בית משפט השלום בקרית גת, בשבתו באשקלון, האריך היום (חמישי) בחמישה ימים את מעצרו של הגבר השני שנעצר בחשד למעורבות באונס הקבוצתי המזעזע שהתרחש באילת. עד כה נעצרו שני חשודים, תשובי חדרה בשנות ה-20 המאוחרות לחייהם. 

לנוכח מורכבות המקרה והחשד למעורבים נוספים שזהותם אינה ידועה בשלב זה הוחלט על העברת החקירה לצוות מיוחד שהוקם במרחב לכיש בפיקוד קצין אח״מ מרחבי ובסיוע כל הכלים והאמצעים הטכנולוגיים והאחרים שעומדים לרשות המחוז. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב שקיים מפקד המחוז הדרומי, ניצב יורם סופר, ביחד עם מפקד מרחב לכיש וצוות החקירה המיוחד מתחנת המשטרה באשקלון.

במשטרה מתקשים לקבל את דבריה של הנהלת מלון "הים האדום", לפיהם הם מכחישים כי האירוע התרחש במלונם. בנוסף, הנחה מפקד המחוז הדרומי, ניצב יורם סופר, להגביר את האכיפה נגד עסקים באילת המוכרים אלכוהול לקטינים, נוכח ריבוי העדויות לתופעה זו. מהמשטרה נמסר: "אנחנו עסוקים בפענוח הסרטים על מנת לאתר מהר ככל הניתן את המעורבים בפרשה ואין ספק שנגיע אליהם".

הנערה שנפגעה ומשפחתה נורמטיביים ולא היו מוכרים קודם לאירוע לשירותי הרווחה. בעירייה בה מתגוררת הנערה הציעו למשפחה עזרה בדמות ליווי של עובדת סוציאלית אבל המשפחה העדיפה לפנות לאנשי מקצוע באופן עצמאי. מהעירייה נמסר לנו כי הם מוכנים לסייע למשפחה בכל עת.

בימים הקרובים אמורות להתקבל תוצאות הבדיקה הרפואית של הנערה. בתוך כך אומרים במשטרה כי החוקרים נוטים לקבל את גרסתה, שכן זו הייתה רציפה ומדויקת לכל אורכה. בניגוד לכך, מתרשמים החוקרים כי כל החשודים מקפידים להכחיש כל קשה למגע עם הנערה, מה שככל הנראה יופרך בקלות באמצעות הסרטונים שבידי המשטרה. במשטרה חוששים מניסיונות לשיבוש החקירה באמצעות מחיקת הסרטונים שלכאורה צולמו במלון על ידי המעורבים.

הנערה עצמה מלווה כעת על ידי אנשי סיוע המתמחים בפגיעות מיניות במקום מגוריה. גורמי רווחה המטפלים בה מספרים למעריב: "המשפחה עוברת טלטלה עצומה ואנחנו מעדיפים להעניק להם מעטפת של הגנה. אולי בשבוע הבא כשיעבדו את הטראומה יהיו מוכנים גם לדבר עליה אבל כרגע הנערה ורווחתה בראש מעייניהם ואנחנו איתם".

במשטרה הדגישו כי מיד עם קבלת התלונה ב-14 באוגוסט, מפקד מרחב לכיש במשטרה נצ"מ רונן אבניאלי הורה על הקמת צוות חקירה מיוחד (צח"מ) המלווה על ידי המרחב לכיש, ונתמך בשירות ממרחב אילת בכל הקשור לאיסוף הממצאים. מפקד המרחב קרא לגורמי המעטפת לעטוף את המשפחה והקטינה בשעות קשות אלה.

כאמור, ברשות החוקרים סרטונים ממצלמות האבטחה במלון באילת, המתעדים את הצעירים מתגודדים מול החדר בו התרחשה הזוועה. במשטרה חוקרים מהן הנסיבות שהובילו את הצעירים לאותה קומה ולסביבת החדשה. כמו כן, שוקדים על פיענוח וזיהוי תמונות הצעירים וככל שיעלה בידם הם ייחקרו כבר בימים הקרובים כדי לבחון את חלקם באירוע.

במשטרה הוסיפו כי בעת הגשת התלונה, סיפרה הקטינה על חשוד אחד שהיא עצמה זוכרת שפגע בה ובגופה, תוך ניצול מצב השכרות בו היתה. הוא היה זה שהכחיש את החשד שיוחס לו, והפליל את חברו כמי ששלח הודעה מהנייד שלו לקטינה, וכתוצאה מכך לכאורה היא חששה כי הופצו סרטונים אודות האירוע שבו לטענתו עשרות צעירים באו איתה במגע.

