ביטוח תאונות עבודה של המוסד לביטוח לאומי חל על כל העובדים במדינת ישראל ותקף גם ביחס לעובדים זרים. תכליתו הסוציאלית של ביטוח תאונות עבודה היא לסייע לעובדים - מבוטחים שנפגעו בעבודתם ולפצות אותם על אובדן ההכנסה שנגרם להם לאחר הפגיעה ובעקבותיה.

מהי תאונת עבודה?
לפי סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי תאונת עבודה היא תאונה שאירעה לעובד במהלך העבודה ובעקבותיה, כאשר ביחס לעובד עצמאי מדובר בתאונה שאירעה לעובד תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ובעקבותיו. יובהר כי גם תאונה שאירעה לעובד בדרכו לעבודה ובדרכו מהעבודה חזרה לביתו תיחשב כתאונת עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי בכפוף לחריגים.

סוג נוסף של פגיעה בעבודה הוא מחלת מקצוע, כאשר המחלות המוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי מצוינות בתוספת השנייה לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח מפני פגיעה בעבודה). מחלת מקצוע היא מחלה שנגרמה לעובד בעקבות חשיפה לחומרים מסוכנים או לסביבה מזיקה במסגרת תנאי העבודה.
 
מיקרוטראומה היא פגיעה שנגרמה לעובד בעקבות ביצוע של פעולות חזרתיות וממושכות שמתבצעות כחלק מהעבודה, אשר עשויה אף היא לזכות את העובד בהכרת המוסד לביטוח לאומי בו כנפגע בעבודה.

לפניה ישירה אל עורך דין יניב זחצ'ינסקי, לחץ/י כאן

קבלת טיפול רפואי לאחר פגיעה בעבודה
עובדים שמבוטחים בביטוח נפגעי עבודה זכאים לקבל טיפול רפואי ללא עלות במקרים של פגיעה בעבודה. עזרה ראשונה יכולה להינתן לעובד שנפגע בעבודה על ידי מד"א, קופת חולים, מרפאה לרפואה דחופה או בית חולים, הנמצאים בסמוך למקום שבו אירעה התאונה. המשך הטיפול לעובד יינתן לו במסגרת קופת החולים שבה הוא מבוטח כאשר נפגעי עבודה פטורים מתשלום השתתפות עצמית עבור הטיפול.

הגשת תביעה לדמי פגיעה
עובד שנפגע בעבודתו ובשל כך נפגע כושר עבודתו, זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי פגיעה. דמי הפגיעה משולמים עבור פרק הזמן שבו הנפגע לא עבד ומוגבלים לתקופה של 91 יום כולל שבתות וחגים. לצורך קבלת דמי פגיעה, עובד שנפגע בעבודה נדרש להציג למוסד לביטוח לאומי אישור רפואי שלפיו בעקבות הפגיעה אין ביכולתו לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת. נוסף על כך, המבוטח צריך להציג גם תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה או תעודה רפואית מבית חולים או דו"ח מחדר מיון הכוללים את פירוט הפגיעות של העובד ואת התקופה שבמהלכה אין ביכולתו לעבוד.

כמו כן, במסגרת טופס התביעה לדמי פגיעה העובד נדרש לתאר את נסיבות הפגיעה ולציין את תאריך הפסקת העבודה עקב הפגיעה. את התביעה לדמי פגיעה העובד צריך להגיש תוך 12 חודשים ממועד האירוע. הגשת תביעה לדמי פגיעה באיחור עלולה לפגוע בזכאותו של העובד לדמי פגיעה ואף להביא להפחתה של גמלת הנכות שיקבל אם ייקבעו לו אחוזי נכות על ידי ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. 

הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות 
מבוטח שנפגע בעבודה אשר תביעתו לתשלום דמי פגיעה אושרה על ידי המוסד לביטוח לאומי ונותרה לו נכות בעקבות הפגיעה, יכול להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. את התביעה יש להגיש תוך שנה ממועד הפגיעה כאשר הגשתה באיחור עלולה לפגוע בזכאות לקצבה באופן חלקי או מלא. לצורך קביעת דרגת נכות המבוטח נדרש להגיש למוסד לביטוח לאומי טופס תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולמלא בו את פרטיו האישיים, את פרטי הפגיעה והטיפול הרפואי שקיבל בעקבותיה, המגבלות שמהן הוא סובל עקב הפגיעה, את פרטי מקום העבודה ואת פרטי חשבון הבנק שלו. נוסף על כך, יש לצרף לתביעה תוצאות בדיקות רפואיות, אישורים רפואיים ומסמכים נוספים הנוגעים למגבלות הרפואיות שמהן סובל המבוטח עקב הפגיעה.

ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי
על פי רוב, לאחר הגשת התביעה המוסד לביטוח לאומי יזמן את המבוטח לוועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות שנותרו לו בעקבות הפגיעה בעבודה. בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה, יוענקו למבוטח קצבת נכות מעבודה או מענק נכות מעבודה. בגין נכות קבועה בשיעור נמוך מ-5% המוסד לביטוח לאומי לא מעניק פיצוי. עבור נכות קבועה בשיעור שבין 5% ועד 19% המוסד לביטוח לאומי יעניק למבוטח מענק נכות חד פעמי ואילו בגין נכות קבועה בשיעור של 20% ומעלה יקבל המבוטח קצבת נכות חודשית. יש לציין כי הנפגע רשאי לערער על החלטת הוועדה הרפואית כאשר במצב שבו ועדת הערר שוקלת להפחית את שיעור הנכות, ניתן לבטל את הערר ולהותיר את אחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית הראשונה.

עורך הדין יניב זחצ'ינסקי (צילום: טלי ליפשיץ)
עורך הדין יניב זחצ'ינסקי (צילום: טלי ליפשיץ)

הגשת תביעה נגד המעסיק
במקרים שבהם תאונת העבודה של העובד נגרמה עקב רשלנות המעסיק, ניתן להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות נגדו. במסגרת התביעה יידרש העובד להוכיח את יסודות עוולת הרשלנות הכוללים בין היתר התרשלות של המעסיק, קיומו של נזק שנגרם לעובד וקשר סיבתי בין הרשלנות של המעסיק ובין הנזק שנגרם לעובד. 

ייצוג משפטי מקצועי יסייע לעובד למצות את זכויותיו לאחר פגיעה בעבודה
לצורך מיצוי מיטבי של הזכויות לאחר פגיעה בעבודה, מומלץ לעובד שנפגע לפנות לעורך דין בסמוך ככל האפשר לאחר האירוע. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה לעומקן ויתכנן אסטרטגיית פעולה למיצוי מיטבי של זכויות העובד שנפגע. לרוב, בשלב הראשון עורך הדין יפעל למימוש זכויות המבוטח במוסד לביטוח הלאומי תוך הכנת התביעות המתאימות וייצוג הנפגע בפני הוועדה הרפואית. בשלב השני ובמקרים המתאימים עורך הדין יגיש בשם העובד תביעת פיצויים נזיקית נגד המעסיק.

עורך דין יניב זחצ'ינסקי בעל ניסיון רב בדיני נזיקין, בייצוג נפגעי תאונות עבודה בפני המוסד לביטוח לאומי, בתביעות נגד מעסיקים בגין נכות מתאונה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות עבודה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.