היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הנחה היום (חמישי) את מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה להגיש בקשה לדיון נוסף בעניין הריסת ביתו של נזמי אבו-בכר מכפר יעבד באזור ג'נין, שמואשם ברציחתו של סמ"ר עמית בן-יגאל ז"ל. כזכור, בחודש מאי האחרון הרג אבו-בכר את בן-יגאל באמצעות אבן שאותה השליך עליו מגג ביתו, בזמן פעילות מבצעית בכפר. בקשתו של מנדלבליט מגיעה בהמשך לבקשת הדרג המדיני בנושא, ולאחר שהיועמ"ש הציג בפני המחלקה את הערכתו המקצועית ביחס לסיכויים והסיכונים הכרוכים בבקשה.

במסגרת פסק הדין, שניתן בדעת רוב, בוטל צו ההריסה ביחס לבית, תוך הבהרה כי שמורה למפקד הצבאי הסמכות לאטום את החדר בו התגורר המפגע. לפני כעשרה ימים החליט בג"צ שלא להרוס את ביתו של אבו-בכר, ברוב של שני שופטים לעומת אחת. השופט מני מזוז, כתב בהחלטתו כי "לא ניתן להתעלם מהפגיעה הקשה הכרוכה בכך בבני משפחתו החפים מפשע – להם לא מיוחסת כל מעורבות בפיגוע. בנסיבות אלה אני סבור כי בענייננו עקרון המידתיות מחייב מיתון הפגיעה, על ידי המרת ההריסה באטימה חלקית של הבית".

חלל צה''ל עמית בן יגאל ז''ל (צילום: דובר צה''ל,צילום מסך פייסבוק)
חלל צה''ל עמית בן יגאל ז''ל (צילום: דובר צה''ל,צילום מסך פייסבוק)

השופט ג'ורג' קרא הוסיף: "מידת הדין תמוצה עם המפגע וזה יבוא על עונשו. אך אין להשליך את תוצאות מעשיו על מי שלא חטאו". השופטת יעל וילנר, בדעת מיעוט, ביקשה לדחות את העתירה כשאמרה כי יש קושי ניכר בפגיעתו של מימוש צו הריסה ביחס לבני משפחה אשר לא פשעו והדגישה, "זה מכבר נקבע כי תכליתה ההרתעתית עומדת בעינה ומצדיקה את הפעלתה של תקנה זו, אף במקרים בהם יתר הדיירים המתגוררים במבנה הנועד להריסה לא היו מעורבים בפיגוע הנדון".

החלטת בג"צ גררה סערה ציבורית נרחבת מחלקים נרחבים על פני הקשת הפוליטית. רה"מ נתניהו צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "זאת החלטה אומללה של בג"צ שסירב לבקשתנו להרוס את בית המחבל שרצח את חייל צה"ל עמית בן יגאל ז"ל". גם שר הביטחון בני גנץ מתח ביקורת על פסיקת בג"ץ, האך היא הייתה פחות תוקפנית. "כמובן שנכבד כל פסיקה של בג"ץ, אך פסק הדין שביטל את צו הריסת ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל ז״ל מצער", כתב בטוויטר. "הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור. לכן, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הביטחון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיגיש בקשה לדיון נוסף בפסק הדין". "המשפט הזה, שכמעט טוען שהמחבל בכלל פעל כדי להגן על נשים מהבניין השכן, כל כך ממעיט מחומרת מעשיו, כשרצח לוחם ישראלי שפעל כדי להגן על כולנו", כתבה חברת הכנסת איילת שקד.

ברוך בן יגאל אביו של עמית בהפגנה. (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף לתגובת בכירי המערכת הפוליטית, הפגינו לפני מספר ימים מאות בני משפחות שכולות נגד החלטת בג"צ. "אנחנו שני הורים כואבים שבורים שבסך הכל שלחו ילד לצבא וקיבלו אותו בארון עטוף בדגל ישראל", אמר ברוך בן יגאל, אביו של עמית. "אנחנו פונים לשופטת אסתר חיות, כי אין מנוס מלקיים את הדיון שוב, בהרכב שופטים מורחב יותר, מתוך הכבוד שאנו כהורים שכולים רוכשים לבית המשפט".

מנדלבליט ביקש להבהיר כי בקשתו לעריכת דיון מחודש בנושא מתייחסת לעניין בני המשפחה המתגוררים בבית המחבל בלבד. הדיון הנוסף לא יעסוק בהלכה הכללית ביחס לשימוש בכלי הריסת בתי מחבלים לצרכי הרתעה, מכוח תקנות ההגנה לשעת חירום.