סערת מנדלבליט: גיא פלג, עיתונאי חדשות 12, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הקלטות היועץ המשפטי לממשלה שפורסמו אמש במהדורה. "הופתעתי מאוד מההקלטה משני טעמים. קודם כל מהסגנון, אנחנו מכירים את היועמ"ש ודאי את מוסד היועמ"ש, אני לא זוכר מתי שמענו יועמ"ש מדבר באופן הזה על פרקליט מדינה", הסביר ב-103FM, "אבל העניין פה הוא לא רק הסגנון ואולי אפשר לעשות ליועץ הנחה במובן הזה שבאמת מדובר בין מי שהיו חברים קרובים, היועץ ומי שהיה ראש לשכת עורכי הדין אפי נווה".

לדבריו, יש את עניין המהות, השיחה המשמעותית יותר היא שיחה שהוקלטה חודשים לתוך כהונתו של היועץ בתפקיד, אחרי אמירות מפורשות של חמישה שופטי בג"ץ פה אחד שבפרשת הרפז לא נפל רבב בהתנהלותו של מנדלבליט. "בכל זאת, אנחנו רואים עד כמה נפשו סוערת ומוטרדת מהעובדה שאין קביעה בתיק המשטרתי, שהתיק שלו נסגר מחוסר אשמה ולא בהיעדר ראיות מספיקות".

זה מטריד אותו אובייקטיבית או שזה דחוף לו כדי להתמנות לתפקיד בבית המשפט העליון?
"ההקלטה היא מלפני כמעט חמש שנים, אז נדמה לי שכהונה או מועמדות של כהונה בביהמ"ש העליון ודאי נראתה לו רחוקה. אנחנו מדברים על ראש וראשון לאוכפי החוק במדינה, ראש התביעה הכללית ולכן אפשר להבין שאדם בתפקיד הזה, במעמד הזה, מפריע לו מאוד או במיוחד העובדה שיש כתם קטנטן שהוא סבור שהודבק לו שלא בצדק, והוא סבור שצריכים להסיר את הכתם ומיד".

הוא טוען ששי ניצן הסגן שלו סוחט אותו? זו התחושה?
"למה אני צריך לפרש את הדברים המפורשים שנשמעו אתמול? הוא לא אומר 'הוא סוחט אותי', הוא אומר 'הוא מחזיק אותי בגרון, אולי הוא מתכוון למשוך את זה', הדברים מדברים בעד עצמם".

שי ניצן בראיון עם אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב. צילום: אוניברסיטת תל אביב

הוא אומר מחזיק אותי בגרון, מחזיק אותי במכוון יש תחושה שהעניינים מתקבלים מטעמים לא עניינים מצד ניצן.
"נכון, מדובר בנקודת הזמן ההיא וצריך לזכור שאח"כ, לפני השיחה פנו פרקליטיו של היועץ לשי ניצן וביקשו ממנו לסגור את התיק בעילה הזאת, לאור החלטת שופטי בג"ץ. אחרי השיחה הזאת שי ניצן נפגש עם היועץ ואמר לו 'אדוני היועץ אני לא אסגור את התיק בהיעדר אשמה, כי אני מצוי בניגוד עניינים, אתה הבוס שלי'. אגב מי שדן בסוגיה הזו הוא נציג הביקורת על הפרקליטות כבוד השופט בדימוס דוד רוזן , שלא היסס למתוח ביקורת על היועץ ופרקליט המדינה ואחרים והוא זה שקבע ששי ניצן טעה כשלא סגר ליועמ"ש את התיק בעילה הזאת. אבל צריך לזכור ששי ניצן הופיע בפני רוזן ושי ניצן טען וטוען עד היום שאילו היה נעתר לבקשתו של היועץ הייתה עולה כלפיו טענה חריפה מאוד שהוא פעל תוך ניגוד עניינים, שהוא סגר את התיק לבוס שלו".

מעבר לכל הדברים האלה שני האנשים הבכירים במערכת צריכים להמשיך לעבוד ביחד עם רעשי הרקע.
"הם כבר הפסיקו לעבוד יחד כי פרקליט המדינה שי ניצן פרש לפני יותר משנה. השניים בתגובות שהעבירו טוענים שהאירוע הזה מאחוריהם, כלומר שאכן היועץ היו לו תחושות קשות מאוד, הוא נפגש עם שי ניצן שמע את ההסבר שלו והוא המשיך הלאה. צריך לזכור שכל הכניסה של מנדלבליט למשרד המשפטים הייתה מאוד מתוחה, על רקע זה שבכירים מאוד במערכת האכיפה עמדו מאחורי ההחלטה בשעתו לחקור אותו באזהרה ולכן כולם תהו איך יכול להיות שהיועץ יעבוד בסינרגיה עם שי ניצן ורז נזרי".

