השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, התראיין היום (שלישי) בתוכניתו של אראל סג"ל, יחד עם רועי עידן, ב-103FM ודיבר על מה שהוא כינה "שחיתות שלטונית במערכת המשפט". לדבריו, הוא יתמוך בהצעת החוק של ח"כ סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את התנהלות בג"צ והפרקליטות, ומקווה שכל חבריו לסיעת הליכוד יתמכו בה אף הם. כאשר נשאל על מינוי המפכ"ל הבהיר: "הסיבה שזה לא קורה כרגע היא חד משמעית כחול לבן. אבי ניסנקורן מונע זאת". 

סג"ל: נתחיל עם הסיפור של מח"ש, זה עמד על השולחן, רציתם להקים ועדה.
"הקמנו, הועדה קמה בר' השופט פיינשטיין, בהשתתפות שני פרופסורים מהאקדמיה. היא הוקמה ואפילו התחילה לפעול עד שהיועמ"ש יחד עם בג"ץ פעל כדי להקפיא את פעולתה. צריך להזכיר שהיועמ"ש בניגוד עניינים חמור. הוא לא יכול היה לקבוע שיש מניעה, מדוע? כי הוא עומד בראש התביעה הכללית, הוא הממונה על מח"ש, זו ועדת בדיקה בין היתר גם עליו ועל תפקודו. זה לא עצר אותו מלבוא לממשלה ולהגיד שיש מניעה, לחסום את היועמ"ש של משרד המשפטים שסברה שאין מניעה מלהביא את חוות דעתה בפני שרי הממשלה". 

דברי השר אוחנה במליאה, קרדיט: ערוץ כנסת

רועי: איך בג"ץ והיועמ"ש חוסמים ועדת חקירה פרלמנטרית?
"היא הייתה ממשלתית, לא פרלמנטרית, בראשות שופט על פי סעיף 8 א' לחוק הממשלה".

רועי: איך?
"הוציאו צו מניעה. ביהמ"ש עצר את פעילות הועדה במסגרת בג"ץ שהוגש נגד פעילותה, היועץ עצמו קבע שיש מניעה. 72 שנה הממשלה לא הצביעה מעולם נגד היועמ"ש, מעולם, ובכך הפכה אותו לפוסק עליון. לשמחתי, בכהונתי הקצרה אך האפקטיבית יש שיאמרו".

סג"ל: קמה ממשלת אחדות, יושב ניסנקורן כחומה בצורה.
"אני לא חושב שאפשר לבוא בטענות לרה"מ בהקשר הזה, כי מי שהרכיב את הקואליציה הזו זה הציבור. הציבור שפעם אחר פעם לא הצליח להגיע להכרעה. רצינו להקים ממשלת ימין, זה ברור אני מקווה לכולם".

רועי: לא יודע אם זה כזה ברור.
"לכל מצביעינו בוודאי זה ברור שרצינו להקים ממשלת ימין. עשינו את המקסימום כדי שזה יקרה, לצערי לא קיבלנו את הרוב הדרוש לשם כך. לכן, קמה אותה ממשלת אחדות, שאני מוכן להצטרף לביקורת שלכם. דברים שאינם בקונצנזוס לא יוכלו לעבור בממשלה הזו".

רועי: הקונצנזוס הוא תמיד של הצד השני.
"זה לא נכון, יש גם דבירם שאנחנו חוסמים".

רועי: כמו?
"דברים שהיו רוצים וודאי להעביר כדי לקבע את שלטון המשפטנים, לקבע את אותה חסינות שיש למערכת שלטון החוק. אנחנו כמובן לא נאפשר, למרות שאני חייב להגיד שהמצב הקיים הוא רע מספיק".

סג"ל: על הבוקר אני קורא שמאשרים לניסנקורן לעסוק בענייני ההסתדרות כי יש לו צינון של שנה, אבל אבי גבאי? התחושה היא שהמערכת גויסה מראש.
"עשרות שנים".

רועי: לכן כחול לבן הסכימו להיכנס לממשלה; סג"ל: מחר בצלאל סמוטריץ' מעלה הצעה להקמת ועדה, תצביעו נגד?
"חס וחלילה, אני לא מעלה על דעתי שדבר כזה יקרה. אני בטוח שחבריי לא יוכלו להצביע נגד הצעה כזאת".

רועי: זה כבר קרה, הייתה הצעה ואתם הצביעו נגד.
"חברי הליכוד שבאו להצביע, הצביעו בעד".

רועי: הרבה לא באו.
"נכון, זו בעיה".

רועי: הפעם תגיעו?
"אין מנוס אם רוצים לטפל בשחיתות של מערכת המשפט, ויש שחיתות במערכת המשפט ובמערכת אכיפת  החוק מחקירה חיצונית, מבדיקה חיצונית. המשטרה לצערי היא לא הגוף הנכון לעשות את העבודה הזו, הפרקליטות בוודאי לא הגוף הנכון לעשות את הבדיקה הזו. לכן, מה שצריך זה חקירה חיצונית. המחויבות שלנו צריכה להיות שזה יקרה, ואם זה יהיה הנושא של מערכת הבחירות הרביעית כשתהיה מתי שתהיה, אני חושב שמעגלים רחבים מאוד של הציבור מבינים שמשהו עקום מאוד וחייבים לתקן".