משטרה  (צילום: אבשלום ששוני)
משטרה (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, פעילות אקטיביסטיות למען זכויות נשים ארגנו הערב שורת הפגנות ברחבי הארץ של תחת הכותרת "הפגנת זעם - לא שותקות מול אונס" בדרישה להחמרת הענישה על עבירות מין, זאת אחרי הפרסום אודות החשד לאונס הקבוצתי שהתרחש במלון באילת. "לא שותקות על המקרה האחרון באילת. היום בשעה 20:00 נצא בהפגנת זעם כלל ארצית, כי נגמרו הימים שאונס עובר בשתיקה", כתבו המארגנות. 

"אנחנו מפגינות בדרישה לחקירה רגישה ויעילה, לא עוד הצהרות על חוסר עניין לציבור וחקירות הנסגרות מחוסר ראיות, בדרישה למערכת משפט שראש מעייניה הוא נפגעי עבירה ולא שמם הטוב של הפוגעים." מסרו המארגנות והוסיפו: "המקרה הזה הוא המשך ישיר לדרך בה התקבלו ה'נערים' מאיה נאפה, המשך ישיר לשיח הציבורי סביב 'פרשת הכדורגלנים'. הסיטואציה בה 30 גברים בגירים עומדים נגד נערה אחת ואף אחד מהם לא רואה אותה ומספיק אנושי להבין עד כמה הסיטואציה הזו מחרידה ואלימה, מעידה עד כמה תרבות האונס מושרשת וכמה המאבק נגד סקסיזם הוא ארוך וחשוב".

"המקרה הזה הוכשר ע"י תרבות האונס שרה"מ, הכנסת והשרים לוקחים בה חלק אם במעשים ואם בשתיקה והעלמת עין. רה"מ ע"י העסקה של  "הצלם" המטריד נתן אשל, הכנסת כאשר היא מעניקה 'אות הוקרה'  לזמר שמנצל קטינות ב'פות מוביל' והממשלה כאשר אינה מעבירה כבר שלוש שנים כספים שהובטחו ליישום התוכנית למניעת אלימות נגד נשים", הוסיפו.

יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה: "מעשה כזה הוא רצח נפשה של נערה, לא פחות. כך צריך להתייחס למקרה וכך גם צריכות כל הרשויות לטפל בו. חייב לעבור מסר ברור למפלצות אדם שכאלו - באם תימצאו אשמים תיענשו בכל חומרת הדין. במקביל, חשוב שכולנו נעביר מסר לנערות בישראל: אנחנו מאמינות לכן. לא נאפשר לאף אחד להפחיד, לאיים, להכפיש או לעשות שיימינג למתלוננות". פאר הוסיפה: "אני תוהה מה עבר לאותם מפלצות אדם בראש כש'עמדו בתור' לאנוס נערה בת 16. איך התרחש אירוע כזה במלון, המרושת במצלמות אבטחה, מבלי שאיש ראה, או שמע דבר ואיך אף אחד לא ניסה לעצור את הזוועה".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מסרה: "התמונה של 30 גברים נגד נערה אחת היא לא פחות ממעוררת אימה. כיצד אנשים בגירים, שחיים בינינו, לוקחים חלק במעשה שכזה? איך לא נמצא אדם אחד, אחד! שיעצור את זה?" ומוסיפה: "אנו קוראות למשטרה לנהל חקירה יעילה ורגישה, ולעשות הכל כדי שלא נגלה בעוד כמה חודשים שגם התיק הזה נסגר מחוסר ראיות. אבל בזה לא די. בעת הזאת, גם על התקשורת הישראלית לנהוג באחריות וברגישות הנדרשת. טובת הנערה, ולא הרייטינג או הקליקים, חייבת להיות בראש מעיינינו. אנו עומדות מאחורי הנערה והמשפחה בשעה הקשה הזאת, ונעמוד לרשותם ככל שירצו".

