ג'אפר סארח, תושב טמרה ומנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על התקרית האלימה בטמרה בה נהרג סטודנט לסיעוד שנקלע לקרב יריות בין שוטרים לחשודים, וטען: "המשטרה במקום לירות ירי ממוקד ירתה לכל עבר. אין שום סיבה לירי בצורה כזאת, אני לא שומע על אירועים כאלה בתל אביב או בנתניה. שוטרים עם M16 לא קורה בבני ברק וגם לא במקומות אחרים".

תיעוד מזירת הירי בטמרה (צילום: אנשי הדממה)

מה אתה מבין שקרה שם?
"היה אירוע פלילי שהיה צריך להסתיים כאירוע פלילי, בעבודה מקצועית של שוטרים. במקום זה השוטרים פותחים באש לכל עבר, אנשים שבכלל לא היו צריכים להיות מעורבים במקרה נקלעים שם. אח, בחור שלומד סיעוד שבמקרה למד אצל חבר שלו, בחור בן 25 שיושב ולומד ויוצא לכביש, לרחוב ונורה בידי השוטרים. השוטרים כנראה ירו לכל עבר גם עם M16 האירוע הזה יש בו גם פצוע נוסף שהוא רופא שגם במקרה יצא לרחוב באותה שעה".

אתה מדבר על ירי מנשק אוטומטי?
"נכון יש לנו גם תמונות שמראים את השוטרים עם M16". 

ממש קרב בין היורים הערבים לכוחות המשטרה?
"היורים ירו לעבר בית והמשטרה הייתה מוכנה ובמקום לירות ירי ממוקד הם ירו לכל עבר. גם אתמול בלילה המשטרה ירתה גם בתוך השכונה".

לפי מה שאתה מבין מדובר ממש ברסס יריות?
"של המשטרה נכון, זה הידיעות שקיבלנו וגם תמונות שמראות פצועים על הרצפה ושוטרים כולל סמויים עם M16 שלופים".

זה חריג, זה לא קורה ביום יום?
"שוטרים עם M16 לא קורה בבני ברק וגם לא במקומות אחרים".

אבל גם אין ירי של תושבים שם.
"בהחלט יש ירי, אל תהיו המגינים של המשטרה. שוטרים מקצועיים במדינה מתוקנת לא אמורים לירות לכל עבר".

 למה המשטרה ירתה?
"היה אירוע פלילי של אנשים שירו לעבר בית, השוטרים כנראה היו מוכנים, ירו לעבר היורים, הרגו אחד ופצעו בחור שני". 

ככל שאתה מבין היה ירי של אותם תושבים לעבר המשטרה?
"היה ירי של עברייניים לעבר הבתים, השוטרים חיכו במארב והתחילו לירות לכיוון 2 היורים פצעו אחד וירו את השני אנשים שגרים בשכונה שבמקרה יצאו נפצעו מירי של השוטרים. אין שום סיבה שירי בצורה כזאת שאפשר היה לפתור אותו, אני לא שומע על אירועים כאלה בתל אביב או בנתניה".

עד כמה האירועים האלה שקוראים שם קורים ביום יום.
"ראינו ביום שישי הפגנת מחאה שקטה של תושבים באום אל פאחם על אוזלת ידה של המשטרה מפוזרים, כולל שימוש במסתערבים, אין שום סיבה אני לא רואה אותם עושים את זה בבני ברק".

אולי אין מנוס?
"כשמדובר באירוע פלילי, באירוע שיש בו עברייניים אני יכול להבין את זה. אני לא יכול להבין ירי לעבר עוברים ושבים".

אבל היו עבריינים שירו לעבר בית.
"העבודה של המשטרה זה לטפל בעבריינים לא באחים וברופאים. המשטרה מקבלת סמכויות ותדרוכים, מלמדים אותם איך מטפלים באירועים כאלה. מפקדת משטרת טמרה, גם אתמול היה ירי בתוך שכונת מגורים, אין סיבה שאירועים כאלה יתקיימו". 

תיעוד מזירת הירי בטמרה (צילום: אנשי הדממה)

אנחנו מדברים על אותו סטודנט לרפואה?
"התרחש אחרי חצות, טמרה סובלת תקופה והייתה תקופה גם בשבוע שעבר של נשים ואימהות מטמרה נגד האלימות, תקופה שהתושבים בטמרה סובלים מעבריינים שיורים לעבר בתים כולל לעבר ראש העיר וסגן ראש העיר. התושבים דורשים טיפול בעבריינות בצורה ממוקדת".

מה קורה עכשיו?
"יש מתח, יש שביתה של התושבים, הייתה הפגנה אתמול בלילה".

והיום?
"אני מקווה, אני חושב שהגיע הזמן שיהודים יעמדו לצד ערים בטמרה ויגידו 'תטפלו בעבריינות כמו שטיפלתם בזה בנתניהו ותנהגו בתושבים הנורמטיביים בצורה שאתם נוהגים בכל יישוב אחר'. אני מקווה שיהיו הפגנות ואני מקווה שגם תתנו לתושבים השקטים בד"כ את הבמה הראויה ולא תקראו לזה מהומות אלא הפגנות. יש אמא שאיבדה בן שעבד פה בבית החולים בכרמל. אני בעצמי קורבן של אלימות משטרתית".

תיעוד מהפעילות המשטרתית בטמרה (צילום: אנשי הדממה)