שר המשפטים בני גנץ נפגש היום (רביעי) עם נציגות ארגונים המובילים את המאבק באלימות נגד נשים והודיע כי בכוונתו לקדם את חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים ולהעלות אותו בוועדת השרים לחקיקה, וכן לפעול לצירוף ישראל לאמנת איסטנבול - אמנה בינלאומית למניעת אלימות נגד נשים ואלימות במשפחה. "זו אחריותנו וחובתנו למנוע את הרצח הבא", מסר השר.

בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)

"הרצח המזעזע של דיאנה רז בסוף השבוע האחרון הוא הוכחה נוספת לכך שאנחנו סובלים לא רק ממגיפת הקורונה, אלא גם מנגיף האלימות במשפחה שהולך ומתעצם. זוהי מכת מדינה ואני מחויב לפעול בכדי להילחם בתופעות האלו באמצעות יוזמות ארוכות טווח. זו אחריותנו כלפי הקורבנות והמשפחות שכבר שילמו את המחיר היקר מכל ועל מנת למנוע את הרצח הבא, ולתת לכל אדם תחושת ביטחון וגיבוי מהמדינה מול מקרי אלימות מורכבים וקשים".

השר קיים בשבועות האחרונים שורת התייעצויות עם בכירי משרדו ופגישה עם ארגונים ביניהם פורום מיכל סלה, מכון רקמן, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי עבירות מין ומנ"ע, מרכז נשים עירוני, כדי לשים את הטיפול באלימות במשפחה על סדר היום תוך יצירת פתרונות תפעוליים לתופעה וקידום יוזמות חקיקה בנושא. 

בין היתר פועל השר לצירוף מדינת ישראל לאמנת איסטנבול ומקדם את תזכיר חוק פיקוח אלקטרוני GPS על חשודים בעבירת אלימות במשפחה, שמטרתו לסייע באכיפתם של צווי הגנה הניתנים ע"י בית המשפט במקרים בהם נשקפת סכנה מהחשוד כלפי בן משפחה, ובנוסף להעניק לבית המשפט כלי נוסף לפיקוח על המשוחררים בערובה.

מטרת הצעות החוק לספק כלי נוסף בידי רשויות אכיפת החוק, לוודא את קיום צו בית המשפט וכן הגנה על קורבנות העבירה ומניעת פגיעה נוספת בקורבן האלימות על ידי החשוד. כמו כן, הודיע השר כי במשרד המשפטים יחלו את עבודת המטה על מנת לצרף את מדינת ישראל לאמנת איסטנבול, אמנה בינלאומית המעגנת סטנדרטים מחמירים לטיפול בעבירות אלימות במשפחה. 

עו"ד שירין בטשון מעמותת איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי שהשתתפה היום בדיון: "מדיניות סגירת התיקים בנושא אלימות במשפחה בחברה הערבית מקילה ופוגענית. למעלה מ-50% מתיקי הרצח של נשים ערביות לא מפוענחים ולא ממוצה הדין עם הרוצחים. לעומת זאת, בחברה היהודית המשטרה עושה מאמצים למצות את הדין עם האשמים. גם לנשים ערביות עומדת הזכות להגנה מצד המדינה, ועל המשטרה והפרקליטות לפעול באופן אקטיבי כדי להגן על זכות זו".