האגודה לזכויות האזרח טוענת כי מערכת של ניטור ואיתור התקהלויות, אשר עומדת להיכנס לשימוש המשטרה, טומנת בחובה הפרות של זכויות האדם בניגוד לחוק. האגודה, יחד עם עמותת פרטיות ישראל, פנו לאחרונה לייעוץ המשפטי של משטרת ישראל בדרישה לעצור את המכרז להפעלת המערכת, שנמצא בימים אלה בשלבים מתקדמים, עד להסדרת פעילותה כחוק – ונענתה בחיוב.

לטענת העמותות, המערכת לניתוח וניטור יוממות תדווח כל שעה למשטרה על תנועת אנשים לפי תאי שטח שהיא תגדיר - כמה אנשים יש בכל תא שטח, מאיפה הם במקור, והאם הם גרים שם, עובדים או מבקרים - הכל על בסיס נתוני אותות הסלולר של האנשים. בעמותות טוענים כי איתור התקהלויות על בסיס נתוני מיקום סלולריים פוגע באופן לא מידתי גם בזכות לחופש ביטוי, להתאגדות ולחירות ההפגנה, ויש בו להטיל מורא על אזרחים מביצוע פעילות לגיטימית.

לדברי עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח: "החלטת המשטרה להשהות את השימוש במערכת לאיתור התקהלויות עד להסדרה בחוק היא מבורכת, אולם זה רק חלק קטן מהמערכת שהמשטרה מבקשת לייצר לעצמה – מערכת למעקב המונים שבנויה כל כולה על איסוף נתוני המיקום ממכשירי הסלולר של אזרחים באופן רציף ובזמן אמת. בלי שהסכמנו לזה ובלי שום הסדרה בחוק, חברות הסלולר עומדות למכור למשטרה את המידע שלנו ולייצר מנגנון שליטה ובקרה נוסף שמאיים על חירויות היסוד שלנו".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בימים אלו פורסם מכרז פומבי בנושא "יוממות" במסגרתו נדרש הזוכה לספק התראות על קיומן של התקהלויות במרחב הציבורי. המכרז יכלול, בין היתר, אפיק התקשורת עבור מערכת להתראה בדבר קיומן של התקהלויות שונות המבוססת על מידע אנונימי, סטטיסטי, אגרגטיבי ובלתי מזוהה".

"מכרז זה יסדיר התקשרות לרכש "כלי תומך" לביצוע תפקידי המשטרה ובכלל זה, פעולות אכיפה למניעת התקהלויות נוכח הצורך למניעת התפשטות נגיף הקורונה. נציין כי המשטרה הבהירה בשבוע שעבר במענה למתמודדים במכרז, כי הנושא של איתור התקהלויות במכרז היוממות מותנה בהסמכה חוקית מפורשת".