ויקטור גואטה, שהורשע ברצח יצחק איז'ו שוורץ ב-2004 בנתניה, הורשע היום (חמישי) מחדש במשפט החוזר שנערך לו. כזכור, בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע לפני 13 שנה את גואטה ברצח אכזרי וברוטלי במיוחד של שוורץ, וגזר עליו עונש מאסר עולם. בעקבות קלטות שנחשפו במסגרת פרשה 512 הוחלט לאשר קיום משפט חוזר. 

במהלך הפרשה, העוסקת בעבירות חמורות שבוצעו על ידי ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל, מסר אחד מעדי המדינה מידע הקשור לתיק רצח של דורון סרוסי. עד המדינה חשף את זהות מבצעי הרצח של סרוסי שהתרחש גם הוא בנתניה, כמה ימים לאחר הרצח של שוורץ. בעקבות חשיפה זו, ביצעו במשטרה ובפרקליטות עיון מחדש בחקירה שהתנהלה בשנת 2004 בעניין הרצח של סרוסי. בחיפוש נמצאו 13 קלטות, הכוללות תיעוד קולי של תא המעצר בו ישב גואטה עם אברהם אבגי שנחשד ברצח של סרוסי.

מן הקלטות עלה כי חלק מהפרטים המוכמנים שמסר גואטה למדובבים, ואשר עליהם בין היתר נסמכה הרשעתו, נמסר לו קודם לכן. המידע נמסר לגואטה באותם שלושה ימים על ידי אבגי שנחשד בזמנו ברצח. כאשר נודע הדבר לפרקליטות, היא העבירה את המידע לעורכי דינו של גואטה כדי שיבחנו את משמעות הראיות החדשות עבור הלקוח שלהם. ירום הלוי, עורך דינו של גואטה, טען בבקשתו לעריכת משפט חוזר כי הפרקליטות העלימה בזדון את הראיות הללו בזמן אמת. 

תחנת משטרה (צילום: שאטרסטוק)
תחנת משטרה (צילום: שאטרסטוק)

עו"ד אורי רינצקי מפרקליטות מחוז מרכז מסר בתום הדיון: "אנחנו נמצאים אחרי ניהול של משפט חוזר, בסיומו קיבל ביהמ"ש פה אחד את עמדתנו והרשיע את הנאשם ברצח בכוונה תחילה של יצחק איזו שוורץ ז"ל בשנת 2004. ביהמ"ש גזר על הנאשם את עונש החובה הקבוע בחוק- מאסר עולם".

"בהליך הקודם הנאשם הורשע פה אחד בביהמ"ש המחוזי ובביהמ"ש העליון. ההליך בענייננו, דהיינו משפט חוזר, הינו הליך ייחודי שהסכמנו לו לאחר שהפרקליטות גילתה, מספר שנים לאחר שהסתיים המשפט, חומר חקירה רלוונטי שלא הועבר להגנה בהליך המקורי. מיד עם גילוי החומר, ההגנה עודכנה והחומר הועבר לרשותה. במסגרת בקשת הנאשם למשפט חוזר, הסכמנו לעריכת המשפט תוך שהדגשנו שלטעמנו מכלול חומר הראיות, כולל החומר החדש, עדיין מוביל להרשעת הנאשם. הליך זה הינו דוגמא לכך שמערכת המשפט יודעת לבדוק את עצמה, במקרים המתאימים, ולנהל משפטים גם בחלוף זמן רב מביצוע העבירה, תוך הקפדה על זכויות הנאשם וניהול הליך הוגן".

עו"ד ירום הלוי שייצג את ויקטור גואטה, מסר: "קיים פער עצום בין מה שארע במשפט לבין הכרעת הדין. קיים פער עצום בין פיברוק התיק שהוכח בראיות שאין חזקות מהן לבין שליחת הנאשם שוב למאסר עולם במקום ראש צוות החקירה שתפר לו את התיק. אגיש ערעור לבהמ"ש העליון וכולי תקווה שהתוצאה תשתנה שם".