היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שינה היום (שלישי) את דעתו בנוגע לסכום הכסף שקיבל ראש הממשלה נתניהו מבן דודו נתן מליקובסקי, וקבע כי מדובר ב"מתנה אסורה". דבריו של מנדלבליט הגיעו בעקבות עתירה של התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון נגד קבלת הכסף.

מפגינים נגד נתניהו בבלפור, ירושלים. צילום: קומי ישראל

ב-2 ליולי 2020 קבעה ועדת ההיתרים כי מתוך סכום של 300 אלף דולר שקיבל נתניהו מבן דודו מליקובסקי, לכאורה לצרכי מימון משפטה של רעייתו שרה נתניהו, עליו להחזיר סכום של 110 אלף ש"ח, והיתר אכן נועד למימון משפטה. מנדלבליט קבע בתגובתו לעתירה כי לאור מערכת היחסים בין נתניהו ומליקובסקי, לא היה בסמכות ועדת ההיתרים להתיר לנתניהו לקבל את הכסף. 

היועמ"ש מציין בתגובתו כי אין הבדל אם מקבל הכסף הוא עובד הציבור או בן או בת זוגו, וכי על עובד הציבור לסרב לקבל אותו. בדבריו מציין מנדלבליט כי על נתניהו להשיב את מלוא הסכום לבן דודו נתן מליקובסקי. חשוב להדגיש כי מנדלבליט הוא משיב בעתירה, ובג"ץ צריך למסור את החלטתו לעתירה.

התנועה לטוהר המידות בירכה על תגובת היועמ"ש ואמרה: "ועדת ההיתרים אימצה פרשנות מצמצת ובלתי סבירה לחלוטין של הוראות הכללים למניעת ניגוד עניינים וחוק המתנות, אשר יצרו, דה פקטו, צינור העברת כספים מבעלי הון לפוליטיקאים, דרך קרובי משפחה. היום, הוגשה עמדת היועמ"ש לבית המשפט העליון, אשר קובעת כי כפי שטענה התנועה לטוהר המידות בעתירתה, מדובר במתנה אסורה בין אם ניתנה לראש הממשלה ובין אם ניתנה לרעייתו, ומשכך על ראש הממשלה להשיב את הכספים. כפי שטענו כל העת, על ראש הממשלה להשיב את כל הסכום שניתן לו שלא כדין ושאותו הסתיר מוועדת ההיתרים, המהווה מתנה אסורה בניגוד לדין. אנו שמחים כי היועץ המשפטי לממשלה קיבל את עמדתנו בעניין זה ומקווים כי גם בית המשפט יורה על השבת הכספים בידי ראש הממשלה באופן סופי, כפי שראוי היה שייעשה עוד במועד החלטת הוועדה".

התנועה לאיכות השלטון מסרה: "מדובר בפרשה 5000 - יש לפתוח בחקירה פלילית לאלתר. שוב נחשף ראש הממשלה בקלקלתו. ושוב גילינו כי רק חקירה מעמיקה מציפה על פני השטח התנהלות אסורה. אותו ראש ממשלה שסיפר שהוא מקבל כספים מקרוב משפחה, נחשף בקשריו העסקיים עת שקיבל מתנה אסורה מבלי לדווח. צר לנו כי רק שנתיים לאחר שפנינו לראשונה מקבל היועמ"ש את עמדתנו, ועם זאת מוטב מאוחר מאשר אף פעם. נמשיך להילחם בבית המשפט העליון על מנת שתפתח חקירה פלילית בפרשת קבלת המתנה האסורה, וכן בפרשת המניות - שהיום הוכח ששתיהן חלק מפרשה אחת גדולה שבה מוזרמים כספים אסורים לראש ממשלת ישראל״.

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה לדבריו של מנדלבליט: "האם מנדלבליט שוב מתערב בבחירות? בבחירות הקודמות מנדלבליט הגיש כתב אישום תפור נגד רה״מ ובבחירות האלה הוא מבצע פליק-פלאק בעמדתו המשפטית תוך פגיעה בהגנתו של רה״מ, רק בגלל שהתיקים שתפר נגדו קורסים. אין גבול לרדיפה ולמסע הצייד במטרה להפיל ראש ממשלה חזק מהימין".

מהדגלים השחורים נמסר: "מברכים על החלטתו של מנדלבליט. היום כולם רואים שבראשות המדינה עומד אדם שלא מבחין בין מותר ואסור ובין טוב לרע".

"חקירה עכשיו" מסרה בתגובה: "האם גם בפרשת הצוללות וכלי השיט יכיר ד"ר מנדלבליט בטעויותיו? היום שינה היועמ"ש את דעתו ובניגוד לעבר הגדיר את מענקי מיליקובסקי לנתניהו כ"מתנה אסורה". הוא הצדיק את השינוי בעובדות חדשות שהתגלו על טיב יחסי נתניהו-מיליקובסקי... העובדות החדשות שהתגלו בפרשת הצוללות וכלי השיט, מאז שד"ר מנדלבליט קבע שאין יסוד לחקירת נתניהו, דרמטיות לא פחות ואף יותר! ד"ר מנדלבליט - הכר בטעויותיך גם בפרשה הזו. אנו קוראים לך לאתחל מחדש את שיקול הדעת שלך גם כאן ויפה שעה אחת קודם!".