בית המשפט העליון דן היום (שלישי) בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד דחיית מועד העברת תקציב המדינה -"פשרת האוזר", כאשר בתום הדיון החליט חבר השופטים להוציא צו על תנאי לממשלה ולכנסת, המורה להן לנמק בתוך 21 יום מדוע לא ייפסל התיקון לחוק שדחה את אישור התקציב ב-120 ימים עד אמצע דצמבר. בפסילת התיקון לחוק ידון הרכב מורחב של תשעה שופטים.

עו"ד אושי אלמליח, מנכ״ל "אחריות לאומית" אמר לאחר מתן ההחלטה, כי "הקואליציה עשתה מעשה מגונה בחוק יסוד התקציב, הכל על מנת לתת שיקים פתוחים בסך 11 מיליארד שקלים מתוך שיקולים קואליציוניים. הקואליציה הזו רומסת כל נורמה שלטונית. מדינת ישראל מצויה במשבר חוקתי חסר תקדים. בג"ץ נתן היום צו על תנאי כנגד הוראת השעה הלא חוקתית שאפשרה לקואליציה אינטרסנטית ומרוכזת בעצמה לא להעביר תקציב, אך באותו זמן לחלק שיקים פתוחים בסך 11 מיליארד שקלים לצרכים פוליטיים צרים, שעניינם שמירת על הבריאות של שותפות הקואליציה ולא הציבור בישראל. יש שופטים בירושלים!".

מ"התנועה לאיכות השלטון" נמסר: ״תקציב המדינה הוא המנוע הכלכלי שמקיים את מדינת ישראל. החשיבות שלו כל כך גבוהה שהמחוקק קבע את הסנקציה החריפה לפיה כנסת שלא מעבירה תקציב בזמן מפוזרת - וזאת על מנת שחברי הכנסת יבינו שאין שיקול פוליטי שעומד מעל המדינה, תקציב חייב לעבור. מה שעשתה הכנסת הנוכחית הוא בעצם לרמוס את כל מוסכמות היסוד הדמוקרטיות שלנו. זה הדבר הכי קרוב שיכולה לעשות הכנסת להארכת הכהונה שלה עצמה על ידי ביטול בחירות. נעשה פה צעד נוסף בשבירת המוסכמות הטוטאלית שמתרחשת פה בשנה האחרונה, ואנחנו מברכים את בית המשפט על ההחלטה החשובה".

במהלך הדיון דרשו השופטים לשמוע את הסבר הממשלה לכך שהיא נמצאת בהפרת חוק התקציב, אך נציגת המדינה לא הצליחה לספק תשובות ברורות. הנשיאה אסתר חיות תהתה "איך הממשלה נמצאת בהפרה של חוק ואין לה הסבר לדבר הזה?" והשופט הנדל הדגיש: "לא ייתכן שלמדינה אין לוח זמנים להגשת הצעת התקציב".

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

נציגת המדינה עו"ד דניאל מרקס טענה בפני השופטים כי הסיבה שלא עבר תקציב נובעת ממשבר פוליטי מתמשך וכינתה את הדבר "סיטואציה חריגה". השופטים לא השתכנעו ודרשו שוב ושוב לקבל תשובות ברורות. הנשיאה אסתר חיות שאלה "מה הסיבה שלא אושר תקציב 2020 בדרך המלך?" ואילו השופט הנדל הוסיף: "איך אפשר להצדיק את זה ממבטה של הכנסת? להעביר תקציב זה אחד התפקידים החשובים והבסיסיים של הכנסת". הוא הדגיש: "לא ייתכן שלמדינה אין לוח זמנים להגשת הצעת התקציב".

הנדל שאל שוב את נציגת המדינה: ״למה לא הוגשה הצעת חוק להעברת התקציב?" ונציגת המדינה, עו״ד דניאל מרקס, ענתה: ״אין לי תשובה". הנשיאה חיות אמרה בתגובה: "איזו מין תשובה זו? הממשלה נמצאת בהפרה של חוק וגבירתי אין לה הסבר לדבר הזה?".

