נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה היום (חמישי), את הבקשה לדיון נוסף בעניין הריסת ביתו של המחבל נזמי אבו-בכר מהכפר יעבד באזור ג'נין, שהשליך את האבן שגרמה למותו של סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל, לאחר שבפסק הדין בבג"ץ התקבלה בדעת רוב ההחלטה שלא להרוס את ביתו כיוון שמשפחתו חפה מפשע.

ברוך בן יגאל, אביו של עמית בן יגאל ז"ל, הגיב בחריפות על ההחלטה: "זו בושה וחרפה. מי שהפסיד זו מדינת ישראל ולא אני ובני, שכבר שילמנו את המחיר הכבד. הפסידו אותם הורים ששולחים את הבנים לצה"ל".

ברוך בן יגאל אביו של עמית בהפגנה. (צילום: אבשלום ששוני)

הנשיאה קבעה כי ההלכה בנוגע להריסת בתי מחבלים לא השתנתה, וכי אף שבהחלט ייתכן כי ניתן וראוי היה להגיע לתוצאה שונה בנוגע להריסת בית המגורים של המפגע, טעות ביישום של הלכה קיימת אינה מקימה עילה לדיון נוסף. זאת, משום שדיון נוסף אינו ערעור נוסף ותנאי לקיומו על פי חוק בתי המשפט הוא כי נפסקה הלכה חדשה.

הנשיאה הדגישה בהחלטתה כי ההלכה בענייננו "הייתה ונותרה כי מודעותם או מעורבותם של בני משפחה במעשי המפגע - הגם שהיא נושאת משקל במכלול השיקולים שעל המפקד לשקול בבואו להפעיל את הסמכות המסורה לו בתקנה 119 – אינה מהווה בשום אופן שיקול המכריע את הכף". 

בסיכום ההחלטה הוסיפה הנשיאה וציינה - "הלב דואב על אובדן חייו של סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל ועל השבר הגדול שנבקע בחיי בני משפחתו ויקיריו שלעולם לא יתקון. ליבי עימם". עם זאת, מן הטעמים המשפטיים שפורטו בהחלטה, נפסק כי אין זה המקרה לקיים דיון נוסף.

מפגינים נגד החלטת בג''צ (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים נגד החלטת בג''צ (צילום: אבשלום ששוני)


כזכור, בחודש אוגוסט האחרון הפגינו מאות משפחות שכולות ברחבת מוזיאון תל אביב, במחאה על החלטת בג"ץ. "אנחנו שני הורים כואבים שבורים שבסך הכל שלחו ילד לצבא וקיבלו אותו בארון עטוף בדגל ישראל", אמר בהפגנה ברוך בן יגאל, אביו של עמית. "אנחנו פונים לשופטת אסתר חיות, כי אין מנוס מלקיים את הדיון שוב, בהרכב שופטים מורחב יותר, מתוך הכבוד שאנו כהורים שכולים רוכשים לבית המשפט".

מארגון בצלמו נמסר כי "מדובר בפיגוע תופת חמור יותר מהפיגוע שבו נרצח עמית בן יגאל. בג"ץ הרס סופית את שארית הרתעה ונתן פרס לטרור ולחמאס. בג"ץ קבע סופית בתי מחבלים לא ייהרסו ובכך גרם למחבל הבא לא לחשוש או להסס. החלטת בג"ץ תגרום לפיגועים רבים. ניכר שנשיאת העליון החליטה סופית לפגוע בביטחון ישראל הן בקביעת הרכבים שמתנגדים להרס והן בהחלטה שגוייה זו. נפעל להעברת חוק בכנסת הקובע שניתן להרוס בתי מחבלים כבר במושב הקרוב".