בימים אלו חוקרת המשטרה את הנסיבות שהובילו למותו הטראגי של הפעוט בדרום. בעקבות הפרשה, שוחחה היום (חמישי), הפרופסור ריקי פינצי דותן, ראש החוג לתואר השני בעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר, עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM. "הם לא יכולים להתמודד עם התנפצות הפנטזיה להיות הורים טובים", אמרה דותן, שניסתה להסביר מה יכול להוביל הורה להתעלל בתינוקו.

גיא: תאמרי לי בבקשה מה מביא הורים להתנהלות שכזאת?
"אני חושבת שכולנו כהורים חווינו ימים שהתינוקות שלנו בוכים ללא הרף, אנחנו גמורים ולפעמים יש מחשבה להיפטר מהתינוק ואנחנו יודעים בבירור שלא נעשה את זה ויכולים להתמודד עם רגשות מעורבים, זה הורים כנראה לא בשלים לא מסוגלים לעצור את הדחפים התוקפניים שלהם".

תינוק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
תינוק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

ניסים: איפה רגע השבירה של הורה שמעביר אותו למצב שהוא פוגע בילד שלו.
"זה רגע שהם רואים בתינוק כמפלצת, שרודף אותם ובעצם התינוק קשה, בוכה ללא הרף, לא מצליח להירדם הם גמורים. יש את הסיפור של צ'כוב, שהמטפלת לאחר כמה ימים ללא ישנה פשוט חונקת את התינוק. הם הופכים את התינוק למפלצת ואז הם לא שולטים בדחפים שלהם".

ניסים: נורמטיביים.
"לא בדיוק. כולנו כהורים נורמטיביים יכולים להתמודד עם רגשות מעורבים, זה הורים לא בשלים שלא מסוגלים לשלוט בדחפים, הוא הופכים את התינוק ליצור בוגר שרודף אותם".

גיא: התפרצות או שיש סימנים מקדימים?
"זה הורים שאולי פנטזו שייוולד תינוק והם יוכלו ליהנות ולהתגאות בו והם נפגשים עם תינוק שתלוי בהם וזה משהו שמצטבר דבר אחר דבר, הם חסרי שינה, התינוק רודף, הוא מטרד, הוא מיותר, הם לא יכולים להתמודד עם התנפצות הפנטזיה להיות הורים טובים והתינוק הורס את החיים שלהם".

גיא: כמה זה שכיח? אנחנו מדברים על מקרה קצה שהתינוק מת אבל כמה זה שכיח שהורים תוקפים פעוטות בגיל הרך מאוד?
"אני חושבת שככל שהתינוק קשה יותר, אין לי אחוזים אבל ככל שהוא קשה יותר, לא נרדם ובוכה ללא הרף והם הורים לא בשלים ,לא יכולים לשלוט בדחפים התוקפניים שלהם, באכזבות ולהתמודד עם תסכולים. ככל שהוא בוכה יותר והם לא ישנים, הם טרודים יותר והוא הופך למטרד, עצוב, עצוב מאוד".

גיא: יש עוד זוג שחשודים עכשיו בתקיפה של פעוט. נקווה שהסוף יהיה אחר מבחינת הפעוט.
"חשוב להזכיר שכל טלטול של התינוקות זה הרסני".