האיחוד האירופאי כותב מחדש את כללי ההגירה למדינות האיחוד, בעקבות העלייה בהגירה בלתי חוקית, סיכונים ביטחוניים וגם משבר נגיף הקורונה. לכן, צפוי כי בקרוב בעלי דרכונים של מדינות שאינן חברות האיחוד האירופי (או חתומות על אמנת שנגן) ובהם ישראלים ואמריקאים, יאלצו להוציא אישור ויזת תייר לפני הכניסה לאירופה. אם אין לכם דרכון אירופאי וברצונכם לחיות, לעבוד ולטייל ברחבי אירופה, זה הרגע להשיג דרכון לפני הקשחת התנאים. 

דרכון בולגרי על בסיס השקעה כספית באגרות חוב ממשלתיות, מאפשר גם למי שאין לו שום קשר משפחתי לאירופה לקבל דרכון - תוך שנתיים במסלול המהיר.

לפניה ישירה אל עורך הדין מיכאל דקר ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

מי מכיר את ויזת ETIAS - אישור הכניסה לאירופה?
החל משנת 2022, ככל הנראה, לא תהיה אפשרות "לקפוץ" באופן ספונטני לחופשה או עסקים במדינות אירופה ללא אישור מיוחד מראש. אזרחי מדינות שאינם חתומות על אמנת שנגן יצטרכו לבקש ויזת “ETIAS” שתאפשר כניסה לכל מדינות האיחוד האירופי ומדינות אזור האמנה. 

אזרחים זרים גם יעברו בדיקה מקיפה יותר במעברי הגבול הבין-מדינתיים, הכוללת גם את כל הדרישות בנוגע לכניסת זרים לאיחוד: מסמכים, ויזה, סטטוס תעסוקתי, אמצעי מימון וכדומה.

דרכון אירופאי מאפשר לנסוע ברחבי העולם בצורה חופשית
בעלי דרכון אירופאי, כולל ישראלים בעלי אזרחות שניה אירופית, ישמרו את האפשרות לטייל ברחבי אירופה ברגע שתסתיים מגפת הקורונה. אבל מה עם קהל ישראל באופן כללי? מי שרוצה להפתיע את החברים או את בן/בת הזוג בחופשה באירופה? לטוס לפגישות עבודה? לעשות עסקים, לטייל ולחיות ברחבי היבשת? בשביל כניסה חופשית לאזור שנגן ומעבר חופשי בין המדינות החברות בו, אתם זקוקים לדרכון של מדינה החתומה על האמנה. בנוסף לתנועה חופשית באירופה, דרכון כזה יעניק למחזיק בו אפשרות לטוס לארה"ב, אוסטרליה, ועוד מעל 180 מדינות אחרות ללא צורך בקבלת אשרה מראש, כולל מדינות אשר לישראל אין עמן קשרים דיפלומטיים.

על אלו נוספות כל ההטבות מהן נהנה אזרח אירופאי, הכוללות לימודים מסובסדים עד כדי כיסוי מלא של עלותם, עבודה במדינות האיחוד האירופי, זכאות לתנאים הסוציאליים המלאים, והזדמנויות להשקעות מניבות הון בתנאים המוצעים לתושבים המקומיים.

השגת דרכון אירופאי על בסיס קשר משפחתי
אם אתם צאצאים ליוצאי אירופה, קיימת סבירות גבוהה שתוכלו לחדש או לקבל דרכון אירופאי ולהנות מיתרונותיו. כמעט לכל מדינה באירופה, כולל בולגריה, ליטא, אוסטריה ורומניה, ישנם תנאים שונים לקבל או להשיב תושבות אשר "אבדה" כאשר אבא או סבא עזב את המדינה ואיבד את האזרחות עקב רדיפה אנטישמית או מלחמה. כל מה שנדרש הוא להוכיח קשר ישיר לאזרח לשעבר כזה, עד הדור השלישי, כדי להתחיל בהליך קבלת הדרכון.

איך משיגים דרכון אירופאי למרות שאין לכם שום זיקה לאירופה? 
אם אתם חסרי זיקה לאזרחות אירופאית עדיין תוכלו לקבל אזרחות אירופאית בזכות מדיניות של עידוד השקעות במדינות אירופה השונות. בולגריה מדינה ענייה מבחינה כלכלית, וזוהי אולי הסיבה שבגללה היא בין המדינות הבודדות אשר בהן קל יותר לחסר זיקה לקבל אזרחות באמצעות ויזת השקעה מאשר באמצעות הוכחת קשר דם.

בפירוט שלהלן נסביר בדיוק כיצד תוכלו להשיג את הדרכון. עם זאת, יש לקחת בחשבון שתוכניות אלו משתנות ומתעדכנות לעיתים, ותוכנית ההשקעה הטובה ביותר היא זו שתותאם למבקש הדרכון באופן אינדיבידואלי. 

התהליך לקבלת אשרת השקעה
רשות ההגירה בבולגריה מאפשרת מספר דרכים לקבל תושבות ואף אזרחות בולגרית. המדיניות בבולגריה היא לקדם משקיעים אשר ייצרו מקומות עבודה, ייבנו וישקיעו בנדל"ן או באגרות חוב ממשלתיות. קבלת המעמד תלויה בסוג ובגודל ההשקעה. ויזת ההשקעה פוטרת את המשקיע משהייה פיזית בבולגריה, מהוכחת כישורים מיוחדים ו/או ידיעת השפה הבולגרית. 

