בר רפאלי ואמה ציפי, שהורשעו במסגרת עסקת טיעון בביצוע עבירות מס, התייצבו היום (ראשון) באולמה של השופטת דנה אמיר בבית משפט השלום בתל אביב כדי לשמוע את גזר דינן. במסגרת הדיון הוחלט לאשר את הסדר הטיעון, לפיו ציפי תרצה 16 חודשי מאסר בפועל ובר תשעה חודשי עבודות שירות בלבד, וכי השתיים ישלמו קנס כספי בסך 2.5 מיליון שקלים, נוסף ל-8 מיליון שקל שומת מס שהן חייבות.

ציפי ובר רפאלי ביציאה מהדיון, אבשלום ששוני

ציפי תתייצב ב-21 בספטמבר עד השעה 10:00 בבוקר בנווה תרצה, ובר תתייצב באותו תאריך במפקדת מחוז מרכז- לעבודות שירות שתקיים בבית נעם, קריית אונו. לגבי ציפי מוצא גם צו עיכוב יציאה מהארץ.

"בשם בחינת הפגיעה בערכים המוגנים שקלתי את נסיבות ביצוע העבירות בנסיבות ייחדויות. שקלתי את מערכת היחסים בין הנאשמות אם ובתה", אמרה אמיר והוסיפה: "מדובר בביצוע עבירות במדרג הגבוה ביותר של עבירות המס. אין משמעות ממשית להקל שהנאשמת בר הייתה חסרת נסיון עסקי".

בר רפאלי ואביה (צילום: אבשלום ששוני)
בר רפאלי ואביה (צילום: אבשלום ששוני)


עוד ציינה אמיר כי "לגבי רפאלי מידת הפגיעה בערכים המוגנים מתונה יותר, גילה הצעיר וסוג העבירות שהורשעה במסירת ידיעות לא נכונות אלו עבירות בטווח של המדרג הגבוה ביותר לקל" וכי שקלה שקלתי מידותיהן הטובות ותרומתן לחברה במכתבים שהועברו לעיונה, את מצבה הרפואי של ציפי ואת היות הבקבוצת סיכון לקורונה, ואף את העובדה שבר היא אם לשלושה ילדים קטנים. 

למרות כל זאת, הדגישה השופטת כי עונש המאסר של בר הוא מקל ביחס לעבירות אבל נשקלו כלל הנסיבות במבחן האיזון ומסקנתה שמדובר בענישה כוללת שהיא סבירה. במערכת בתי המשפט נערכו באופן מיוחד לדיון עם חדר צפייה לתקשורת ואבטחה מוגברת. עם הגשת העסקה לבית המשפט יגיעו לסיומם ההליכים הפליליים שנפתחו נגד השתיים.

בר רפאלי בכניסה לדיון  (צילום: אבשלום ששוני)
בר רפאלי בכניסה לדיון (צילום: אבשלום ששוני)

עוה״ד רותי ליטבק ומוטי לזר, המייצגים את בר רפאלי, מסרו: ״בית המשפט קבע כי הסדר הטיעון הוא מאוזן והולם את הנסיבות האישיות והמשפטיות החריגות. בית המשפט הדגיש את כך שבר לא פעלה מתוך כוונה או מטרה להתחמק ממס, את מעורבותה השולית, חלוף הזמן ועינוי הדין שלצידו, והראשוניות של אכיפת עבירות שכונו "הנחות סלב״. לפי קביעת בית המשפט, הנסיבות המיוחדות הללו, הן הסיבה להקלה בקשר לבר. עם סיומו של ההליך המשפטי הגיע הקץ לעינוי הדין שנמשך תקופה ארוכה וגבה מחיר כבד מבר ומשפחתה. בר כואבת מאוד את המחיר האישי שאמה צפויה לשלם, דואגת לשלומה ומייחלת לסיים את הפרשה ולהתמקד בחייה המשפחתיים״.

נגד בר רפאלי נטען כי בשנים 2006‚2007 היא הגישה דוחות לפקיד השומה, שבהם דיווחה שאינה תושבת ישראל, ולא כללה בהם הכנסות מעבודותיה בחו"ל. בשנת 2009 נחתם הסכם פשרה ולפיו ישולם מס בישראל בגין מלוא הכנסותיה של בר בארץ ובעולם בשנים 2005‚2007 .במסגרת זו הסתירו בר וציפי רפאלי מפקיד השומה הכנסות בסך כ-6 מיליון שקל.

הודעת הפרקליטות לאחר הדיון. צילום: מתן ווסרמן

בהמשך הקימה בר חברות בחו"ל ופתחה חשבונות ברחבי העולם, שהכנסותיה הוזרמו אליהם. בדוחות המס ובהצהרת הון שהגישו הבת והאם הן הצהירו כי אין לבר הכנסה בישראל וכי היא תושבת חוץ. בדיוני שומה לשנים 2009‚2012 מסרו השתיים לפקיד השומה מידע כוזב והסתירו ממנו מידע רלוונטי, במטרה להסתיר את זיקותיה של בר רפאלי לישראל.

במקביל, הציגה הבת בפני רשויות המס בארה"ב מצגים שלפיהם היא איננה תושבת המדינה, וכי היא מתגוררת בישראל. ההכנסות שלגביהן בוצעו פעולות ההסתרה עמדו על מיליוני שקלים לכל שנה בין 2009 ל-2012, ובסך הכל יותר מ-23 מיליון שקל.

פרקליטותיה של ציפי רפאלי, עורכות הדין מיכל רוזן עוזר וענבל דוכובני זאבי מסרו: ״כעת משניתן שניתן גזר הדין ואושר הסדר הטיעון אגב קביעה מפורשת שנסיבות המעשים בגינם הורשעה אינם ברף הגבוה, הגיעה העת שציפי רפאלי תוכל לשים פרק זה מאחוריה״.