רועי: זה לא היה הנושא של מערכת הבחירות הקודמת?
"אני חשבתי אז וחושב גם היום שזה נושא שמעסיק רבים מאוד מהישראלים. כשר משפטים גם כשנאמתי בכנסים של לשכת עו"ד נגשו אליי אנשים שמימיהם לא הצביעו לליכוד ואמרו לי 'תשמע, אנחנו נאלצים להסכים איתך בכול מילה וגם נצביע בשבילך הפעם'. כך שמעתי מאנשים, אני יכול לתת שמות אבל לא בשידור כמובן. חד משמעית הנושא הזה של מערכת המשפט שפועלת במחשכים זמן רב מדי בלי בדיקה חיצונית, בלי חקירה חיצונית, לא יכולה להימשך. הציבור מבין את זה".

סג"ל: אם ח"כ היה מתייעץ איתך, היית אומר להצביע בעד?
"יש יו"ר קואליציה, אני לא רוצה לייצר בליכוד תפיסה. יוחלט על ידי יו"ר הקואליציה מה העמדה של הסיעה, אני אומר שאני לא רואה אף אחד מהליכוד מצביע נגד הצעה כזאת".

רועי: הרוב לא יגיעו.
"לא יודע, אתם יכולים להעריך עם מי שתרצו, אני לא יודע מה יהיה. אני לא בטוח מה יהיו התוצאות, אני רק יודע להגיד דבר אחד-  זה חייב לקרות עכשיו, מחר, מחרתיים. זה חייב לקרות וזה גם יקרה, אין לי ספק בזה".

סג"ל: יעקוב אבו אלקיעאן לא היה מחבל, אין ספק שהוא לא היה מחבל. זה אירוע טרגי, הוא גסס שעות ארוכות, אולי הגיע הזמן שמשטרת ישראל תכיר באחריותה, תתנצל בפני המשפחה?
"אני מצהיר כאן שאני מתכוון לבדוק היטב, לקבל את חומר החקירה, לראות מה קרה שם ומה נעשה שם, בעיקר מה לא נעשה שם ומדוע הנושא הזה טויח על ידי הפרקליטות ושי ניצן שבאופן מאפיוזי כותב 'די לחכימא' כי כולם צריכים להבין שבעת הזאת זה יסייע לנתניהו אז אנחנו לא יכולים לעשות את זה ולחשוף את האמת. אם אכן משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן צריכה לקבל התנצלות הם כמובן יקבלו אותה. אני מאוד מוטרד מהסיפור הזה, אם אכן יש אפשרות שאזרח חף מפשע הואשם כמחבל על ידי רוני אלשיך המפכ"ל הקודם, זה חמור מאוד".

רועי: הרג הנתין האריתראי בבאר שבע בטעות, זיכו את החבר'ה והפרקליטות מערערת נגד הזיכוי.
"די לחכימא".

רועי: שם היא מערערת ופה היא כיסתה על זה. זה חיי אדם, זה אזרח ישראלי.
"תדעו לכם שיש הצעה מעניינת. בחלק מהמדינות מתקיימת, שלא מאפשרת לפרקליטות לערער על זיכוי, לא מאפשרת". 

רועי: זו אותה פרקליטות שבמקרה אחד הולכת עד הסוף ובשני מטייחת.
"מה שהוביל את הפרקליטות ומערכת התביעה הכללית זה מה רע לנתניהו. כל מה שרע לנתניהו יהיה וכל מה שטוב לנתניהו לא יבוא אל העולם. אם שי ניצן הרשה לעצמו לכתוב את זה במייל, דבר שיש לו תיעוד, רק תארו לכם מה הוא הרשה לעצמו מאחורי דלתיים סגורות כשאף אחד לא שומע, מה הוא הרשה לעצמו לעשות? זה דבר שאמור לזעזע את אמות הספים".

סג"ל: מה קורה עם עניין המפכ"ל? אלשיך מאוד מוטרד שלא מינו עדיין מפכ"ל למשטרה.
"זה מצב לא בריא".

רועי: אולי צריך להחזיר מפכ"ל מפנסיה?
"זה מצב לא בריא שאין מפכ"ל למשטרת ישראל כמעט שנתיים, כנ"ל לנציבות שירות בתי הסוהר. הסיבה שזה לא קורה כרגע היא חד משמעית כחול לבן, כי אנחנו סיכמנו בהסכמים הקואליציוניים שעם הקמת הממשלה אנחנו נקים צוות שיבחן מחדש את אופן מינוי הבכירים. יש ועדות איתור כאלו ואחרות ואנחנו חושבים שכל זה נועד לקחת את הסמכות מנבחרי הציבור, ולתת אותה לפקידים, אבל את האחריות להשאיר על כתפיהם. אז סיכמנו שנקים צוות לבחון את זה. באתי לאבי ניסנקורן לפני שבועות רבים ואמרתי לו 'אנחנו צריכים להקים את הצוות'. הוא השיב לי 'אני לא חושב שיהיה שינוי באופן המינוי'. אמרתי לו 'אתה יכול לחשוב או לא לחשוב אבל להקים את הצוות צריך. הוא יקבל את המסקנות ויכריע'. הוא אמר 'אני אדבר עם בני גנץ' ומרחו את זה, טייחו את זה. כרגע זה לא קורה".

סג"ל: אבי ניסנקורן מונע מינוי מפכ"ל? רועי: ודי לחכימא ברמיזא?
"כן".