אלפים השתתפו במסע לווייתו של אחמד חיג'אזי הנערכת הערב (שלישי) סמוך לטמרה. מוקדם יותר חסמו אלפים את הכבישים הסמוכים במחאה על מותו, באירוע ירי עם כוחות המשטרה הלילה. המפגינים מוחים גם על ריבוי מקרי האלימות בטמרה בפרט ובחברה הערבית בכלל.

חסימות כבישים בטמרה במחאה על מותו של אחמד חיג'אזי. צילום: עומר אסעדי

על פי חלק מהדיווחים השתתפו בלוויה כעשרת אלפים בני אדם. בנוסף, דווח על הבערת צמיגים וגרימת נזק לרמזורים ותמרורים בצדי הדרך. המשטרה עדכנה מוקדם יותר כי כביש 65 נחסם מצומת מי עמי לצומת מגידו בשני הכיוונים וכביש 70 נחסם מצומת אבליים לצומת יבור בשני הכיוונים.

הפגנת מחאה בטמרה לאחר מות אחמד חיג'אזי. צילום: עומר אסעדי

בתוך כך, מהמשטרה נמסר כי נעצר החשוד השלישי בביצוע הירי הלילה לעבר השוטרים בעיר. כזכור, בעקבות ירי של גורמים עבריינים לעבר כוחות המשטרה השיבו השוטרים באש. כתוצאה מהירי נהרג אחד החשודים ואחר נפצע ונעצר, לצד מותו של חיג'אזי, סטודנט לסיעוד בן 30, ופציעתו של אדם נוסף אשר ככל הנראה נקלעו לתקרית בטעות.

ח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) משתתף בהפגנה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "״אני כרגע עם אלפי המפגינים בצומת טמרה. אזרחים אשר זועקים זעקה של כעס כי הפכו להיות קורבן של זלזול והזנחה מתמשכים של רשויות האכיפה. אזרחים מתוסכלים אשר לא מרגישים בטוחים לצאת מבתיהם כי המשטרה שצריכה לשמור על בטחונם עושה את ההפך הגמור״.

מוקדם יותר היום נחקרו ושוחררו ללא תנאים שני השוטרים המעורבים בתקרית, בתום מספר שעות של חקירה במח"ש. השניים טענו בחקירתם כי חשו בסכנה ממשית לחייהם ולכן ביצעו את הירי.

מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, התבטא בעניין והבהיר כי הוא מגבה את התנהלות השוטרים באירוע. בין השאר אמר ניצב לביא כי יש לנקוט יד קשה נגד מי שתוקף שוטרים וכי "מי שיורה בנשק חם על שוטר - דינו למות". לצד זאת הביע צער על מותו של האזרח אחמד חיג'אזי, שנקלע לתקרית באקראי. במח"ש בודקים כעת מאילו כדורים נפגע חיג'אזי, והאם מדובר בירי של כוחות המשטרה או ירי של העבריינים במקום.

"המשטרה לא עושה את העבודה בצורה נכונה"

מוחמד דראוושה, יו"ר מפלגת מען, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103fm והביע דעתו על יכולותיה של משטרת ישראל לטפל בתופעות הפשע במגזר הערבי. בהמשך התייחס דראוושה גם לסקרים האחרונים שמציגים התחזקות של מפלגתו לקראת הבחירות הקרובות.

השוטרים שהיו מעורבים באירוע הירי בטמרה שוחררו הבוקר (ג') ללא תנאים מגבילים בתום חקירתם. "אנחנו עדיין לא יודעים מי ירה באותו אדם חף מפשע", הדגיש דראוושה בעקבות האירוע והתייחס לביקורת הנשמעת כלפי התנהלות המשטרה. "70 אחוז ממקרי הירי בחברה הערבית שמסתיימים בפצועים או הרוגים הם כתוצאה משרשראות של פשע מאורגן, בו המשטרה יודעת מיהם הפושעים מבעוד מועד. לרוב אלו אנשים שכבר היו מעורבים בירי לפני כן, המשטרה מכירה את שמותיהם, והיא לא עושה את העבודה בצורה נכונה".

"30 אחוז ממקרי הירי קשורים באלימות פנימית בתוך החברה הערבית, שצריכה גם לדעת לקחת אחריות ולנסות למנוע את התופעות האלה", אמר דראוושה אך הבהיר: "בואו נטפל קודם כל במאסה הגדולה של הפשע בחברה הערבית".

ובינתיים, מרוץ הבחירות נמשך, ומפלגת מען שמבקשת לייצג חלקים בציבור הערבי עדיין לא עוברת את אחוז החסימה. "אתמול היה לנו סקר שהראה כי חצינו כבר את ה-2 וחצי מנדטים, אנחנו בדרך יציבה ובמגמת עלייה", סיפר דראוושה על הנתונים. "יש לנו עוד 50 ימים להשלים את המלאכה, אנחנו מתחילים להתחבר עם הציבור למרות כל הקשיים של הקורונה וההגבלות, וסוף סוף אנחנו מתחילים להופיע בסקרים ביומיים האחרונים. זה הישג עצום, ואני בטוח שאנחנו נהיה לא רק בכנסת – הכוונה שלנו היא להיות גם בקואליציה".

האם הרשימה המשותפת תתפרק רגע לפני הפירוק, ומפלגת רע"מ תרוץ בנפרד ותיקח את המנדטים של מפלגת מען? "גם אם הם ירוצו בנפרד, הם בקושי לוקחים אחוז אחד מאיתנו. אני לא מתחרה על הקולות של מפלגת רע"מ או של חד"ש", אמר דראוושה. "אנחנו לא מחפשים את הערבים שמחוברים לאידיאולוגיה דתית, קומוניסטית או לאומנית. אני מחפש את הציבור שחושב איך מטפלים באלימות, איך מטפלים בשילוב התעסוקתי, איך פותרים את בעיות הדיור והחינוך".