היועץ המשפטי לממשלה ונשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרון ברק, מתח היום (חמישי) ביקורת משמעותית על היחס לו זוכה היועמ"ש אביחי מנדלבליט בראיון בכאן ב'. לדבריו, "היחס שמגלה הממשלה ובראשה ראש הממשלה כלפי היועמ"ש הוא בלתי נסבל זאת שבירת כלים בלתי אפשרית. היחס למנדלבליט עבר כל גבול אפשרי. ככה לא מתייחסים לעובד ציבור בכלל וליועץ המשפטי לממשלה בפרט".

פרופ' ברק חזר על דבריו, כפי שאמר אתמול בכנס של המכון לדמוקרטיה והבהיר כי "גם כשמתקיפים בית משפט, החלטותיו צריכות להיות כמו שלא היו מתקיפים אותו. גם השופטים הם בני אדם אבל יש להם אתיקה מקצועית ויש להם את היכולת להפעיל שיקול דעת והם רואים עצמם כמחויבים על פי החוק על פי צו מצפונם".

הנאום של אמסלם. צילום: ערוץ הכנסת

בנוסף, התייחס ברק ליחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וציין כי "היה לי כל השנים קשר מצוין עם רה"מ, כראש ממשלה ושר אוצר, ותמיד הוא הגן על מערכת המשפט. הוא היה מגן חשוב על מערכת המשפט, אבל מהרגע שהוגשו כתבי האישום, שמשום מה רה"מ ראה שיש לי חלק בדברים האלה- אין לי כמובן- הוא שינה גישה". הוא התייחס גם לטענות כי שכנע את מנדלבליט להגיש את כתבי האישום נגד נתניהו עוד לפני הבחירות, וטען כי מנדלבליט קיבל החלטה עצמאית בעניין.

ברק דחה את הטענות הציבורית, לפיהן שולטת מערכת המשפט במדינה: "הרשויות הפוליטיות הן השולטות הבלעדיות בנעשה במדינה. בית המשפט רק מעיר את הערותיו, בדיוק בשביל זה חוקקתם חוקי יסוד - אם לא רציתם את מעורבות בית המשפט למה חוקקתם חוקי יסוד?". עוד אמר ברק בעניין זה: "לבית המשפט אין ארנק ואין חרב, רק שיקול הדעת עומד לצדו".

כאמור, אתמול התבטא גם כן פרופ' ברק ואמר: "בית המשפט לא צריך להיכנס לבונקר. יש פה התקפה עליו, מפגיזים אותו. הוא לא צריך להמתין לימים טובים יותר. לא יודע אם יבואו ימים טובים ומתי. עליו לעמוד זקוף, ולהמשיך ולתת את אותם פסקי הדין שהיה נותן אילולא היו יורים עליו".