צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים בחדשות 13, שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל ואבי יששכרוף על אירועי הירי האחרונים במגזר הערבי. "כל דבר שאתה רואה בחוץ ואומר 'זה כנופיות פשע', 'זה אביב ערבי', 'זה דמוקרטיה', קודם כל תלך לשבט. זו היחידה, היחידה במזרח התיכון שיכולה להסביר את הכול", הסביר ב-103FM, "מה שקרה בחיסול בכביש 6 זה מה שקורה השכם וערב גם בתוך תחומי ערביי ישראל".

הוא הדגיש כי "זה לא המשטרה, זה השבט. אני פגשתי אנשי דאעש ואמרתי להם באיזה מהירות השגתם נשק? והם אמרו הנשק תמיד קיים בשבט". לדבריו, זה כמו מזלג אתה יודע לעבוד איתו בשעת צרה. "אנחנו המערביים לא מבינים שהמזרח התיכון עובד כשבט והנאמנות לחמולה", הסביר יחזקאלי, "השבוע כולם עושים כתבות לציון עשור לאביב הערבי ומנסים להבין למה זה נכשל".

יחזקאלי הסביר כי "זה לא בגלל הדמוקרטיה, בכלל לא. זה בגלל שהייתה ריאקציה של שבטים, שתחת מעטה הדמוקרטיה עשו את המעשה הזה. גם פה יש חברה דמוקרטית אבל יש שבטים שאם צריך הם יעשו חיסול".

מה עושות המדינות שיש בהן שבטים?
"תסתכל על המפה מדינות שיש הגמוניה של שבט סטייל האמירויות, לא תראה קרקע רועשת מתחת לרגליים, ובמדינות שיש שבט כמו לדוגמה ירדן וסעודיה שיש התנגשות בין שבטים, פה נכנסת החוכמה של המנהיג. תראה איך המלך עבדאללה מדבר עם השבטים. הוא לא בא עם החוק, אלא עם חוק השבט, צריך לשחק עם שניהם. אם אני יכול להגיד משהו לזכות ערפאת זה שהוא התחיל לדבר עם ראשי שבטים וחמולות, הוא דיבר עם המבנה הנכון ולא עם מבנים שכפויים על המזרח התיכון".

בסיום דבריו הדגיש הפרשן הבכיר: "ישראל לא עובדת עם השבטים בכלל היא משאירה חלל שלטוני. האם אתה אוכף כל דבר? לא, אתה אומר יאללה שיהיה סמים, וזה טעות של ישראל וזה לא רק שבט, אחרי שתיכנס לאכיפה אתה צריך להיכנס לשבט ולדעת עם מי אתה מדבר. ראש חמולה נותן הגנה לשבט שלו. תראו איך האביב הערבי התמוטט".