מפקד מג"ב, ניצב קובי שבתאי, הוא הבחירה של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, ושמו יועבר היום (שלישי) לבחינת הוועדה הממליצה בראשות השופט גולדברג. שבתאי כיהן במשטרה הכחולה, שימש כמפקד מרחב שרון בין יתר תפקידיו, ואת דרגת הניצב קיבל עם מינויו למפקד מג"ב.

ניצב יעקב (קובי) שבתאי, 56, נשוי ואב לשלושה, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בצנחנים. מאז שירת במגוון רחב של תפקידים ובהם מפקד תחנה ומפקד שני מרחבים בטרם מונה לתפקידו האחרון כמפקד משמר הגבול. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים במהלך פעילויות מבצעיות, לאחריהן קיבל את עיטור המופת בשנת 1995 ואת עיטור האומץ בשנת 2004. שבתאי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.

בנוסף למינויו של שבתאי, צפויה גונדר קטי פרי להתמנות למפקדת שב"ס. אוחנה החליט להמליץ עליה לתפקיד, וגם שמה, כמו שמו של שבתאי, יועבר לוועדת גולדברג. 

גונדר קטי פרי, 56, נשואה ואם לשלושה, התגייסה לשב"ס לפני כ-30 שנה ומאז שירתה בשורה רחבה של תפקידים בארגון, ביניהם קצינת מודיעין, מפקדת בבית מעצר, ראש מחלקת האסיר, ראש מנהל משאבי אנוש, סגנית מפקד מחוז מרכז ועוד. לאחר מכן מונתה לתפקיד הבכיר של מפקדת מחוז דרום, והייתה לאישה הראשונה בתפקיד שטח מבצעי זה. פרי בעלת תואר ראשון ושני בלימודי אסלאם ומזרח תיכון, מחזיקה בתואר שני נוסף במדעי המדינה והיא גם בוגרת המכללה לביטחון לאומי.

גונדר קטי פרי (צילום: דוברות שב''ס)
גונדר קטי פרי (צילום: דוברות שב''ס)

לאחר פרסום המלצותיו הודיע השר אמיר אוחנה: "הרעיון שעמד בבסיס החלטתי לגבי העומדים בראשות שני הארגונים הוא שמחד, אני סבור שלעומד בראש יש צורך בהיכרות מעמיקה עם הארגון וניסיון בתפקידים שונים, ומאידך – אני מאמין ששני הארגונים זקוקים לרענון ולשינוי. לכן, עשיתי כמיטב יכולתי לבחור מועמדים שיעמדו בשני התבחינים. לאחר תקופה ממושכת בה ראיינתי גונדרים, ניצבים וניצבים בדימוס ושקלתי בכובד ראש את התאמתם, הגעתי למסקנה כי ניצב קובי שבתאי וגונדר קטי פרי הם האנשים המתאימים לעמוד בראשות משטרת ישראל ונציבות שירות בתי הסוהר ולהוביל אותם למול האתגרים הקיימים ולבצע את השינויים הדרושים כדי לחזק את אמון הציבור במערכות אכיפת החוק".

אוחנה בירך את שני המועמדים לתפקידי המפכ"ל ומפקדת השב"ס ואמר: "ניצב יעקב (קובי) שבתאי הוא קצין ערכי, יוזם, בעל ניסיון עשיר ועטור צל"שים. הוא הוביל את החיל בתקופה הקשה והמאתגרת של אינתיפאדת הסכינים, במהלכה לוחמי ולוחמות משמר הגבול ניצבו בחזית לשמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. משמר הגבול הפך תחת פיקודו לחיל המבוקש ביותר לשירות בקרב צעירות וצעירים בישראל, לפני כל היחידות הצה"ליות, וזאת באופן חסר תקדים. כל האמור בצירוף חזונו למשטרת ישראל ותכונות אופיו הביאו אותי למסקנה שהוא האדם המתאים להוביל את המשטרה ולחזק את אמון הציבור בה.

ניצב קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)

"גונדר קטי פרי היא קצינה פורצת דרך, מנוסה, מקצועית וערכית. פרי היא אשת שטח שצמחה בשב"ס בשורה ארוכה של תפקידים עד אשר מונתה לתפקיד מפקדת מחוז דרום, החולש על תשעה בתי כלא ובהם אלפי כלואים, רבים מהם אסירים ביטחוניים, ותחת פיקודה כ-2,500 סוהרות וסוהרים. פרי בעלת יכולות מרשימות ותפיסה ייחודית את הארגון והשפעתו הן על האסיר והן על החברה. כל אלה יחד עם תכניותיה עבור שב"ס, שכנעו אותי שהיא האדם הנכון להצעיד את הארגון לעבר העתיד ולהעצים את חוסנו".

