חוקרי משטרת ישראל ביחידה המרכזית של מחוז צפון פיענחו את רצח המנוח זיאד גריפאת בן ה-48 מזרזיר, זאת לאחר חקירה שהתנהלה בשבועות האחרונים במחלק הרצח של היחידה. הבוקר (שני) יוגש כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים כנגד צעיר בן 25 תושב הכפר. 

כזכור, ביום שבת, 12 בדצמבר, בשעות הלילה המאוחרות, התקבלה במוקד 100 של משטרת ישראל הודעה על גבר בן 48 שפונה מהכפר שבצפון לבית חולים העמק במצב אנוש, לאחר שהותקף במהלך קטטה שהתפתחה בכפר בין צעירים. 

שוטרים הוזעקו לכפר ואיתרו זירה בסמוך לביתו של המנוח במהלך איסוף הממצאים איתרו זירה נוספת במרחק של כ-70 מטר. חוקרי המשטרה תפסו בזירות שני קרשים גדולים ועליהם סימני דם והחלו בגביית עדויות של כל מי שנכח במקום. 

מחקירת המשטרה עלה כי בעקבות סכסוך בין צעירים שהתפתח בכניסה לכפר זרזיר סמוך לשעה 21:30, אחיו של החשוד הותקף ועזב את המקום כשהוא פצוע וחבול באורח קל. בהמשך כשעה לאחר מכן הקטטה בין הצעירים התחדשה הפעם סמוך לביתו של הקורבן כאשר גם בנו של הקורבן מעורב בה. 

זירת הרצח בזרזיר (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הרצח בזרזיר (צילום: דוברות המשטרה)

אשתו של הקורבן שדאגה לשלומו של בנה וחששה שהקטטה תוביל לפצועים העירה את הקורבן משנתו וביקשה ממנו לטפל בקטטה ולהרגיע את הרוחות. הקורבן יצא מביתו ובזמן שניסה להפריד בין המתקוטטים לפתע הגיח למקום החשוד, שכעס מאד על כך שהעזו לתקוף את אחיו ולגרום לו לחבלות תפס קרש עץ, שככל הנראה היה זרוק במקום, וחבט בעוצמה רבה בראשו של הקורבן, שאותה העת רק ניסה להפריד בין המתקוטטים ולפייס ביניהם. הקורבן התמוטט על הארץ כתוצאה מהחבטה העזה שספג והוא פונה באמצעות השכנים לבית החולים, כאשר בדרך הם חברו לאמבולנס שפינה אותו לבית החולים העמק כשהוא מחוסר הכרה והצוות הרפואי של בית החולים נאלץ לקבוע את מותו.   

החשוד נמלט מהמקום והשוטרים ביצעו סריקות לאיתורו, זאת במקביל לעבודת החוקרים לאתר סרטונים, מהם ניתן ללמד על האירועים, אך באותם מקומות לא נמצאו כלל מצלמות וגם החשוד לא אותר. ביום שלישי, 15 בדצמבר, בעקבות פעולות חקירה של חוקרי מחלק הרצח החשוד הסגיר את עצמו בתחנת המשטרה. השוטרים שוחחו עם המשפחות וביצעו פעולות רבות למנוע סכסוך בין שתי המשפחות שגרות באותו הכפר.

חוקרי המשטרה במחלק הרצח אספו ראיות רבות להוכחת אשמתו של הנאשם ברצח, שכללו עדויות רבות של שכנים ושל כל מי שנכח במקום, כולל עדות ראיה לרצח וראיות פורנזיות מגובות בעדות מומחים. כל הראיות הועברו לפרקליטות שתגיש היום, כאמור, בקשה למעצרו עד תום ההליכים וכתב אישום כנגד החשוד בעברות המייחסות לו בין היתר רצח בבית המשפט המחוזי בנצרת. 

פיענוח זה מצטרף לשורה של פיענוחי מעשי הרצח במחוז צפון של משטרת ישראל, כאשר מדובר למעשה בפיענוח של 67% ממעשי הרצח. עד כה פוענחו מעשי הרצח של 16 נרצחים מתוך 24 קורבנות בני החברה הערבית, שנרצחו במהלך שנת 2020.

במשטרה ציינו כי פיענוח של כ-70% מכלל מעשי הרצח בשטח מחוז צפון בשנת 2020 הושג תודות לפעילות נחושה ומקצועית של שוטרי משטרת ישראל, תוך שילוב כוחות של כלל היחידות השונות בתחומי החקירה, הפעלת אמצעים מיוחדים ומז"פ.

עו"ד פריד-גבאי, מטעם החשודים, מסר: "בית המשפט שמע בקשב רב את הטיעונים כבדי המשקל שהצגנו במהלך הדיון ומצא לנכון שלא להיעתר באופן מלא לבקשת המשטרה, אלא להאריך את מעצרם באופן חלקי בלבד. אנחנו סמוכים ובטוחים שעם התקדמות החקירה תגיע המשטרה למסקנה כי חלקם מינורי ביותר ואינו מצדיק את המשך הישארותם במעצר".