הזכויות במדינת ישראל לא ניתנות רק בשל אבחנת המחלה או המצב הרפואי, אלא בגין השפעת המצב הרפואי על התפקודים השונים.

 קבלת פיצויים במקרים של הפסקת עבודה או הפחתת היקף משרה מסיבות בריאותיות
כעת נבנה יחד את בניין הזכויות למי שכתוצאה ממצבו הרפואי נפגעה היכולת להמשיך ולהשתלב בשוק העבודה באותו אופן. אדם שנאלץ להקטין את משרתו או אפילו להפסיק את עבודתו מסיבה רפואית יכול להיפרע ממספר מקורות:
 
1. המוסד לביטוח לאומי- במסגרת תביעה לקצבת נכות - מטרת העל היא להשיב על השאלה - האם המצב הרפואי פגע ביכולת של התובע להשתלב בשוק העבודה ואם כן כמה? הבדיקה מתבצעת ב-2 שלבים:
 
א.  נכות רפואית - במסגרת ועדה רפואית נקבעים אחוזי נכות עבור כל תחום רפואי ובסוף סוכמים יחד בחישוב משוקלל את אחוזי הנכות כאשר בשלב זה יש לעבור סף רפואי של 40% נכות רפואית כשאחד מהליקויים הוא בשיעור של 25% נכות לפחות.
 
ב.  דרגת אי כושר - תפקידה לקבוע כמה נפגעה יכולתו של אותו אדם להשתלב בשוק העבודה בעקבות אותה נכות רפואית. יש לשכנע שהתובע איבד מעל 50% מיכולתו להשתלב בשוק העבודה.
 
קצבת נכות מקסימלית נכון לשנת 2020 עומדת על סכום של 3,321 שקלים לחודש.
 
ניתן לקבל קצבת נכות עד שנה אחורה מיום הגשת התביעה, בהנחה שהתובע אכן סבל מאותו מצב מזכה.
 
נוסף על כך קיימות תוספות נוספות והטבות שניתן לקבל בעת קביעת זכאות לקצבת נכות כללית.

2.  קרן פנסיה / ביטוח מנהלים - קרן הפנסיה וביטוח המנהלים נועדו לייצר רשת ביטחון כלכלית לבעליהם בגיל הפרישה. יחד עם זאת, במקרה של הפסקת עבודה מסיבה רפואית ועמידה במספר תנאים מזכים יתכן וניתן יהיה לתבוע את קרן הפנסיה בהליך שנקרא "פנסיית נכות" אשר עשוי להקנות לתובע קצבה חודשית בסך של עד 75% משכרו המדווח לקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים ביחס לקצבת אובדן כושר העבודה שנרכשה. כך גם במקרה של הקטנת משרה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין לינוי אולניק, לחץ/י כאן

מודעות לזכויות היא צעד ראשון בדרך למימושן
רבים מהאנשים כלל לא מודעים לכך שקיימת להם זכאות לתבוע את קרן הפנסיה וכי הם זכאים לקצבה חודשית בגין הפסקת עבודה מסיבה רפואית. תביעה לפנסיית נכות ניתן להגיש עד 3 שנים מיום קרות מקרה הביטוח ותביעה לביטוח מנהלים בגין אובדן כושר עבודה ניתן להגיש עד 7 שנים מיום קרות מקרה הביטוח.

מעבר לחשיבות הכלכלית היומיומית שטמונה בהגשת תביעה שכזו, קיימת חשיבות עליונה נוספת. במרבית המקרים, עצם קביעת הזכאות לפנסיית נכות מייצרת המשך הפקדות לקרן הפנסיה בגובה הקצבה המשולמת וכך בעצם התובע ממשיך לצבור זכויות לגיל הפרישה.

מימוש זכויות רפואיות עשוי לשפר את איכות חייו של המבוטח למשך כל חייו
אנו מבינים שכאשר אדם חולה, הוא לא החולה היחיד והוא לא מתמודד לבדו עם המציאות החדשה אלא מדובר בהתמודדות רוחבית והבית כולו חולה, לעיתים מדובר בבעל ו/או אישה, לעיתים מעורבים ילדים, הורים, אחים ואפילו חברים. אמנם אנו לא יכולים להעניק בריאות והלוואי ויכולנו לעשות קסם ושכל לקוחותינו יבריאו, אך מימוש הזכויות הרפואיות עשוי להעניק מעט איכות חיים במציאות הקשה שעימה הם מתמודדים.

חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע אשר בקיאים בכל עולם הזכויות הרפואיות ויודעים לצייר עבור הלקוח את מפת הזכויות באופן מקיף ויסודי. אין ספק שכל אדם שפונה אלינו היה מעדיף שלא להכירנו או לפחות לא בנסיבות האלה, אבל אם הגיעה השעה לצאת למסע למימוש הזכויות, אז עצתנו היא לא להתפשר על פחות משירות אישי, יסודי, יעיל ומקצועי ביותר שניתן על ידי אנשי מקצוע מיומנים.

עורכת הדין לינוי אולניק (צילום: אלון וגנפלד)
עורכת הדין לינוי אולניק (צילום: אלון וגנפלד)

עורכת דין לינוי אולניק עוסקת במימוש זכויות רפואיות, ייצוג מבוטחים בפני ועדות המוסד לביטוח לאומי, ביטוח סיעודי ונזקי גוף. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתביעות מביטוח לאומי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.