האשרה הושקה בשנת 2009 אך עברה רפורמה משמעותית בשנת 2013 שהקלה את התנאים והוסיפה מסלול מהיר לקבלת אזרחות. הוסר גם הצורך שהיה קיים בוויתור על אזרחות נוספת כך שהיום יכולה האזרחות הבולגרית להתווסף לאזרחות קיימת. התוכנית מתבססת על תהליך הדרגתי שבתחילתו תושבות ארעית (זמנית) אותה יש לחדש כל שנה, כאשר לאחר מכן ניתנת תושבות קבע. לבסוף, למי שרוצה, ניתן לקבל אזרחות בתום חמש שנים.

מהו סכום ההשקעה הנדרש לצורך קבלת האזרחות?
הסכום הבסיסי להשקעה הוא מיליון לבה (כ-500,000 יורו) באגרות חוב שלא ניתן למכור במשך 5 שנים.

מהם תנאי הבסיס לתוכנית זו?

  1. היעדר רישום פלילי
  2. הוכחת מקור חוקי לכספים (במקרים מסוימים תתבקש הוכחת יכולת כלכלית)

צורות ההשקעה האפשריות וזכאות לתושבות / אזרחות בולגריה
ככל שסכום ההשקעה הוא גבוה יותר ויוצר יותר מקומות עבודה בבולגריה, כך הליך קבלת האזרחות/תושבות הוא מהיר יותר. החל מהשקעת 250,000 לבה (כ-125,000 יורו), אשר נותנת למשקיע תושבות ארעית, דרך השקעה של בין 500,000 למיליון לבה, תלוי במקום ההשקעה ובסיכון הכרוך בה.

השקעה זו מאפשרת למשקיע לקבל תושבות קבע בבולגריה, עם אפשרות להגיש בקשה לקבלת אזרחות תוך 5 שנים. אם המבקש רוצה לקצר את ההליך ולקבל אזרחות בתוך שנתיים עליו להכפיל את השקעתו ולרכוש אגרות חוב בערבות מדינה בסדר גודל של שני מיליון לבה (מיליון יורו) ולבחור בהליך מהיר.

משקיעים בחברות נהנים ממס חברות נמוך (10% על הרווח) ומפטור ממס הכנסה על הכנסות זרות מסוימות. במידה וההשקעה היא באגרות חוב, הן יוחזקו על ידי המדינה ויוחזרו למשקיע בתום חמש שנים, בניכוי הוצאות וללא ריבית, ובשלב זה הוא יוכל למכור אותן.

הליך הגשת הבקשה - כמה זמן לוקח לקבל ויזה?
הגשת בקשה לאשרת תושב על בסיס ויזת השקעה לוקחת בממוצע בין 6-9 חודשים להשלמה. המשקיע הפוטנציאלי יקבל בשלב הראשון אישור על היותו משקיע בבולגריה ואישור שהייה ארוך טווח. על מנת לקבל אישור זה על המשקיע להעביר ראשית את כספי ההשקעה ולהגיש בקשה לשגרירות בולגריה לאשרת שהייה ממושכת (ויזה D). הביקור הראשון (מתוך שניים) לבולגריה יהיה מיד לאחר קבלת האשרה ושם תוגש הבקשה לקבלת מעמד של תושב קבע.

 על מנת לקבל את מעמד תושב הקבע יש לספק:

  •  טופס בקשה מלא
  • דרכון בתוקף עם ויזה מסוג D
  • אישור תשלום אגרה
  • אישור השקעה
  • על פי סוג ההשקעה ייתכן ותתבקש גם הערכת שווי (הצהרה מהבנק)
  • מסמכים להוכחת מקור הכסף
  • תעודת יושר

מהרגע שמתקבל האישור ובעקבותיו מונפקת ת.ז של תושב קבע בבולגריה, ניתן להתחיל בתהליך עבור בני משפחה ונסמכים לקבלת מעמד זהה. יש לקחת בחשבון כי על כל מבקש לבקר בבולגריה לפחות פעמיים כאמור במשך תהליך קבלת התושבות.

האם יש סיכונים? מי מבטיח קבלת אזרחות בולגרית לאחר ביצוע השקעה כספית?
תוכנית ההגירה באמצעות השקעה מפוקחת ומנוהלת על ידי הסוכנות להשקעה בבולגריה הפועלת בחסות ממשלת בולגריה. לפני התחלת התהליך אנו ממליצים להיעזר ולהתעדכן בתוכנית כמו גם לבדוק את מידת התאמתה ולהיעזר במשרד עורכי דין הבקיא בהליך אשר יכול לייצג את המבקש בבולגריה כמו גם להעניק הדרכה והכוונה ביחס לכל השלבים והדרישות.

עורך הדין עודד גרמנוב סייע בהכנת הכתבה.

משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בתחום ההגירה לאירופה, לארה"ב ולישראל ובתחומי המשפט האזרחי והמסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להגירה ודרכון זר LawGuide.

צוות משרד עו''ד כהן דקר פקס וברוש (צילום: שירי דקר)
צוות משרד עו''ד כהן דקר פקס וברוש (צילום: שירי דקר)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.