אוחנה גם ביקש להודות לניצב מוטי כהן וגונדר אשר וקנין, ממלאי מקום המפכ"ל ומפקד השב"ס, ואמר: "אני מבקש להודות לניצב מוטי כהן ולגונדר אשר וקנין שנשאו בשנתיים האחרונות באחריות כממלאי המקום של ראשי הארגונים במשטרת ישראל ובנציבות שירות בתי הסוהר. בכוונתי לפעול על מנת ששניהם יזכו להכרה מלאה של התנאים על התקופה הארוכה בה כיהנו כמ"מ. הם ראויים לכך".

נציין כי שבתאי הוא היחיד מבין המועמדים שלא כיהנו כמפקדי מחוז במשטרה, אבל מכיר את הארגון לאורכו ולרוחבו והעבודה שהוא עושה במג"ב. אופיו הלוחם הבלתי מתפשר מחד, לצד השקט והאיפוק מאידך הפכו אותו בשבועות האחרונים לאחד המועמדים המובילים לתפקיד.

ממלא מקום המפכ''ל ניצב מוטי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ממלא מקום המפכ''ל ניצב מוטי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מדוברות המשטרה נמסר: "משטרת ישראל מברכת את ניצב יעקב (קובי) שבתאי על בחירתו לתפקיד המפקח הכללי הבא של משטרת ישראל. ההחלטה על מינוי מפכ״ל קבוע למשטרת ישראל הינה החלטה חשובה והכרחית בפרט בעת הזו, זאת בראש ובראשונה לעתיד המשטרה וחוסנה, וכפועל יוצא גם לעתידה וחוסנה של המדינה והחברה כולה".

מדוברות שב"ס נמסר: "מ״מ נציב בתי הסוהר גונדר וקנין אשר, קציני וסוהרי שירות בתי הסוהר, מברכים את גונדר קטי פרי על בחירתה לתפקיד נציבת בתי הסוהר הבאה. ההחלטה על מינוי נציבה קבועה לשב"ס, שהיא פעם נוספת קצינה שצמחה מתוך שורות הארגון, מהשטח ומתוך תפקידי ליבת הסוהרות, הינה החלטה משמעותית וחשובה לשירות בתי הסוהר כארגון הכליאה הלאומי והמקצועי של מדינת ישראל".

כזכור, בעקבות פסק הדין של בג"ץ בעניין העתירה שהגישה תנועת אומ"ץ, ולאחר שכבר נפגש באוקטובר עם מספר ניצבים במשטרה כפי שפרסמנו ב"מעריב", התבקש השר אוחנה להגיש את המועמדים מטעמו לתפקיד מפכ"ל המשטרה. אוחנה ביקש להעביר לוועדה הממליצה שמות של שלושה מועמדים, אולם השופט בדימוס סירב לקבל יותר משם אחד לבחינת הוועדה.

ניצב כהן: "הליך מינוי המפכ"ל לא היה נטול שיקולים זרים"

מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, פרסם היום איגרת מיוחדת בשורות המשטרה ובה הוא הודיע על עזיבתו את הארגון. בדבריו אמר כהן כי תמיד פעל למען טובת הארגון ואנשיו, אולם בתקופת כהונתו הוא נאלץ להתמודד עם "אתגרים מסוג חדש - ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל".

ניצב כהן צפוי להשלים שנתיים בתפקיד ממלא מקום המשטרה, וזוכה להערכה לא מעט בכל שורותיה, כלל לא היה בין המועמדים להתמנות למפכ"ל קבוע. עוד הוא כתב כי "עשיתי כל שלאל ידי על מנת להדוף ניסיונות התערבות אלו ולהותיר את המשטרה נקייה מכל שיקול זר. סוד גלוי הוא, כי ניתן היה במספר הזדמנויות במהלך השנתיים האחרונות למנות מפכ"ל במינוי קבע. במשטרת ישראל קצינים בכירים רבים הראויים להמשיך ולהוביל את הארגון ובכוחם לייצר בו יציבות. נראה כי ההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע משך זמן כה ממושך, לא הייתה נטולת שיקולים זרים".