עו"ד נתי רום, המסייע לעצורים מטעם ארגון "חוננו", התייחס הבוקר (ראשון) בשיחה עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM לדיווח לפיו יוגשו כתבי אישום כנגד הצעירים ששהו עם אהוביה סנדק ז"ל במכונית שהתהפכה, אך לא כנגד השוטרים.

הפגנה בירושלים במחאה על התאונה בה נהרג הנער אהוביה סנדק ז"ל. צילום: דוברות המשטרה

על מה המהומות?
"נער בן 16 וחצי נהרג, נעשו ממש ניסיונות טיוח קשים וחמורים מצד משטרת ישראל, והכחשות של המגע והניגוח של הרכב המשטרתי, והדבר הזה מקומם לא רק את הנערים שאתם רגילים לקרוא להם נערי הגבעות, אלא מעגלים נרחבים. צריך להשיב את האמון במשטרת ישראל והדבר יעשה כאשר יחקרו את הדבר הזה, לא כאשר ראש צוות החקירה יגיד בביהמ"ש שוטרים הם מלח הארץ וחתרו למגע, ככה לא משיבים אמון".

לא נערי הגבעות ממונים על האמון בשלטון החוק. אנחנו יודעים עם מי יש לנו עסק. אסור לזרוק אבנים, אסור גם לברוח מהמשטרה.
"בחקירת מותו של אהוביה ז"ל, משטרת ישראל הודיעה שעה לאחר האירוע שלא היה ניגוח. בבקשת המעצר הם אומרים שהרכב איבד שליטה כאילו לבד, במקרה, למרות שלא אפשרו לעיתונאים לראות את זה ולחברי כנסת. במקרה הושגה תמונה של רכב משטרתי שיש לו פגיעת פח מקדימה".

השוטר אמר אצל קלמן במעריב שהיה מפגש בין המכוניות.
"הוא אומר שהוא הגיע למח"ש והם לא הסיכמו לגבות ממנו אפילו עדות, זה חמור מאין כמוהו. ביחד עם כך ראש צוות החקירה לא אומר שהיה ניגוח".

צריך לבדוק את זה אבל העובדות הן שהם ברחו מהמשטרה, הייתה צ'קלקה וכריזה.
"אלו עובדות במחלוקת והרכבים היו סמויים, אבל לא זו הנקודה". 

למה זה במחלוקת? הם לא ידעו שזו משטרה? למה הם ברחו?
"תמונות שהוגשו בביהמ"ש מראות רכב כסוף שאין עליו סימן מזהה. יש רכב אחד באור יום עם צ'קלקה".

כרזו להם.
"זה עוד יתברר. שאלת מה אנחנו רוצים ועל מה הזעם. הזעם הוא על כך שאין חקירה רצינית של הדבר הזה. מעולם לא שמעתי על צוות חקירה מאוחד שכולל חוקרים ונחקרים ביחד, שאף אחד לא נותן תשובות, מנסים להכחיש מגע, יש תחושה של טיוח. גם אני כעו"ד מבוגר יש לי תחושה קשה של אמון בהליך הזה".

כבר שבועיים מיידים ופוצעים שוטרים. תגנה את זה?
"אני מתנגד כמובן לכל אלימות ולקיחת החוק לידיים, אבל כשאני רואה מציאות שכזו אני הולך למבוגר האחראי וזה משטרת ישראל. אני מבקש ממשטרת ישראל להיות דוגמה אישית לא לקחת את החוק לידיים, לא לטייח את החקירה ולהשיב את האמון".

מה אתה רוצה?
"אני רוצה שקיפות, חקירה רצינית של האירוע. שלא ינסו בצורה כזו להטיח את האחריות של הרג הנער על חבריו".

אם העובדות נכונות, שהם היו במרדף והם ברחו מהמשטרה, ובגלל המרדף קרה מה שקרה, יש להם אחריות על זה, לפחות לנהג.
"גם אם העובדות שאתה מציין כרגע נכונות, זה פשוט לא נכון. אסור עפ"י חוק לרכב משטרתי לנגח ולסכן את היושבים בשום סיטואציה, ולכן כל שוטר שמנגח, ובטח כשיש תוצאה כזאת טרגית, צריך לעמוד לדין ובוודאי לחקירה באזהרה, שלצערי לא קרתה בימים הראשונים. השוטרים עם עו"ד בנו את הגרסה שלהם לאטו לאט, הדבר הזה פשוט שובר אמון".

צריך לבדוק למה צוות החקירה מאוחד, אני מניח שיש הסברים.
"לקחו יחידת עלית מרחבית שיש בכל הארץ, אי אפשר לקחת ימ"ר ולהפוך למגזרי".

מה אתם רוצים? אני לא מבין. זה לא משכנע.
"גם אם יש אירועי אלימות זה בשוליים וזה לא בסדר. אני חושב שזה בעקבות היחס המחפיר מצד משטרת ישראל, מכת"זיות שמעולם לא נסעו על כבייש בלפור וכאשר מדובר במפגיני ימין הפגנה מאושרת מכוונים לתוך ההפגנה המאושרת".

היו גם היו מכת"זיות בבלפור, יש עכשיו אפילו חקירה. בבלפור לא זורקים אבנים על שוטרים.
"יש מחאה צודקת מאין כמותה, לדעתי אסור להשתיק אותה עם כל תופעות השוליים. אנחנו כואבים את הכאב ומבקשים ממשטרת ישראל לחקור את המקרה הזה עד תום, להקים ועדת חקירה ולסגור את ימ"ר שי".