מי שלחץ שמנדלבליט יתמנה היה רה"מ נתניהו.
"כן, אבל תראו רבותיי אנחנו שוכחים שיש כאן עוד סיפור. זה סיפור בתוך סיפור וזה סיפורו של ראש לשכת עו"ד אפי נווה שהקליט את השיחה הזאת, באמצעות אפליקציה שמקליטה את כל השיחות אבל זו הערת אגב".

זו הערה מעניינת שנתתם אתמול בסוף הדיווח. לא מדובר בהקלטת סתר או בחלק מחומרי החקירה אלא מדובר באפליקציה שמקליטה את השיחות. האם יעברו עוד חומרים?
"קודם כל אנחנו מקווים ויש לנו יסוד סביר להניח שהאפליקציה שהקליטה את כל השיחות בטלפון של עו"ד אפי נווה ודאי הקליטה עוד שיחות שיש לציבור עניין רב בפרסומן".

יש למה לצפות.
"אנחנו מקווים שגם הפעם מי שהעביר לנו את החומר יבחר בנו ואנחנו מקווים להעביר את זה לצופים שלנו".

מי שמרוויח מהפרסום הוא אפי נווה שעומד בפני שימוע.
"אפי נווה לאורך כל הדרך אומר 'שי ניצן רודף אותי ברמה האישית', הוא כך אומר נווה מייחס לניצן מניעים זרים ואומר 'מדובר באדם חסר מעצורים שמהרגע שהבין שאני ולשכת עו"ד בראשותי נהיה מחסום בלתי עביר מבחינתו למינוי ביהמ"ש העליון הוא החליט ממש לתפור לי תיק'. באופן זה שנתנו הכשר לדבריו שערורייתי חסר תקדים ובעיתי לעשות שימוש בחומרים גנובים מהטלפון שלי עם פריצה בלתי חוקית".

הכתובת היא שי ניצן, הוא ניהל את זה?
"אין שאלה שמי שנתן חסינות זה שי ניצן ואין חולק על כך שאלמלא האישור של שי ניצן לא ניתן היה לעשות שימוש בחומרים שאין חולק שהופקו מטלפון גנוב של אפי נווה ונפרצו בלי צו של בית משפט הרי על זה אין חולק. אפי נווה אומר זה האיש והיועמ"ש משך את ידיו מטיפול בענייני בגלל החברות בינינו והפקיר אותי לאיש הזה".

בוא נחזור לעניין המהותי, תיקי נתניהו. אמרת אתמול שלהערכתך מנדלבליט לא נסחט כי אם זה היה קורה הוא נסחט באופן מוחלש כי מרבית ההמלצות של שי ניצן כלפי נתניהו לא התקבלו.
"נכון, אנחנו זוכרים שבעצם בתיקי נתניהו ליועץ במירכאות הייתה אופוזיציה מאוד משמעותית. כי גם שי ניצן וגם עו"ד ליאת בן ארי שהיא הדמות הדומיננטית, היא הייתה פרקליטת מיסוי וכלכלה במחוז תל אביב ומי שתהיה התובעת הראשית בתיק, שניהם סברו שצריך להעמיד את נתניהו לדין בשלושה אישומים על שוחד, בכל התיקים. בסופו של יום, היועמ"ש קיבל באופן חלקי ביותר את העמדה שלהם והעמיד את נתניהו באישום כבד של שוחד רק בתיק אחד. לכן מי שטוען שהיועמ"ש קיבל את ההחלטות שלו בעניין רה"מ רק בשל הסחיטה שהופעלה כלפיו אז אני שואל – אם סחטו ואילצו אותו להגיש כתב אישום כנגד ההבנה המשפטית שלו למה לא נכנע עד הסוף והגיש שלושה אישומים על שוחד?"

הצד השני טוען שהסחיטה היא מכיוון נתניהו ולא מכיוון שי ניצן.
"תשמעו, יש כאן אינסוף סיפורים ונקודות מבט ונקווה שיהיו גם אינסוף הקלטות ועם הזמן כל אחד יוכל לגבש לעצמו את העמדה. האם הייתה סחיטה? מי סחט את מי? מי האיש הטוב? מי הקורבן? מי החזק ומי החלש? הרבה שאלות".