מיצג בנושא אלימות נגד נשים (צילום: אסתי דזיובוב/TPS)
מיצג בנושא אלימות נגד נשים (צילום: אסתי דזיובוב/TPS)

מוקדי ההפגנה: 
ירושלים רחבת המשביר הישן, 
תל אביב - כיכר הבימה, 
פרדס חנה כרכור - צומת אלונית עין שמר, 
חיפה צומת העצמאות / פלמר, 
נס ציונה רחבת כיכר התרבות, 
נתניה - רחבת קניון השרון, 
ראשל''צ - גן העיר מול בניין העירייה, 
באר שבע - מרכז מורים, 
גבעתיים - כצנלסון פינת וייצמן, 
באילת, 
בית שמש - כיכר האליפסה בביג
הגליל העליון - מתחם גן הצפון
ראש פינה - כיכר ליזה
פתח תקווה - רחבת העירייה
חולון - מתחם המדיטק

דרישות המפגינות:
- דרישה לחקירה רגישה ויעילה. לא עוד הצהרות על חוסר עניין לציבור וחקירות הנסגרות מחוסר ראיות. 
- דרישה למערכת משפט שראש מעייניה הוא נפגעי.ות עבירה ולא שמם הטוב של הפוגעים. 
- דרישה  לנגישות של חדרים אקוטיים בכל הארץ מהצפון עד הדרום. 
- דרישה להגדלת התקצוב של העיר אילת להערכות לחודשי הקיץ לעובדים ועובדות סוציאליות. 
- דרישה לסיקור עיתונאי שאיננו דיברור של הפוגעים. 
- דרישה למערכת חינוך שדואגת לתלמידים ולתלמידות שלה ומלמדת אותן גבולות של עצמן וגבולות האחר. שמלמדת אותן על מיניות ומשמשת הקו הראשון במלחמה נגד אלימות מינית.

במקביל, מתארגנת מחאה ברשתות החברתיות על הפרשה תחת הכותרת "שביתת הנשים", שצפויה להתקיים ביום ראשון בשעה 12:00. "עוד נערה נאנסה", נכתב בפרסום בפייסבוק, "דמן של נשים במדינה הזאת מותר. אסור לנו להמשיך ולעבור על סדר היום. כל יום נשים נרצחות, נאנסות, מותקפות - הגיע הזמן לצאת לרחובות. יום ראשון הקרוב, 23 באוגוסט בשעה 12 בצהריים. עצרו את כל מה שאתן עושות וצאו לרחוב או לצומת הסמוכה. הפגינו נוכחות במרחב".

אילת (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
אילת (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

באילת לא נשארו שותקים ומיהרו לגנות את המעשה המחריד: ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, גינה את המקרה ואמר כי "מדובר בהתנהגות בהמית של חבורת גברים חסרי מוסר, שבחרו בהתנהגות גסה ובלתי נסבלת לפרוק עול בעיר. אנו מקווים שימצו את הדין עם כל המעורבים".

סופיה גורדייב, מנהלת מרכז הסיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית באילת, הצטרפה לגינוי והוסיפה כי "אנחנו פועלים במספר תכניות עירוניות כגון "תו ריספקט" ויופי של שליחות על מנת להפוך את התושבים להיות שומרי הסף במקרה שהם רואים מישהי במצוקה. כמו כן, במרכז סיוע אנחנו מלווים את הנפגעים ונפגעות ומעניקים להם סיוע". לצד הפעילות האמורה, פועלים הגורמים להרחיב את המענים שיש באילת כולל הקמת חדר אקוטי בבית החולים לטובת איסוף ראיות עבור הרשעה של הפוגעים.

מרכז סיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית באילת פועל במסגרת האגף לשירותים חברתיים בעירייה, כחלק מהמרכז הרב תחומי לטיפול ומניעת אלימות. המרכז פועל באמצעות כ – 50 מתנדבות ומתנדבים שעברו הכשרה מתאימה ומפעיל גם יחידה לטיפול בנפגעות תקיפה מינית, המציעה טיפול פרטני ללא השתתפות כספית. פעילות המרכז כוללת קו חירום הפועל 24/7, ליווי בהליכים רפואיים, ליווי בהליך הפלילי, פגישות למתן תמיכה ופעילות הסברה במגזר הפרטי והציבורי. כפעולה משלימה לעבודת מרכז הסיוע מיושם באילת "תו ריספקט" – מיזם ייחודי ליצירת מרחב בילוי בטוח לנשים וגברים, במסגרתו עובר צוות העובדים הכשרה לחיזוק יכולת הזיהוי של סימני מצוקה, איתור ומניעה של אלימות והטרדות מיניות, הסבר על סם האונס ועוד. המקום עצמו מחויב בתליית מדבקות וכרזות המיועדות לציבור המבלים, תאורה בהירה בשירותים וקשר רציף עם רכזת הפרויקט והרשויות.