"טוב שכן קרוב מאח רחוק", משפט זה מלווה אותנו דורות רבים בכדי שנדע להעריך את מי שיכול להושיט לנו עזרה מהירה בעת צרה, אולם ריבוי הבתים המשותפים והגדלת נפח הדירות בבניינים המתנוססים לגובה טומן בחובו לעיתים עימותים עם שכנים בנושאים שונים, כאשר אין ספק שרצוי וכדאי להגיע להסכמות ולהבנה בין השכנים ולהימנע מפעולות חד צדדיות.

במצב שבו שכנים לא מגלים התחשבות וממשיכים במעשים הפוגעים בשכניהם ניתן לפעול נגדם במספר דרכים, נסקור בקצרה את העיקריות שבהן כמו גם דרכי פעולה אפשריות.

נזקי רטיבות 
הנזקים השכיחים ביותר בבתים משותפים לדירות של דיירים הינם נזקי רטיבות אשר מלבד הנזק לקירות עלולים להוות גם מפגע תברואתי, בעיקר במצב של עובש וטחב, במצב זה יש לבחון מהו מקור הרטיבות, האם מצנרת הקשורה לדירה או מצנרת משותפת העוברת בין הדירות.

דרכי פעולה: אם מדובר בצנרת משותפת הכתובת הינה נציגות הבית המשותף (ועד הבית), אולם במצב שבו מקור הרטיבות הינו מצנרת של דירה בד"כ עליונה, רצוי לשלוח לדייר מכתב התראה לתיקון ליקויי הרטיבות, ובמידה ולא תוקנו יש להגיש תביעה למפקח על רישום מקרקעין, ובמצב בו יש נזק לרכוש יש להגיש את התביעה לבית המשפט.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון רפי רפאלי, לחץ/י כאן

הסגת גבול
ישנם שכנים אשר חושבים כי הכל מותר כאשר המקרים השכיחים של הסגת גבול הינם "גניבת קו גבול", כלומר חדירה לשטח פרטי במטרה להפכו לשלו, חדירה או הפרעה לחניה. 

דרכי פעולה: מכתב התראה המפרט את סעיפי החוק עליהם נעשתה העבירה, במידה והמכתב לא עוזר, אזי תביעה לצו עשה בפני המפקח/ת על רישום מקרקעין או בפני בית משפט בהתאם לנסיבות.

פגיעה ברכוש המשותף
החוק מתיר לכל דייר שימוש סביר ברכוש המשותף ובתנאי שהדבר לא פוגע בזכויות של דיירים אחרים, ואינו מונע מדיירים אחרים להשתמש בשטח זה, אולם במקרים רבים שכנים מסוימים מרשים לעצמם להשתלט על רכוש משותף אשר שייך לכלל הדיירים ולהפכו לשלהם. זאת באמצעות הצבת גדר או שתילת עצים או הנחת חפצים אשר אינם מאפשרים גישה בטוחה, חלק מהשכנים בונים מחסן ללא אישור וחלקם משתלט על חניה משותפת, מקלט משותף או מחסנים משותפים.

דרכי פעולה: מכתב התראה המפרט את סעיפי החוק עליהם נעשתה העבירה, במידה והמכתב לא עוזר, אזי תביעה לצו עשה/אל תעשה בפני המפקח/ת על רישום מקרקעין או בפני בית משפט לרבות תביעה לפיצוי בהתאם לנסיבות.

אלימות בין שכנים
במצב שבו אחד השכנים מאבד את עשתונותיו ונוקט אלימות פיזית או מילולית כלפי שכן או דייר בבניין בשל שלל סיבות, פתוחה כמובן הדרך להגיש תלונה במשטרה אשר בסמכותה להרחיק לתקופה קצרה את השכנים האלימים.

דרכי פעולה: בקשה מבית המשפט לצו הרחקה בהתאם לחוק למניעת הטרדה מאיימת, במידה ובית המשפט מצא כי ישנה סכנה למבקש יינתן צו הרחקה זמני במעמד המבקש עד לדיון אשר יתקיים תוך ימים ספורים, ולאחר מכן יינתן צו הרחקה עד 6 חודשים, ובמקרים מיוחדים אף מעבר לכך.
במידה ונגרמו נזקים לגוף או רכוש, הנפגע רשאי לתבוע פיצויים בבית משפט שלום בהליך נפרד בגין אותם נזקים.                                      

לשון הרע בין שכנים
במצב שבו שכן מרכל עליך עם אחרים, מפיץ הודעות בגנותך ו/או מפרסם עליך פרסומים העלולים לבייש אותך, הרי שמדובר בפרסום לשון הרע המזכה אותך בסכום של עד 75,000 שקלים ללא צורך בהוכחת נזק. אם יש נזק מוכח, אזי מדובר בכפל סכום וכך גם אם נקבע כי הפרסום בוצע בזדון ובמטרה לפגוע.

דרכי פעולה: מכתב התראה ודרישה לפיצוי והתנצלות או הגשת תביעה בבית משפט לפיצוי כספי בגין פרסום לשון הרע.

עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)
עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)

פגיעה בפרטיות
מצב בו שכן מציב מצלמות המכוונות לשטח פרטי/דלת כניסה של דייר אחר, או מכוונות לצילום השכנים בשטח משותף הרי שהדבר עלול להיחשב לפגיעה בפרטיות, בפסיקה נקבע כי ניתן להציב מצלמות להגנה על גוף ורכוש של אותו דייר אולם לא ניתן להשתמש במצלמות למעקב אחרי דיירים אחרים.

דרכי פעולה: מכתב התראה להסרת המצלמות או להטייתן לכוון שטח הדייר או רכושו, וככל שהמכתב לא סייע, ניתן להגיש תביעה לבית המשפט לצו עשה להסרת המצלמות וכן לפיצויים של עד 75,000₪ ללא הוכחת נזק, או להגיש תביעה לצו עשה בגין הסגת גבול להסרת המצלמות למפקח על רישום מקרקעין.

גרימת מטרדים 
המטרדים השכיחים הינם גרימת רעש, הזזת חפצים וחריקות בדירה מעל, מטרדי ריח, מטרדים הנגרמים על ידי ריבוי בעלי חיים בדירת שכנים, עישון בשטחים משותפים או במרפסת, עשן כבד מהפעלת מנגל ועוד.

דרכי פעולה: שליחת מכתב התראה ברור עם הוראות החוק לצורך הפסקה מיידית של המטרד, ובמידה והמכתב לא עוזר יש לפנות בתביעה מתאימה לבית המשפט.

עורך הדין רפי רפאלי משמש כיועץ משפטי לאגודה לתרבות הדיור במחוז חיפה, ועוסק בבתים משותפים ובסכסוכי שכנים. כמו כן משמש עורך הדין כיועץ משפטי בשירות יעוץ לאזרח (שי"ל בקריות). ניתן להפנות אל עו"ד רפאלי שאלות בנושא בתים משותפים למייל: [email protected]. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לסכסוכי שכנים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.