כמי שעוסק בתחום הרישום הפלילי (מחיקת רישום פלילי ומשטרתי), מזה למעלה מ-20 שנה, פונים רבים שואלים אותי, מדי יום, על ההשלכות שיש עליהם לרישום פלילי (תיק של בית משפט, שהסתיים בהרשעה או בפסק דין ללא הרשעה) או לרישום משטרתי (תיק שנסגר במשטרה ולא הגיע לבית המשפט). 

אני מסביר להם כי ההשלכות משתנות, בהתאם לסוג הרישום (פלילי או משטרתי), בהתאם למועד הרישום (הרשעה שחלפה תקופת ההתיישנות שלה לא תשפיע, למשל, על הוצאת רישיון לרכב ציבורי או הוצאת רישיון לתיווך מקרקעין אך תפריע לקבלה להתמחות בלשכת עורכי הדין או לקבלה למשרה ציבורית ותיק משטרה סגור יפריע לקבלת רישיון לנשק ולקבלה למשרה בגוף ביטחוני או למשרה בהייטק הדורשת סיווג ביטחוני) ובהתאם לחומרת הרישום (לדוגמא: תיק משטרה יחיד מסוג עוון, כגון תקיפה סתם או איומים, יימחק, באופן אוטומטי, בחלוף 7 שנים מיום האירוע, בנוגע לרוב המוחלט של תיקי העוון, אך תיק משטרה מסוג פשע, כגון תקיפת בן זוג או תקיפת קטין - לא יימחק ויש צורך ליזום בקשה למחיקתו, בחלוף 7 שנים מהאירוע). 

יש לך שאלה בנושא? היכנס/י עכשיו לפורום רישום פלילי

שינוי במדיניות מסירת המידע הפלילי לרשויות זרות
פונים רבים מספרים לי כי הם נמצאים בתהליך של הוצאת דרכון זר (או מבקשים להוציא אשרת עבודה) ושואלים אותי האם עליהם לגלות לשגרירות הזרה (בשאלון הכתוב או במהלך הריאיון בע"פ) כי קיימת לחובתם הרשעה פלילית, אשר חלפה לגביה תקופת ההתיישנות (7 שנים, לרוב), או קיים לחובתם תיק משטרה סגור.

עד כה, עצתי החד משמעית לפונים אלה הייתה להימנע מלשתף את הרשויות הזרות בכל מידע שכזה. זאת, נוכח העובדה כי משטרת ישראל לא הייתה מוסמכת להעביר להן מידע פלילי בעניינם, אלא בכל הנוגע לתיקי משטרה פתוחים ובנוגע להרשעות, שלא חלפה בנוגע להן תקופת ההתיישנות, וכי לא חלה עליהם כל חובה חוקית אחרת לעשות זאת.

למרבה הצער, החוק החדש מביא עמו שינוי, מבחינה זו, ומתיר למשטרת ישראל למסור לרשות זרה, אם ביוזמת המשטרה ואם ביוזמת המדינה הזרה, מידע פלילי הנוגע גם להרשעה שהתיישנה (אך טרם חלפה לגביה תקופת המחיקה), גם אודות תיק משטרה סגור, גם אודות תיק בית משפט שעוכבו בו ההליכים וגם אודות תיק בית משפט, שהוסכם בו על ביטול כתב האישום והמשמעות המשפטית הייתה זיכוי הנאשם.

שימוש של רשויות זרות במידע פלילי אודות אזרח ישראלי
ייתכן כי רשויות זרות יעשו שימוש בזכותן זו מול משטרת ישראל (במידה שיהיו ערות לה), אך ורק במידה שתעמוד על הפרק בקשה של אזרח ישראלי הנוגעת לקבלת זכות שיש בה פוטנציאל לסיכון ביטחון הציבור במדינה הזרה (כגון: קבלת רישיון טיס/רישיון להחזקת נשק/רישיון להפעלת חברת אבטחה). עם זאת, ייתכן אף מצב, בו הרשויות הזרות (כגון שגרירות ארה"ב הקפדנית יותר) יעשו שימוש בסעיף זה גם במקרים סטנדרטיים של הגשת בקשה לקבלת דרכון זר או אשרת עבודה.

