היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר אמש כי ייתכן שראש הממשלה בנימין נתניהו, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בשלושה תיקים פליליים - יידרש לצאת לנבצרות. מנדלבליט אמר את הדברים בהקלטה שפורסמה ב"חדשות 12". הכתב המשפטי של "חדשות 12" ושדרן 103FM גיא פלג התייחס היום (רביעי) בתוכניתם של ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM לפרסום ההקלטה, וטען כי הוא סבור שהיועץ המשפטי לממשלה "הפך כל אבן ונהג במתינות וקפדנות" כלפי נתניהו וכי הוא "עשה לו הנחות מאוד גדולות בחקירה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר על החלטת מנדלבליט. צילום מתוך עמוד הטוויטר של בנימין נתניהו

מדובר בהקלטות מאוד נדירות. בשורה התחתונה מנדלבליט מדבר באופן גלוי על נבצרות של נתניהו. בוא תוסיף לנו עוד כמה דברים בעניין הזה.
"הוא לא רק דיבר על הנבצרות של נתניהו, אלא על האפשרות שהוא יקבע שנבצר מנתניהו למלא אחר התפקיד שלו. יש בהקלטה הזו עוד כמה דברים ואם יורשה לי, לפחות מה שאני לקחתי מההקלטה הזו, היא העובדה ששמענו מנדלבליט אחר. בהופעות הפומביות שלו הוא מקפיד להיות מאוד מאוד מדוד". 

הוא כנראה לא ידע שמקליטים אותו, אחרת אין הסבר לצורה בה הוא דיבר.
"משרד המשפטים בא בטענות לעיתון 'במשפחה', ואנחנו לא ניכנס כמובן למחלוקת ביניהם אם זה בסדר או לא שהוקלטה שיחת הרקע הזו. זה כנראה לא ענייננו. דפנה ליאל קיבלה את ההקלטות האלה, שידרנו אותן, ויש להם כמובן חשיבות. ראינו פתאום את הטמפרמנט הג'ינג'י של מנדלבליט, שמענו ממנו למשל שהוא חושב שאת המשפט צריך היה לנהל בקצב הרבה יותר מהיר, במובן הזה שאנחנו יודעים שהמשפט יפתח עם שמיעת העדים בתחילת ינואר, אבל לשיטתו ניתן היה להתחיל את שמיעת העדים כבר בנובמבר. גם בנוגע לקצב, אנחנו חשבנו שקצב של שלוש פעמים בשבוע הוא קצב מאוד מאוד מהיר לשמיעת תיק, אבל היועץ חשב שבנסיבות החריגות של תיק המתנהל כנגד ראש ממשלה צריך לשמוע את המשפט הזה מיום ליום וצריכים להכריע בשאלות. כלומר, הוא בהקלטות מוריד מהשולחן את האפשרות להסדר טיעון". 

אני לקחתי מהדברים שלו גם את הנחישות. הוא מאמין שהתיקים הם בטון, כלומר, שיש לו ראיות חזקות מאוד בכל התיקים.
"זאת מצוות המחוקק. כלומר, הפרקליטות מגישה כתב אישום רק כשהם סבורים, ובמקרה הזה היועץ המשפטי לממשלה סבור, שיש סיכוי סביר להרשעה. זה לא סתם סיכוי סביר להרשעה, זה סיכוי למעלה מכל ספק סביר. זאת אומרת, שיש פה רף ראייתי מאוד גבוה, אחרת היועץ המשפטי לא היה מגיש את כתב האישום כנגד ראש הממשלה. צריך לשים לב לעוד פער בין הטרמינולוגיה בה משתמש היועץ לבין קבלת ההחלטות שלו. מצד אחד אנחנו שומעים אותו אומר שכשהוא שמע את ההקלטות של מוזס נתניהו כמעט נפל מהכיסא. מהצד האחר אנחנו יודעים שאחרי שהוא כמעט נפל מהכיסא - עד הרגע בו הוא אישר לחקור את מוזס ונתניהו חלפו תשעה חודשים. יכול להיות שיש פער, אולי פער משמעותי, בין הטמפרמנט, בין ההבנה שיש כאן תיק חמור ואסור לעשות עסקת טיעון כי האמת צריכה להיאמר בבית המשפט, לבין ההחלטות שהוא יקבל בפועל".

אז מה בסוף הוא יתמהמה יותר מדי? זה מה שאתה מנסה להגיד?
"אני אומר שבניגוד לרושם שקיים בקרב ציבורים רחבים, כאילו היועץ המשפטי לממשלה הלך עד הסוף עם נתניהו, והכביד את ידו עליו, הוא קיבל את ההחלטות שלו. יש כאלה שאומרים שהוא משך את הדברים, אבל אני סבור שהיועץ המשפטי לממשלה הפך כל אבן ונהג במתינות וקפדנות, ועשה לנתניהו הנחות מאוד מאוד גדולות במהלך החקירה. גם צריך לזכור שבסופו של יום העמדה של פרקליט המדינה שי ניצן ושל ליאת בן ארי לא התקבלה".

היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)
היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)

אי אפשר להתעלם מהביקורת שאנחנו שומעים מהליכוד, כולל התגובה של אמסלם שאומר שמנדלבליט הוא אסון לדמוקרטיה. ומיקי זוהר שאומר שההקלטות בושלו.
"אז הוא אומר".

לאחר מכן השמיעו בשידור קטע קצר מתוך הריאיון המדובר, ובו מנדלבליט התייחס לעניין הנבצרות. 
"אני עדיין סבור שמדובר כאן באיומי סרק על נתניהו. אני לא מעלה על הדעת שיועץ משפטי לממשלה יקבע אחרת אחרי שהוא יודע שהציבור הלך לבחירות, אחרי שהציבור יודע במה נתניהו מואשם ומכיר את חומרי הראיות ועדיין הצביע את מה שהצביע, ואחרי ששופטי בג"ץ קבעו שחרף העובדה שמדובר בנאשם בפלילים ובעבירות חמורות על טוהר המידות הוא עדיין יכול לכהן כראש ממשלה.