בתום עבודת מטה שבוצעה בחודשים האחרונים, לבקשת שר המשפטים אבי ניסנקורן, הודיעו היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, על עדכון מדיניות האכיפה מכוח תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה (חוק קמיניץ)

לפי ההחלטה, תוקפא למשך שנתיים האכיפה על בנייה קיימת למגורים בגין עבירות תכנון ובנייה שבוצעו ביישובים הערבים והדרוזים מכוח תיקון 116, וכן על בנייה בת הסדרה ביישובים החקלאיים. במקביל, במהלך תקופת ההקפאה יואצו משמעותית פעולות התכנון וההסדרה של הבנייה ביישובים.

בחודשים האחרונים התקיימו במשרד המשפטים דיונים ממושכים עם נציגי המגזר הדרוזי, המגזר הערבי ובהם הנהגת הרשימה המשותפת, נציגי החקלאים וכן עם הנהלת רשות מקרקעי ישראל והיחידה לאכיפת בנייה בלתי חוקית. בתום עבודת מטה ובחינה של גורמי המקצוע, גובש מתווה לעדכון מדיניות האכיפה על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ ובאישור היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט. 

על פי המדיניות החדשה, לא יינתנו קנסות ולא יבוצעו הריסות ביישובים הערבים והדרוזים, מכח תיקון 116, עד ליום 31 בדצמבר 2022, כל עוד מדובר במבנה קיים המיועד למגורים שאינו מצוי על קרקע מוגנת ולא מתנהלים לגביו הליכי אכיפה אחרים תלויים ועומדים. 

בנוגע למגזר החקלאי, תיבחן אפשרות לאשר הקמת מבנים בשטחים חקלאיים לצורך פעילות שאינה חקלאית, ככל שזו מקיימת זיקה לפעילות החקלאית והמרקם הכפרי, ובהתאם לרשימת שימושים שתיקבע על ידי רשות מקרקעי ישראל ונהליה.

באשר למגזר הבדואי, מתקיים מזה מספר שבועות שיח בין נציגי המגזר, שר המשפטים ניסנקורן ושר הכלכלה עמיר פרץ לגיבוש פתרון מותאם, לטובת האצת צעדי תכנון והסדרה.

שר המשפטים אבי ניסנקורן: "המצב הקיים יצר חוסר התאמה בין מדיניות הקנסות והריסת בתי המגורים לבין המצב התכנוני החסר ומצוקת הדיור הממשית בחברה הערבית והדרוזית. גם בעניין השטחים החקלאיים נוצרה בעיה דומה. אנו מבשרים היום על הקלה במדיניות האכיפה תוך האצת פעולות התכנון וההסדרה ארוכות הטווח, כדי להבטיח שהן היישובים והן המגזר החקלאי יוכלו להתפתח כראוי וכחלק ממדיניות התכנון הלאומית".

"מדובר בסוגיה מורכבת שדרשה פתרון מאוזן ואחראי. אני מברך על ההסדר הצודק שגובש, בזכות עבודה מאומצת של אנשי משרד המשפטים ובראשם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ וצוותו. המהלך החשוב שאנו מוציאים היום לדרך לא היה מתאפשר ללא שיח כן ומקצועי עם הנהגות הציבור הערבי והדרוזי וכמובן עם נציגי החקלאים". 

"אני מבקש להודות לשר הביטחון ורה״מ החליפי בני גנץ ולשר החקלאות אלון שוסטר על התמיכה והסיוע בתהליך המעמיק שקיימנו אל מול נציגי הציבור. אני מודה גם לשרה לשיוויון חברתי מרב כהן, אשר הובילה החלטה להארכת התקצוב של תכנית 922, כדי שחלקו ייועד להאצת תכנון והסדרה".