בא כוח תנועת אחריות לאומית, עו"ד גלעד ברנע, מסר: "דיון חשוב ועקרוני. השופטים היו קשובים וגם העלו מיוזמתם את העובדה כי הממשלה נמצאת בהפרת חוק יסוד שכן לא הוגש תקציב לא ל 2020 ולא ל 2021. הציפייה היא שבית המשפט יאמר דברים משמעותיים לגבי המהלך עצמו ולגבי העתיד".

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו״ד אריאל ברזילי אמר כי "'חוק האוזר' יוצר עיוות חמור בתשתית המשטרית בישראל, רק בגלל ויכוח פוליטי וקטנוני שבין הליכוד וכחול לבן. לא מעבירים תקציב ולוקחים את מדינת ישראל בת ערובה". הוא הדגיש כי "בדיון היום טענו שמדובר בשימוש לרעה בסמכות הכנסת ונראה שגם בית המשפט נכבד הבין זאת. מה שצריך לעשות הוא פשוט להעביר תקציב כדין ובפיקוח של הכנסת".

בג''צ מרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בג''צ מרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

במהלך הדיון פנה השופט הנדל לבאת כוחה של הכנסת, ואמר כי "נשמע שלא צריך בכלל תקציב, זו האחריות של הכנסת. זה תפקידה. איך אפשר להצדיק את החקיקה הנדונה?". נשיאת העליון הוסיפה: "מה הסיבה לכך שלא אושר תקציב ל-2020, הוקמה ממשלה שנקבע בה בהסכם הקואליציוני שיוגש תקציב בתוך 90 יום?".

כאמור, במסגרת הדיון עו"ד אביטל סומפולינסקי, ב"כ הכנסת הודתה שהממשלה נמצאת בהפרת נורמה חוקתית. עו"ד אושי אלמליח, מנכ״ל אחריות לאומית ציין כי "הקואליציה עשתה מעשה מגונה בחוק יסוד התקציב,  הכל על מנת לתת שיקים פתוחים בסך 11 מיליארד שקלים מתוך שיקולים קואליציוניים. הקואליציה הנוכחית ממשיכה בחקיקה אינטרסנטית צרה תוך רמיסת כל נורמה שלטונית. מדינת ישראל מצויה במשבר חוקתי חסר תקדים אשר בג״צ צריך לעשות לו סוף, ולפסוק - עד כאן".

כזכור, התנועה טוענת כי התיקון לחוקי יסוד הכנסת וחוק יסוד משק המדינה אינם חוקתיים וכי הכנסת השתמשה לרעה בסמכותה. בעתירה מבקשת התנועה מבית המשפט צו הצהרתי, הקובע כי שינוי חוק היסוד בטל מיסודו "לנוכח הפגיעה הקשה בעיקרון הפרדת הרשויות והצורך בפיקוח של הכנסת על הממשלה באמצעות התקציב". מהתנועה נמסר כי: "’תכנית הפעולה המפורטת’, בה התווספו לתקציב המדינה 11 מיליארד שקלים הינה למעשה תקציב שלא אושר".

בנוסף נטען בעתירת תנועת "אחריות לאומית", הדורשת לקבוע כי חוק היסוד הכנסת המקנה לממשלה אפשרות לחלק 11 מיליארד שקל ללא שקיפות ציבורית, ועמידה בתבחינים חוקיים ואחרים, אינו חוקי ויש לבטלו. העתירה מכנה את הדבר "צ'יק פתוח" ודורשת מבית המשפט לבטל את הסעיף בחוק היסוד שחוקקה הכנסת המקנה לממשלה את אפשרות זו. למעשה מדובר בהוראת שעה הדוחה את אישורו של תקציב המדינה מאוגוסט לדצמבר השנה, ומוסיפה 11 מיליארד שקל לתקציב הקיים. 

עו"ד גלעד ברנע, מומחה למשפט ציבורי ומייצג את העמותה אמר כי "הממשלה פעלה במחטף באופן הפוגע אנושות בדמוקרטיה ובהליכי ניהול תקציב המדינה. זאת, באמצעות יצירת 'שיק פתוח' של 11 מיליארד שקלים, לחלוקה ללא שקיפות, ללא שיתוף הציבור, ללא תבחינים ובלי עמידה בכללי שוויון בסיסיים ובעיקר – כדי לרצות צרכים קואליציוניים. זה לא חוקתי ולא שוויוני ולכן פנינו לבית המשפט על מנת לקבוע שיש לבטל את הפעולה הזאת".