תביעת אבהות היא תביעה הצהרתית שנועדה לקבוע האם גבר מסוים הוא אביו של הקטין. את התביעה יש להגיש לבית המשפט לענייני משפחה באזור מגוריו של הקטין או לפי מקום מגוריהם המשותף של בני הזוג. הגורמים שרשאים להגיש תביעת האבהות הם אחד ההורים, הקטין בעצמו או אפוטרופוס שמונה לו על ידי בית המשפט. לתביעת אבהות יש צורך לצרף גם את היועץ המשפטי לממשלה כנתבע נוסף לצורך קבלת חוות דעתו במצבים שבהם מתעורר צורך בשמירה על הקטין על רקע חשש לממזרות.

מהן הדרישות לצורך הגשת תביעת אבהות?
לצורך הגשת תביעת אבהות יש צורך לשלם אגרה ולצרף תצהיר מאומת וחתום על ידי עורך דין לתמיכה בעובדות התביעה. לאחר הגשת כתב הגנה על ידי הצד השני ייקבע מועד לדיון שייערך בדלתיים סגורות. על פי רוב וכאשר אין חשש שהקטין יוכרז כממזר בעקבות תוצאות ההליך המשפטי, בית המשפט לענייני משפחה יוציא צו לעריכת בדיקה גנטית המשמשת לקביעת אבהות. הצורך בקביעה זו מתעורר לרוב במסגרת תביעה לתשלום מזונות הקטין אך לעיתים היא נחוצה גם לצורך קבלת הכרעות בענייני אימוץ, יוחסין, אפוטרופסות וירושה.

הבדיקה הגנטית היא אינה פולשנית ובמהלכה הנבדקים מוסרים דגימת דם, שיער או רוק. כדי להגיע לתוצאות בדיקה אמינות ומדויקות, יש צורך לבדוק גם את האם נוסף על ביצוע הבדיקה לאב ולקטין. ממצאי הבדיקה נחשבים למדויקים ביותר ולפיכך לא ניתן לערער על אמינותן, למעט במקרים של חשד לזיוף התוצאות.

יש לכם שאלה בנושא תביעת אבהות? לחץ/י כאן

צו לביצוע בדיקה גנטית להוכחת קשרי משפחה יינתן בכפוף לתנאים
לפי חוק מידע גנטי, צו לביצוע בדיקה גנטית לצורך הוכחת קשרי משפחה יינתן רק בכפוף לתנאים מסוימים. בדיקה גנטית להוכחת קשרי משפחה תתבצע רק לפי צו של בית המשפט לענייני משפחה. נבדק שהוא פסול דין, קטין או שמונה לו אפוטרופוס ייבדק רק בכפוף לקבלת הסכמה מהאחראי עליו ובמקרים שמדובר בקטין מעל גיל 16 נדרשת גם הסכמתו לביצוע הבדיקה. בית המשפט לענייני משפחה לא יורה על ביצוע בדיקה גנטית למי שמונה לו אפוטרופוס, לפסול דין או לקטין אלא אחרי ששמע את עמדתו בהתאם למידת בגרותו, גילו ויכולתו בכפוף לכך ששמיעת עמדתו לא תפגע בטובתו.

יש לציין כי לאם ולאב יש זכות לסרב לעבור בדיקת רקמות גנטית לצורך הוכחת הורות, אך עם זאת סירובם עלול לפעול לרעתם. כאשר בית המשפט סבור כי מדובר בסירוב בלתי סביר הוא יכול לקבוע כי מדובר בראיה מכרעת שהסרבן הוא אביו של הקטין. על פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי תוך תקופה של 45 יום ממועד מתן פסק הדין.

באופן כללי בית המשפט לענייני משפחה יורה על הוכחת האבהות באמצעות מתן צו לעריכת בדיקת רקמות אשר תוצאותיה משמשות כראיה הטובה ביותר לקיומה של אבהות או להיעדרה. במקרים סבוכים של חשש לממזרות, כדי להימנע מפגיעה במעמדו של הקטין, בירור האבהות ייעשה בזהירות תוך הסתמכות על ראיות נסיבתיות ומשפטיות בלבד.

מה המשמעות של קביעת אבהות במסגרת התביעה? 
ברוב המקרים הצורך בקביעת אבהות מתעורר עקב טענה של גבר כי הוא איננו האב של הקטין. הטענה עולה בעיקר במקרים שבהם הגבר והאישה לא היו נשואים זה לזו אך גם במקרים שבהם בני הזוג נשואים כחלק מהדיון בגירושים. קביעה כי אדם הוא אביו של הקטין גוררת עימה מחד גיסא חובות של האב כלפי הקטין ומאידך גיסא גם זכויות של האב כלפי הקטין. כאשר נקבע כי גבר הוא אביו של הקטין הוא מחויב לשאת במזונותיו עד הגיעו לגיל 18, ולעיתים גם לתקופת השירות הצבאי. נוסף על כך, במקרים מסוימים קביעת האבהות עשויה לחייב את האב לקיים עם הקטין הסדרי ראייה.

אם האב החליט שלא לקיים כל קשר עם הקטין לאחר שנקבע כי הוא אביו, הוא עלול להסתכן בהגדלה משמעותית של סכום המזונות שיצטרך לשלם עבורו. במקרים מסוימים פסק דין שקובע אבהות עלול להטיל על האב מעמסה כלכלית כבדת משקל ולהביא לכך שיחויב לשאת בתשלומי מזונות חודשיים. לעיתים לאחר קביעת אבהות האב עלול למצוא את עצמו מחויב לשלם תשלומים רטרואקטיביים עבור השנים שבהן לא דאג לרווחתו הכלכלית של הקטין.

מהו הערך המוסף של הוכחת אבהות עבור הקטין?
מעבר לכך, יש לציין כי להוכחת אבהות יש חשיבות רבה מעבר להיבט הכלכלי מאחר שהיא מגשימה את זכותו של הילד לדעת מיהו אביו כאשר ידיעה זו היא משמעותית לעתידו ולהתפתחותו. קביעה ברורה במסגרת תביעת אבהות כי הגבר הוא אביו של הקטין תאפשר לקטין לממש את זכויותיו הכלכליות המגיעות לו מאביו, ואף עשויה לאפשר לשניים לקיים ביניהם קשר גם במצבים שבהם הגבר סירב להכיר באבהותו בתחילה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לקביעת אבהות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.