מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: המשפט המדובר של השנים האחרונות, שזכה להדים וכותרות בעולם כולו, הפך חלק בלתי נפרד מהמאורעות הגדולים של שנת תש"ף. כחלק ממשדר "סיכום השנה" ברדיו 103FM, ניסים משעל וגיא פלג ניתחו את האירוע שמטלטל מדינה שלמה במשך ארבע שנים, והתייחסו להשפעותיו על החברה הישראלית בכלל ובמהלך השנה שחלפה בפרט.

נתניהו בבית המשפט. צילום: רויטרס (ארכיון)

מעט אחרי חגי תשרי של השנה שעברה, הסתיים השימוע שנערך לראש הממשלה, כשברקע הביקורת על מערכת המשפט שברה שיאים. בחודש נובמבר הכריע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והגיש כתבי אישום לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. הפרשן לענייני משפט של חדשות 12, גיא פלג, השתלשלות האירועים, ואמר: "התחלנו עם 'אין כלום כי לא היה כלום', עברנו דרך המלצות המשטרה, שנתניהו התייחס אליהן בביטול, ואז הגיעה ההחלטה של היועמ"ש להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע", והדגיש כי "בסופו של יום היועמ"ש הלך עד הסוף".

הרכב השופטים בדיון הראשון במשפט נתניהו (צילום: עמית שאבי)
הרכב השופטים בדיון הראשון במשפט נתניהו (צילום: עמית שאבי)

"אם יש תמונה אחת בשנה הזו, שברור שאי אפשר יהיה לשכוח, זו התמונה של ראש הממשלה באולם בית המשפט ב-24 במאי", אמר פלג. משעל התייחס אף הוא לרגע השיא הדרמטי מבחינתו: "מה שהימם אותי זה נאום ה'אני מאשים' של נתניהו בפתחו של בית המשפט", והסביר: "הוא היה מוקף בחברי הכנסת והשרים מהליכוד שעמדו לצידו כמו ניצבים".

פלג הדגיש שלטעמו האסימון עוד לא נפל אצל ראש הממשלה, וטען כי "נדמה שהוא משוכנע ועסוק בנרטיב התקשורתי והציבורי – שהוא לא מבין ש'החארטות' האלה טובות רק לתוכניות סיכום שנה, לתמונות ולגרפיקה של מהדורות החדשות". הפרשן המשפטי שסיקר מקרוב את פרשיות ראש הממשלה, ציין כי "בסופו של יום משפט פלילי מתנהל לפי כללים אחרים", והדגיש: "אין לי ספק שהתמונה הזאת עם השרים או בלי השרים, הנאום שלו על המדרגות או מחוץ לכותלי בית המשפט – לא מזיז מילימטר לשלושת השופטים המקצועיים, שמה שמעניין אותם זה הראיות".

האם נתניהו יצליח לחמוק מהעמדה לדין?

משעל סבור כי לראש הממשלה יש תוכנית לפיה ימנע ממשפט בעזרת אמצעים פוליטיים. פלג לעומתו, שלל את הדברים ובנחרצות: "אני אומר לך שבינואר, אלא אם כן תהיה כאן קטסטרופה בריאותית, נתניהו יתייצב בבית המשפט שלוש פעמים בשבוע". פלג המשיך והתייחס לגזר הדין הצפוי לנתניהו, במידה ויורשע בסעיף השוחד: "ביהמ"ש העליון שלנו כבר אותת ואמר – שוחד משמע כלא", והדגיש: "אם נתניהו יזוכה בסעיף השוחד, נראה לי שביהמ"ש יתקשה לשלוח אותו למאסר, אך אם יורשע בשוחד, נתניהו יסיים כאסיר בכלא".

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: עמית שאבי, פול)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: עמית שאבי, פול)

לדבריהם, גם בשנת תשפ"א צפוי ראש הממשלה להילחם על חפותו בבית המשפט. השניים הדגישו: "אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הדיונים ועל ההשפעה שלהם, לא רק על חייו ועתידו של נתניהו – אלא גם על כל אחת ואחד מאיתנו". פלג הוסיף כי "היום הזה מאוד מרכזי וסמלי באירוע המשפטי הגדול של העשור", וטען: "זהו רגע השיא של חקירות נתניהו - במשך 13 חקירות של ראש הממשלה חזרה מנטרת 'לא היה כלום כי אין כלום', תיק רדף תיק, כשאנחנו זוכרים את תנועת היד המזלזלת שלו". לסיכום הנושא אמר פלג "בסופו של יום היועמ"ש הלך עד הסוף והאשים את נתניהו בקבלת שוחד בתיק 4000".