בשל התפשטות נגיף הקורונה במדינת ישראל עובדים רבים אשר עומדים על המשמר ונמצאים בחזית המערכה למאבק בנגיף נדבקו וחלו בקורונה.

עו"ד בת-חן טייץ המתמחה בתחום נזקי הגוף, מסבירה כי הידבקות בקורונה במקום העבודה מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי כ"תאונת עבודה". לפיכך, עובד שכיר או עצמאי שחלה במחלת הקורונה כתוצאה מחשיפה לחולה מאומת או שנדבק תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו ובשל המחלה הוא אינו מסוגל לעבוד, יהיה זכאי לקבל דמי פגיעה מהביטוח הלאומי וזאת כפיצוי בגין אובדן הכנסה או שכר במהלך תקופת מחלתו.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין בת חן טייץ לחץ/י כאן

העובד נדרש להוכיח לביטוח לאומי כי ההדבקה התרחשה במקום העבודה
לצורך הכרה של המוסד לביטוח לאומי יש להוכיח כי ההדבקה התרחשה במקום עבודה. המקרים הנפוצים של הידבקות עובדים במקום עבודה הם לרוב של צוותים רפואיים, רופאים ואחיות בבתי חולים אשר מטפלים בחולים או עובדים במד"א שטיפלו בחולה, כמו גם שוטרים במחסומים.

עו"ד טייץ מסבירה כי החוק מגדיר מהי תאונת עבודה בסעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995. בחוק נקבע כי תאונת עבודה היא תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של הנפגע אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי - תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו.

זכאות לקבלת דמי פגיעה לעובד שנדבק בקורונה במקום עבודתו
על כן, אם עובד נדבק במקום עבודתו ונבצר ממנו לעבוד בשל המחלה, הביטוח הלאומי ישלם לו עד 91 יום דמי פגיעה שיתחילו להיספר מיום גילוי המחלה. 
המוסד לביטוח לאומי ישלם לעובד בגין הימים שנעדר מעבודתו שכר עבודה השווה ל-75% משכר הברוטו הרבע השנתי שלו ערב ההדבקה.

נוסף על כך, גם נהגי אוטובוסים, קופאיות בסופר ורוקחים בבתי מרקחת עשויים להיות זכאים להכרה אם נדבקו במקום עבודתם אבל כאמור, יש צורך להוכיח כי ההדבקה אכן התרחשה במקום העבודה. במקרים כאלו ההמלצה היא לשמור את התיעוד וההודעות אשר התקבלו ממשרד הבריאות בנוגע לחולים מאומתים שהיו סביבכם.

עורכת הדין בת חן טייץ (צילום: אהוד טייץ)
עורכת הדין בת חן טייץ (צילום: אהוד טייץ)

נזק בלתי הפיך לאחר החלמה ממחלת הקורונה
חשוב לציין כי גם אם העובד הבריא ממחלת הקורונה ייתכן ונותר עם נזק גופני בלתי הפיך או עם פגיעה נפשית בעקבות ההידבקות והאירוע הטראומטי שעבר.

קל וחומר כשמדובר בחולים קשים שעברו הנשמה, לעיתים גם לאחר ההחלמה הם יכולים לפתח תגובות ותסמינים נפשיים כמו חרדות, פחד ופוסט טראומה. מקרים אלו עשויים לזכות את העובד הנפגע בקצבת נכות זמנית לתקופה של 12 חודשים או לקצבת נכות קבועה. 

משמעות ההכרה בעובד כ"נכה נזקק"
ככל שנקבעה לעובד נכות רפואית זמנית ניתן להכיר בו על פי תקנה 18 ב' לתקנות הביטוח הלאומי גם "כנכה נזקק". המשמעות של הכרה זו היא שהנפגע יוכל לקבל 75% משכרו ברוטו למשך תקופה ארוכה יותר מ-91 יום.

חשוב להבהיר כי תביעה לדמי פגיעה ולהכרה כנפגע עבודה ניתן להגיש למוסד לביטוח לאומי עד שנה מיום גילוי המחלה.

עורכת הדין בת חן טייץ עוסקת בדיני נזיקין, ביטוח לאומי, תאונות עבודה ומשפט אזרחי ועסקי, הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתביעות מביטוח לאומי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.