ברקע פרסומן אמש של ההקלטות בהן נשמע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתבטא נגד פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן התייחסה היום (רביעי) עורכת הדין כנרת בראשי, מומחית בדין פלילי, לשיחות המוקלטות שחוללו סערה וכן להקלטות במסגרת פרשת הרפז שלא פורסמו, בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר על החלטת מנדלבליט. צילום מתוך עמוד הטוויטר של בנימין נתניהו

פרופ' אלדד: שלום לך.
"מה נשמע? רק לא שאלתם אותו (סגלוביץ') מתי הוא מבקש שיחקרו את 'הממד החמישי', אבל לא חשוב".

כספית: עכשיו הוא בטח ירצה שיחקרו את 'הממד החמישי', כי הם (גנץ וסגלוביץ') התפצלו, הם לא ביחד. וכמי שפרסם ראשון את פרשת ה'ממד החמישי', חקרתי אותה במלוא כוחי הדל, ולא מצאתי שם שום דבר פלילי, אבל יכול להיות שאחרים ימצאו. אבל אנחנו לא מדברים על 'הממד החמישי' אלא על איך את רואה את ההקלטה מאתמול, 'הוא מחזיק אותי בגרון', אומר היועץ המשפטי על פרקליט המדינה.
"שמעתי את השיחה עם יואב סגלוביץ', זה איש שאני מאוד מעריכה ושליווה את פרשת קצב, זה ידוע".

כספית: באמת? את זה שכחתי, והוא חשב שצריך להשתמש ב-א' מבית הנשיא?.
"כן, בוודאי. הוא חשב את זה, והוא לא ראה עין בעין עם מזוז, וכשאנחנו עשינו הפגנה נגד, אז אשתו גם באה להפגין. לזכותו של יואב סגלוביץ' הרבה דברים טובים ייאמרו, אבל מהצד השני, צריך גם לזכור דבר אחד - דיברתם איתו על פרשת 'אשכנזי-הרפז'. יש פה משהו שהוא מאוד טריקי. כשאתם מדברים על זה, אתם מחסירים, גם מה שהיה חסר מחלק ממקבלי ההחלטות בתיק הזה, את אותה שיחה בין אשכנזי לבין מנדלבליט, שהפרקליטות טוענת שזו האזנת סתר, אבל בסופו של דבר, זו לא האזנת סתר, כי הפרקליטות הגישה בעצמה תגובה עכשיו בתיק אחר, וטענה שזה רק תחת צו איסור פרסום, כי גם בית המשפט העליון בעתירה שלי לא התייחס לזה כהאזנת סתר, אז מה שקורה פה, זה שיש פה מידע חסר, ועם מידע חסר קשה מאוד לעבוד".

פרופ' אלדד: אנחנו נגיד עוד מילה על פרשת הרפז, ושני המאזינים האחרונים שלנו הולכים, אי אפשר כבר.
"מה לעשות? מנדלבליט נסחט על ידי שי ניצן בגלל השיחה הזאת הספציפית, כי את השיחה הזאת ניצן חסה תחת האזנת סתר, וזה לא היה חוקי. ומי שקיבל את ההחלטה שלא להעמיד את מנדלבליט לדין, זה היה בגלל שהשיחה הזו הושמטה, מתוך מכלול קבלת ההחלטות".

כספית: אני חולק.
"אתה יכול לחלוק, אתה לא מכיר אותה".

פרופ' אלדד: אבל 5 שופטי בג"ץ אמרו, 'לא נפל רבב'.
"כי הם לא מכירים את השיחה הזו".

כספית: אני מכיר אותה.
"וזה לא מפריע לך שיש שם שימוש, גם בסגלוביץ', אגב".

כספית: מפריע לי שמדינה שלמה היטרללה 10 שנים על כלום, ולמנדלבליט נעשה עוול גדול בפרשת הרפז. אני מכיר את כל השיחות, אלה שהוקלטו ואלה שלא הוקלטו.
"עוול? אתה לא מכיר את השיחה הזאת, אם אתה אומר את זה".

כספית: אני מכיר, ולא רק שאני מכיר אותה...
"אז איך לא שאלת את סגלוביץ' על זה?"  

