ההפגנות ימשיכו: בג"ץ דחה אתמול את עתירת תושבי השכונות רחביה וטלביה בירושלים בעניין קיום ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו סמוך למעונו ברחוב בלפור. הרכב השופטים קבע פה אחד כי אין מקום להתערב בשיקול דעתה של משטרת ישראל בתנאים שקבעה להפגנות, בכפוף למתווה שהציגה. לפי המתווה, בהפגנות לא ייעשה שימוש באמצעי רעש חריגים (כמו צופרי אוויר, תופים וכלי הקשה) מ־21:30. החל מהשעה 23:00 לא יותר שימוש גם באמצעי רעש אחרים.

השופט עוזי פוגלמן ציין בפסק הדין כי "העותרים לא הצביעו על פגם בשיקול דעתה של משטרת ישראל בקובעה את התנאים המתוארים להפגנות מול המעון הרשמי של ראש הממשלה". הוא הוסיף: "איני מקל ראש בפגיעה הנגרמת לעותרים כתוצאה מההפגנות, שהשקט ברחובותיהם מופר בתקופה האחרונה בתדירות לא מבוטלת ועל הגישה לבתיהם מוצבים קשיים. אלא שבנסיבות שהוצגו לפנינו ובכפוף לתנאים שהובהרו על ידי המשטרה - הפגיעה בתושבים היא בבחינת 'הכרח בל יגונה' למימוש הזכות להפגין".

הדיון בבג''ץ (צילום: פלאש 90,אורן בן חקון)
הדיון בבג''ץ (צילום: פלאש 90,אורן בן חקון)

בית המשפט הוסיף ודחה את הטענות כי יש להטיל מגבלות נוספות על ההפגנות בשל נגיף הקורונה - מעבר לעטיית מסיכות והקפדה על כללי הריחוק החברתי. כמו כן, נדחו טענות העותרים נגד מידת האכיפה של המשטרה את המגבלות וההנחיות. נקבע כי אין מקום להורות מראש על דרך פעולה כזו או אחרת לעניין אכיפת הנחיות המשטרה, לאחר שהמשטרה הבהירה כי היא אינה מתנערת מחובתה לאכוף וליישם את המגבלות שהוטלו על ידה בעניין ההפגנות.

בתגובה להחלטת בג"ץ, נמסר מתנועת קריים מיניסטר: "עוד ניסיון של המושחת מבלפור ועושי דברו להגביל את המחאה, כשל. בית המשפט שמר על זכות ההפגנה כזכות יסוד בסיסית בדמוקרטיה, ואנו מקווים שלמרות הפחד וטירוף המערכות השוררים בבלפור, היה זה ניסיון השתקה אחרון. הציבור, שרואה את הקריסה הכלכלית והניהול הכושל, ימשיך להגיע בהמוניו מדי שבוע ויאמר בקול ברור שראש ממשלה מושחת וכושל חייב ללכת".

ההפגנה בבלפור  (צילום: מרק ישראל סלם)
ההפגנה בבלפור (צילום: מרק ישראל סלם)

במחאת הדגלים השחורים כבר קוראים להפגין שוב בשבת. ״קוראים לכולם להגיע בשבת הקרובה לבלפור", נמסר מההתארגנות, "להמשיך במחאה נגד הדיקטטור בהתהוות. נתניהו מחליט לבדו על מכירת נשק מתקדם למדינות ערב, מאשר על דעת עצמו מכירת צוללות מתקדמות למצרים, מחלק כספים מהקופה הציבורית ללא הבחנה ונגד כל היגיון כלכלי - זוהי התנהגות של דיקטטורה, לא של דמוקרטיה. זוהי לא זכות, אלא חובה של כל דמוקרט לצאת למחות. ניפגש בשבת בגשרים ובבלפור".