקת ההכנסות מארנונה מאזור זה. הוועדה החליטה לבצע תיקון, שלפיו חלקה של עיריית ערד בסכום המועבר ממועצת תמר יגדל על חשבון חלקה של עיריית דימונה.

אלא ששר הפנים אריה דרעי החליט ב־2019 לפעול בניגוד למסקנות הוועדה, ולגרוע סכום שנתי נוסף בגובה של כ־3.5 מיליון שקל מחלקה של מועצת תמר בהכנסות מארנונה ממישור רותם, מעבר לסכום שכבר נגרע ממנה על פי הסכם החלוקה המקורי.

בתגובה לעתירה של מועצת תמר לבג"ץ, אמר ל"מעריב" ראש עיריית דימונה בני ביטון: "מבחינתי, לספח את כל מישור רותם אלינו. הם יותר קרובים לדימונה. לא יעלה על הדעת ש־1,400 תושבים במועצת תמר מקבלים את מרבית הכסף. חייבים בחינה מחודשת של כל חלוקת ההכנסות למועצת תמר. זו תהיה החלטה שערורייתית להמשיך ולהעניק להם את הכספים הללו".

ניסן בן חמו (צילום: טלוצ'ו פלאש 90)
ניסן בן חמו (צילום: טלוצ'ו פלאש 90)

עו"ד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד, מסר: "מגיעים לנו עוד 4.5 מיליון שקל שמיועדים לערד. אנחנו למעשה העורף הלוגיסטי של מועצת תמר ושל אזור התעשייה במישור רותם. יש לחשב את ערד ומועצת תמר כאזור אחד. כך נקבל את מה שמגיע לנו, לא כטובה אלא כמדיניות. אנחנו הנפגעים העיקרים בעקבות ביטול מעמד עיר עולים. הכסף שלנו נמצא אצל עיריית דימונה, וצריך לעשות חלוקה מחודשת והוגנת". ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "טרם התקבלה העתירה. עם קבלתה נלמד את הפרטים ונגיב בבית המשפט".

העתירה הוגשה על ידי עורך הדין יורם זמיר וורד שאלתיאל ממשרד שפיגלמן, קורן, זמיר ושות׳.