בית המשפט העליון קיבל בהיום (שני) באופן חלקי את ערעורו של אליעזר ברלנד כנגד הארכת מעצרו עד תום ההליכים. כחלק מהחלטת השופטים תוגש חוות דעת רפואית עד יום שישי הקרוב ואז יוחלט אם לשחררו למעצר בית בהתאם לבדיקתה של טענתו של ברלנד בדבר היותו סובל ממחלות שמסכנות את חייו ושמצריכות טיפול מחוץ לכלא.

בהחלטה כתב השופט אלכס שטיין: "היעדר אפשרות לתת בעצור אמון מינימלי, משמעו אי-התקיימותו של תנאי סף לשחרור לכל חלופה, גם אם זו כוללת מעצר בפיקוח אלקטרוני, מפקחים, מעטפת של חברת אבטחה ובטוחות". ברם, הכלל הזה אינו חל כאשר העצור סובל ממחלה קשה המסכנת את חייו אשר בה ניתן לטפל באופן מיטבי רק מחוץ לכותלי הכלא".

עו"ד עמית חדד ורותם טובול המייצגים את ברלנד מסרו: "בית המשפט העליון קיבל היום החלטה חשובה שהזכירה לנו שבמדינה דמוקרטית הערך העליון העולה על שאר הערכים הוא ערך החיים. לצערנו, במשך תקופת שהייתו במעצר מצבו הבריאותי של ברלנד התדרדר מאוד והוא נדרש לסיוע רפואי כמעט מדי יום. מצב הדברים הוא שהרב ברלנד נמצא בסכנת חיים והמשך השהייה במעצר עלולה חלילה להכריע את הכף. אנו שמחים שבית המשפט העליון הורה לבדוק את מצב הדברים לאשורו ולבחון שחרור".

בחודש מרץ האחרון הוגש נגד ברלנד כתב אישום בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק, ועבירה של ניסיון לשידול חבלה חמורה.

כזכור, ברלנד עסק במתן שירותים שונים (פדיונות נפש, ייעוץ, גיוס תרומות וחוגי בית) תמורת תשלום בעת שעמד בראש קהילת 'שובו בנים'. על פי החשד הוא נמנע מלדווח על הכנסות אלה לרשויות המס, ואף פעל להסתיר את הרכוש האסור. בנוסף, מואשם ברלנד שהעסיק עובדים בהיקף של מיליוני שקלים מבלי להוציא תלושי משכורת וללא ניכוי מס כנדרש.