חשוב לציין, כי קיימות רשויות זרות (כגון ארה"ב), אשר במידה שמגיש בקשה לאשרה/לדרכון אליהן נתפס בהצהרה שקרית - הוא יהיה פסול, לכל חייו, מלקבל אשרה למדינה זו (אלא אם הוא יקבל, בעתיד, "חנינה") ולכן חשיבות העניין.

מכל מקום, במקרים כאלה, בהם למגיש בקשה משמעותית לרשות זרה קיימת הרשעה, שטרם חלפה לגביה תקופת המחיקה, או תיקי משטרה סגורים, יש, לדעתי, להקדים תרופה משפטית למכה, להשהות את התהליך מול הרשות הזרה (ככל שהתחיל), ולהגיש בקשה לנשיא המדינה לקיצור תקופת המחיקה של ההרשעה או בקשה למשטרת ישראל לביטול (מחיקת) הרישום המשטרתי (בקשות שמשרדנו מגיש על בסיס קבוע).

עורך הדין גיל באיער (צילום: ויטי)
עורך הדין גיל באיער (צילום: ויטי)

מניעת אפשרות להוציא "תעודת יושר" בתחנות המשטרה
שינוי מהותי נוסף שחוק המידע הפלילי מביא עמו הוא מניעת האפשרות מאזרחים להוציא, החל מיום 16.1.21, "תעודת יושר" (תדפיס/גיליון מידע פלילי), בתחנות המשטרה (בניגוד למצב המשפטי הקיים ב-30 השנים האחרונות). זאת, בשל רצונם של מעסיקים פרטיים רבים (ולעתים, מדובר בקבלה למגורים ביישוב) לבקש ולקבל, בניגוד לחוק, ממועמדים לעבודה, תדפיס מרשם פלילי, ולהפלות לרעה את מי שלחובתו רישום פלילי כלשהו (גם אם ישן או לא רלבנטי למשרה המוצעת). לפיכך, נקבע בחוק החדש כי בעל הרישום יוכל רק לעיין בתחנת המשטרה ברישום הפלילי שלו אך לא לצלם אותו ולקבל העתק שלו. במידה שירצה להוציא העתק ממנו, יוכל לייפות את כוחו של עו"ד, בייפוי כוח מיוחד למטרה זו.

שינוי מהותי נוסף, שנקבע בחוק המידע הפלילי, הוא קיצור משמעותי ביותר של תקופת ההתיישנות והמחיקה של הרשעה: תקופת התיישנות בת 5 שנים (חלף 7 שנים, כיום) להרשעה של בגיר (שלא נדון למאסר) ותקופת מחיקה בת 4 שנים למקרה זהה (במידה שמדובר ברישום יחיד), חלף 10 שנים, כיום. מדובר בשינוי משמעותי ומבורך, ללא ספק, אשר יצמצם את הפגיעה האישית והכלכלית בנאשמים (ועל פגיעה זו נרחיב בכתבה אחרת).

משרד עו"ד פלילי גיל באיער הנו משרד ותיק העוסק בייצוג בבתי המשפט השונים בעבירות אלימות, מרמה, סמים, רכוש, מין ועוד וכן עוסק במחיקת רישום פלילי ומשטרתי. עו"ד גיל באיער הנו בעל ותק מקצועי של 22 שנים, מנהל פורום רישום פלילי באתר LawGuide, עבד כתובע משטרתי והיה מועמד לשיפוט. לקריאת חוו"ד מקצועיות אודות עו"ד גיל באיער - לחץ כאן. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למחיקת רישום פלילי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ, מכל סוג, או המלצה לנקיטת הליך משפטי או אי נקיטת הליך משפטי. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עשויה להשתנות, מעת לעת.