המשטרה החמירה היום (שני) את העבירות שבהן חשודים יושבי הרכב שבו נסע הנער אהוביה סנדק ז"ל, שנהרג בשבוע שעבר בהתהפכות רכב במהלך מרדף משטרתי בבנימין. ההחלטה התקבלה בשל עובדה שנחשפה בדיון הקודם, לפיה נהג הרכב לא הוציא מעולם רישיון נהיגה, וכי הם נסעו בפראות תוך פריצת מחוסם משטרתי. הצעירים חשודים כעת גם בהמתה בקלות דעת ובהפקרה אחרי פגיעה.

מותו של סנדק עורר סערה רבה ואף גרר הפגנות נגד אלימות משטרתית מצד פעילים שקוראים לחקור את נסיבות התאונה שהובילה למותו של אהוביה. ב'רלה קרומבי, מראשי תנועת המאבק, התראיין לתוכניתם של ינון מגל ובן כספית ב-103FM וניסה להסביר מה בדיוק קרה בהפגנה שהידרדרה לאלימות. "להגיד שאלימות השוטרים הייתה בגלל הנערים? זה בדיוק הפוך" טען ברל'ה שהוסיף כי למרות פתיחת החקירה הוא אינו מרוצה: "הגוף הנחקר הוא גם הגוף החוקר. המשטרה היא הגוף שהכי מכסת"ח בעולם, היא שינתה שלוש פעמים גרסה".

בן: בלגן.
"גדול, אנו נמצאים בכמה ימי הפגנות, ויש תחושה שהמשטרה מנסה לשבור אותן. ראיתי הרבה הפגנות בחיים, כזאת אלימות לא ראינו".

הפגנה בירושלים במחאה על התאונה בה נהרג הנער אהוביה סנדק ז"ל. צילום: דוברות המשטרה

בן: מצד שני ראיתי סיקור נרחב, אתם הייתם אלימים קודם. בבלפור לא זורקים אבנים בגודל של בלוקים על שוטרים, היו שוטרים שנפצעו, זה ההבדל או שאני טועה.
"אנו ראשי המחאה נגד אלימות, אין שום הצדקה לאלימות ואנו מגנים אותה, אלימות נגד שוטרים זה מחוץ לגבולות המחאה. אך להגיד שהאלימות של המשטרה הייתה בגלל אלימות הנערים? זה בדיוק הפוך. בשולי האירוע היו נערים שזרקו אבנים בתגובה לאלימות קשה של שוטרים".

ינון: קשה לי עם התופעה של נוער שזורק אבנים, משתולל, חסר גבולות, קשה לי להזדהות עם זה. אם אנו רוצים לתת גיבוי למשטרה שיהיה פה סדר במדינה אין מה לעשות.
"לי קשה לראות את התמונות האלה ואני נגדן כי זה פוגע במחאה וגם כי ברמה הערכית לא מרימים ידיים בשום צורה שהיא, אבל יש פה התנכלות של שנים. נגד נערי גבעות מותר לעשות הכל, יש פה בעיה של סטנדרט כפול, לא יכול להיות ששמונה חודשים בבלפור עם כפפות של משי ואז הכל מתפרץ בהפגנה שלנו".

ינון: אבל לא זורקים בלוקים על אנשים.
"זה דבר חמור מאוד, אבל בהפגנות האלו היצרים מתלהטים מאוד מהר. אתם הופכים את היוצרות, המשטרה הגיעה ביום האירוע, הגיע נוער כואב ואנשים טעונים, תגלו קצת רגישות, במקום זה אפס סובלנות. למה בבלפור עוצרים את כל הרדיוס כדי לאפשר להם לחסום את כיכר פריז וכשיש נוער גבעות יש סטנדרט אחר".

בן: מה בעצם אתם דורשים? אם חקירת מח"ש תיסגר תדרשו ועדת חקירה.
"אין חקירת מח"ש, יש טיוח של מח"ש, לקח שלושה ימים למשטרה להודות על חקירה אבל בשיתוף עם המשטרה, הגוף הנחקר הוא גם הגוף החוקר. המשטרה היא הגוף שהכי מכסת"ח בעולם, היא שינתה שלוש פעמים גרסה".

בן: כל האירוע לא היה קורה אם נערי הגבעות לא היו זורקים אבנים.
"נכון לעכשיו הם רק חשודים, אבל גם אם כן דמם לא הותר. השוטרים ידעו שהמרדף הזה מסכן חיים, שהם עושים את זה בשטח סלעי, שאם הרכב יתהפך מישהו שם יכול למות".

ינון: מה אתה מצפה שיקרה עכשיו?
"השוטרים האלו צריכים להיעצר, צריך להקים ועדת חקירה, גם אם זה מוות ברשלנות הם צריכים לתת את הדין ולהיעצר".