מספרי האלימות במגזר הערבית ממשיכים לטפס ולשבור שיאים עם הרצח המשולש שארע סמוך לבאקה אל-ע'רביה ביום שישי האחרון. מוחמד ברכה, העומד בראשות ועדת המעקב של החברה הערבית, שוחח היום (ראשון) על התופעה הכואבת עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM. בין דבריו הבהיר חבר הכנסת לשעבר ברכה כי "החברה שלנו היא נורמלית וכ-98 אחוז הם אנשים נורמטיביים, אולם ארגוני הפשע הערביים זוכים לחסינות מרשויות המדינה".

איימון עודה נגד תופעת הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי. צילום: ערוץ הכנסת

נבחרת שוב ליו"ר ועדת המעקב. ברכות. 
"תודה, אבל אין לנו זמן לברכות וחגיגות. אני הייתי ראש ועדת המעקב ב־15 השנים האחרונות, וניסיתי לשמור על קשר הדוק עם כל המרכיבים, ולנסות לחבר את כולם למחנה המשותף שאני חושב שהוא המתאים ביותר, ולהילחם באלימות במגזר, לעבוד על תכניות הבנייה, ושימור הזהות הערבית הפלסטינית". 

אז בוא נדבר על האלימות - היה רצח מטורף. רצח משולש. איך אתה מסביר את זה?
"תשמע, החברה שלנו היא חברה נורמלית. הרוב המכריע, כ־98 אחוז הם אנשים נורמטיביים, אבל האנשים בשוליים הם אלו שזוכים לחסינות מרשויות המדינה ולא צפויים לענישה, רדיפה, מעצר, ייבוש מקורות כלי הפשע כשכל הדברים האלה מתחברים ביחד אז גם אחוז אחד יכול להרוס חברה שלמה".

אני חושב שאתה עושה פה איזו הנחה - הרי אנחנו יש לנו נגישות יותר גבוהה לנשק וזה לא קורה בצורה כזו. אצלכם זה מיינסטרים.
"נגעת בנקודה החשובה. אצלנו ארגוני הפשע זוכים לחסינות יותר גדולה מחסינות לה זוכים חברי כנסת. איך אפשר להסביר שמאז שנת 2000 כ־1,600 אנשים נרצחו על ידי ארגוני פשע". 

הכל המדינה אשמה? אין אחריות?
"אנחנו לא פותרים את עצמנו מאחריות. אני עשיתי דבר שהוא לדעתי מאוד חשוב בשנה וחצי האחרונות. אספתי קבוצות בכל מיני תחומים, החל מאנשי חינוך, דת, ועד לאנשים מרשויות הרווחה ומהתקשורת הערבית, יחד חיברנו ספר שלם שקראנו לו התוכנית האסטרטגית ללחימה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, והוא נמצא כרגע אצל הועד של ראשי הרשויות הערביות. הם מתייחסים לזה ומטפלים בזה, אבל עדיין חשוב שתשימו לב שאנחנו מצליחים בכ־98 אחוז, ולגביי האחוזים הבודדים של העשבים השוטים אנחנו צריכים עזרה. אנחנו לא יכולים להיות אלו שמענישים אנשים ולוקחים להם את הנשק".