זוג הנמצא בהליך גירושין ובטרם הספיקו להתגרש, הבעל נפטר. האם במקרה כזה מגיע לאשה חלק מהירושה?

השאלה הגיעה לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב ונדונה בהרחבה בסוגיה זו כפי שתפורט להלן. נבהיר כי כל מקרה לגופו, אולם, בפסק הדין עלו שאלות מהותיות בנוגע לירושה על פי דין לבן זוג בהעדר צוואה.

ראשית כל נדגיש כי ההתייחסות המובאת כאן לעניין "בן זוג" אינה מתייחסת ל-"ידועים בציבור", זאת מאחר ולידועים בציבור קיים הסדר מקביל בחוק הירושה. 

באשר לזכויות "בן זוג" נפנה לחוק המסדיר את עניין הירושה. סעיף 11(א)(1) לחוק הירושה, קובע כי בן זוג מקבל מחצית מירושת המוריש. 

לפניה ישירה אל עורך דין דוד סול, לחץ/י כאן

פרשנות בתי המשפט למונח "בן זוג" בחוק הירושה
חוק הירושה עצמו אינו מרחיב בעניין. על כן, בתי המשפט השונים מתחלקים לשתי תפיסות שונות בנוגע לפרשנות "בן זוג" בהתאם לחוק.

האחת, הגישה הפורמאלית. מקום שבו בני הזוג לא התגרשו הרי שיש לראות בצדדים כבני זוג נשואים לפי חוק הירושה. דהיינו עד למועד בו הסטטוס שונה – בני הזוג נשואים.

השנייה, היא הגישה המהותית הקובעת כי יש לבחון את מערכת היחסים בפועל של בני הזוג וטיבה. בהתאם לתפיסה זו, "נישואין על הנייר" לא יחשבו כזוגיות. כך למשל, פרידה ארוכת שנים ובצידה ניהול מערכת יחסים זוגית אחרת וחדשה, מבטלת את זכות הירושה של "בן זוג" הרשום ככזה. זאת,  אף על פי שהצדדים לא התגרשו בפועל.

עורך הדין דוד סול (צילום: ניק צ'ולפייב)
עורך הדין דוד סול (צילום: ניק צ'ולפייב)

שילוב של גישה פורמאלית וגישה מהותית בפסיקת בית המשפט
בית המשפט פסק כי כדי להשיב על מונח "בן זוג" בעניין שלנו, יש לשלב בין שתי הגישות. הפורמאלית והמהותית יחד. בית המשפט מגיע למסקנה זו לאחר בחינת תכליתו של חוק הירושה. המונח בן זוג בהתאם לחוק הירושה נועד להגשים את מטרתו על ידי ארבע מטרות עיקריות:

  1. זכות לבן זוג פורמלי לרשת את המוריש.
  2. משקף את רצונו המשוער של המוריש באשר לחלוקת רכושו. כלומר, החוק מנסה להתחקות אחר רצונו המשוער של המוריש, מתוך הנחת מוצא כי סביר שהמוריש היה מבקש לחלק את רכושו לבני משפחתו הקרובים ביותר.
  3. הגנה לאינטרס של בן הזוג הנותר בחיים. ההסדר נועד להגן על התא המשפחתי המצומצם ולחזק אותו.
  4. חוק הירושה ביקש להשוות - בהקשר לזכות הירושה על פי דין - את מעמדם של הידועים בציבור עם זה של בני זוג הנשואים זה לזו כדין. החוק אמנם מבחין בין "בני זוג" לבין ידועים בציבור, כאמור לעיל. יחד עם זאת, לעניין תוכנו של הסדר הירושה על פי דין, אין שוני בהיקף הזכויות של "בן זוג" ושל ידוע בציבור מכוחן של שתי הוראות החוק.

על כן, בבואו של בית המשפט להשיב לשאלה האם במקרה שלפניו מדובר ב"בן זוג", לאחר  שמהבחינה הפורמאלית, דהיינו, בני הזוג טרם התגרשו ומוכרים כבני זוג באופן פורמאלי, ייבחן האם גם מהבחינה המהותית מדובר ב"בן זוג". על כן, נדרש להתחקות אחר תכלית חוק הירושה באמצעות ארבעת המטרות שפורטו לעיל. 

חוזה נישואין מטיל על בני זוג חובה מוגברת של תום לב והגינות
הצדקה נוספת לגישה המשולבת בין הגישה הפורמאלית לגישה המהותית, ניתן למצוא תחת עקרון חובת תום הלב. עקרון תום הלב מוכר לנו בעיקר מדיני החוזים. מאחר שחוזה הנישואין הינו חוזה לכל דבר ועניין כפי שנפסק לא אחת בבתי המשפט השונים, הרי שהדבר מטיל על בני הזוג גם חובה מוגברת של תום לב והגינות.

יש לציין כי לא בכל מקרה בית המשפט יתחקה אחר הגישה המהותית וסביר להניח כי פעמים רבות יפנה לגישה הפורמאלית. כך למשל, במקרה שבו מדובר בנתק קצר ולא ארוך, או שמא בני הזוג הנשואים טרם החלו מערכות יחסים נפרדות. במקרים אלו, סביר ונכון להניח כי בית המשפט יפסוק בהתאם לגישה הפורמאלית.

עריכת צוואה לפי חוק הירושה עשויה לחסוך התדיינות משפטית ממושכת
עד שהעניין יוסדר בחוק הירושה, וכדי להימנע ממצבים אלו ומהתדיינות מיותרת הכרוכה בדרך כלל בסכסוך משפחתי קשה, הפתרון היחיד הקיים היום היא עריכת צוואה על ידי אחת הדרכים המקובלות והמותאמות בחוק הירושה. 

עורך דין דוד סול עוסק בדיני משפחה וירושה, צוואות, מזונות, משמורת, עריכת הסכמי גירושין ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני ירושה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.