כספית: כי אני לא עושה עבירות של איסור פרסום, וזה לא רק איסור פרסום, אני גם חושב שאת טועה, לא רק חושב, אני יודע שאת טועה וזו כן האזנת סתר, בפירוש האזנת סתר.
"אבל הפרקליטות אמרה שזו לא האזנת סתר".

כספית: השיחה ותוכנה היו מונחים מול כל מקבלי ההחלטות בתיק.
 "לא נכון".

כספית: כן נכון.
"לא נכון בן כספית, השיחה הזאת לא הייתה".

כספית: הייתה לגמרי.
"גם לא בפני בג"ץ, לא נכון".  

כספית: אז את טועה, אבל אם את רוצה לקחת אותנו לפרשת הרפז, את מפספסת את כל הפואנטה.
 "אבל אתם הלכתם לשם".

כספית: אנחנו הלכנו לשם? זה לא ייאמן שהיא אומרת שאנחנו הלכנו לשם.  
"שי ניצן סחט את מנלדבליט..."

כספית: כנרת, תעצרי רגע, אנחנו לא הלכנו לשם, את התחלת לדבר על פרשת הרפז, אריה הפציר, וזה לא עזר.
"לא".

כספית: היא אומרת גם לא...
"נכון, כי שי ניצן סוחט את מנדלבליט על אותה שיחה, זה הכול".

פרופ' אלדד: כנרת, אני רוצה לדעת מה עמדתך ביחס למה שאמר מנדלבליט על שי ניצן, 'המניאק הזה', זה מעניין אותי מאוד.
"אני, ככל שאני מבקרת גדולה גם של שי ניצן מ-2007, בחיים לא השתמשתי בביטוי כזה ולא אשתמש בו. אני לא חושבת שזה ראוי".

פרופ' אלדד: אבל זו לא את הוקלטת, היועץ המשפטי לממשלה הוקלט.
"לא משנה, אני אומרת שזה לא ראוי. אם אני אסכים שזאת האמת, אז אני משתמשת בזה, ואני לא..."

כספית: ברור שאף אחד לא חושב שזה ראוי, למרות שאני אומר על כולם, מניאקים ודברים יותר גרועים בשיחות פרטיות עם חברים. בסוף לא זו השאלה, אם זה ראוי או לא ראוי, השאלה היא אם את מאמינה, ששי ניצן הוא איזה מישהו שהחליט להפיל את נתניהו, וסוחט את מנדלבליט דרך אותו סעיף שהוא לא מוכן לסגור את התיק על חוסר אשמה.
"אני לא נכנסת לשאלה האם שי ניצן ביקש להפיל את בנימין נתניהו דרך מנדלבליט. לדעתי, אי אפשר לענות על שאלה כזאת, היא לא רצינית בעיניי. כשאתה יכול להסתכל על המכלול של ההתנהגות ועל המכלול של הראיות שנמצאות לדוגמה בתיק 4000, ואתה יכול להסתכל על מערכת היחסים בין מנדלבליט לשי ניצן, תגיד לי אתה, אם אתה חושב שזה ראוי. האם זה קשור איך שהוא לתיקי נתניהו? אני לא רואה. אתה רוצה לשמוע את דעתי הכנה? האם השיחה אתמול באה ומשפיעה, האם באמת התקבלה..."

כספית: שתי שיחות פורסמו אתמול, והפרסום אגב הוא ראוי וחשוב, אחת מ-2015, ואחת מ-2016. ואת מפתיעה אותי, אני מודה, שאת אומרת, כמו רוב האנשים, שאת לא רואה קשר לתיקי נתניהו, אבל את כן רואה משהו רע ואפל בין מנדלבליט ושי ניצן, פרשנתי אותך נכון?.
"פרשנת אותי מצוין. אני רואה משהו מאוד אפל, ומאוד לא מקצועי. ואני לא סומכת על אחד כמו מנדלבליט או על אחד כמו שי ניצן - שני אנשים שכל אחד בתפקיד שלו, לא ראויים לחתום על כתבי אישום. האם עצם העובדה שהשיחה ביניהם היא זו שהובילה לכתב אישום נגד נתניהו - התשובה שלי היא לא".